۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین برداشت زغال اخته از سطح ۷۰۰ هکتار از باغات آغاز شد
کد خبر: ۳۲۰۶۲۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۲۰ ساعت: ۱۳:۳ ↗ لینک کوتاه

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

برداشت زغال اخته از سطح ۷۰۰ هکتار از باغات آغاز شد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاروزی استان قزوین گفت: عملیات برداشت زغال اخته از سطح ۷۱۵هکتار از باغات استان آغاز شده است.

برداشت زغال اخته از سطح ۷۰۰ هکتار از باغات آغاز شد
علی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات زغال اخته در سال جاری 715 هکتار است که از این میزان که از این میزان 705 هکتار به باغات بارور و 10 هکتار به باغات غیر بارور اختصاص دارد.

وی پیش بینی کرد: با توجه به وجود سرمازدگی بهاره در سالجاری در زمان تشکیل گل؛ میزان عملکرد محصول نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برآورد کرد: امسال با توجه به سرمازدگی 60درصدی بهاره پیش بینی می‌شود بین 1200 تا 1500 تن محصول زغال اخته از باغات استان برداشت شود.

وی گفت: بیشترین سطح زیر کشت این محصول در سطح استان در شهرستان قزوین؛ مناطق الموت و طارم سفلی است که در منطقه الموت روستاهای بخش رودبار شهرستان شامل هیر و در منطقه طارم سفلی دهستان کوهگیر روستای یوزباشچای است.

اکبری افزود: در این مناطق محصول زغال اخته از عملکرد و مرغوبیت بیشتری نسبت به دیگر مناطق برخوردار است.

وی ابراز کرد: با توجه به تفاوت در توپوگرافی استان و توده های محلی موجود؛ زمان برداشت این محصول از اوایل مرداد ماه تا اواخر مهر ماه می باشد که یک مزیت برای استان محسوب می‌شود.

به گفته این مسئول؛ استان قزوین رتبه اول سطح زیر کشت و تولید محصول زغال اخته در کشور را به خود اختصاص داده است.

اکبری یادآور شد: زغال اخته محصولی مناسب برای صادرات محسوب می شود که معمولا به صورت تازه خوری مصرف می‌شود؛ اما به صورت خشک، مربا، کنسرو، آب میوه، سس ژله، سرکه، لواشک و قرص‌های آنتی اکسیدان نیز قابل استفاده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان