۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین رنگ و بوی شهادت "محسن" دوباره در اصفهان پیچیده شد؛ رازی که شهید حججی را در دل‌ها زنده نگه می‌دارد
کد خبر: ۳۲۰۲۰۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۷ ساعت: ۱۱:۱۰ ↗ لینک کوتاه

در اولین سالگرد شهادت محسن حججی؛

رنگ و بوی شهادت "محسن" دوباره در اصفهان پیچیده شد؛ رازی که شهید حججی را در دل‌ها زنده نگه می‌دارد

کمتر کسی است که شهید محسن حججی را نشناسد، نه برای شهید شدنش که برای نوع شهادتش، برای آرمان‌ها و اهدافش؛ آن هم جوانی دهه هفتادی که از نسل امروز و امروزی بود.

رنگ و بوی شهادت "محسن" دوباره در اصفهان پیچیده شد؛ رازی که شهید حججی را در دل‌ها زنده نگه می‌دارد
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین  ،شهید محسن حججی 21 تیر سال 1370 در شهرستان نجف‌آباد متولد شد، "محسن" پسری امروزی، اهل فرهنگ و هنر و عاشق و دلباخته اهل بیت (ع) و مقام معظم رهبری بود به طوری که در تمام طول زندگی 25 ساله‌اش رهرو راه ائمه و ولایت بود. علاوه بر این شهید حججی فعال حوزه کتاب نیز بود، در اردوهای جهادی شرکت می‌کرد و تا جایی که از دستش برمی آمد به مردم نیازمند در شهرها و روستاهای محروم کمک می‌کرد.

همه اینها پس از شهادت "محسن" بر مردم نمایان شد چرا که او هرگز در مورد فعالیت‌هایش، اقداماتش و علائقش حرفی نمی‌زد و مردم پس از شهادت او بود که متوجه فعالیت‌های فرهنگی و بشر دوستانه او شدند و تا قبل از شهادت کسی جز خانواده و دوستان محسن را نمی‌شناخت.

علاقه شدید "محسن" به ائمه (ع) سبب شد که عزم رفتن به سوریه و دفاع از حرم حضرت زینب (س) کند، او یک بار عازم سوریه شد، به نبرد با تروریست‌های داعشی پرداخت و پس از مدتی به نجف‌آباد بازگشت. اما این بازگشت مقدمه‌ای برای رفتن دوباره شد به طوری که شهید حججی این بار جدی‌تر و به قصد شهادت از خانواده‌اش اذن خواست تا با رضایت کامل آنها به نبرد در سوریه برود.

همسر شهید و دوستان و خانواده‌اش از علاقه بسیار او به شهادت می‌گفتند که در نهایت محسن را به آرزویش رساند. اما نوع شهادت او نیز در تاریخ و میان تمام مردم جهان ماندگار شد. به بهانه نخستین سالگرد شهادت "محسن حججی" مروری بر زندگی و نظرات خانواده، دوستان و مردم خواهیم داشت، چرا که رنگ و بوی شهادت محسن دوباره در شهر اصفهان پیچیده است.

شهید محسن حججی؛ فعال حوزه کتاب و فرهنگ بود

شهید محسن حججی از سال 85 وارد مؤسسه شهید کاظمی شد و آشنایی با این شهید بزرگوار، سبب شد تا مسیر شهادت را انتخاب کرده و پای کارنامه زندگی 25‌ ساله‌اش، مهر قبولی خداوند بیاید.

حمید خلیلی، مدیر انتشارات شهید کاظمی آشنایی شهید محسن حججی با مؤسسه شهید کاظمی را پس از اتمام مقطع دبیرستان عنوان کرد و درباره تأثیرپذیری او از شخصیت شهید احمد کاظمی گفت: درون مؤسسه است که به‌واسطه شهید کاظمی و بیشتر با شرکت در اردوهای جهادی، مسیرش را انتخاب می‌کند؛ یعنی آنجاست که شهید کاظمی دستش را می‌گیرد و شهید حججی به ایشان وصل می‌شود.

محسن و همسرش،‌ خود را آزاد شده دست شهید کاظمی می‌دانستند

مدیر مؤسسه شهید کاظمی با بیان اینکه آشنایی با شهید کاظمی فکر او و همسرش را جهت داد، درباره ازدواج او گفت: محسن در مؤسسه ازدواج کرد و جالب اینکه وجه اشتراک محسن و همسرش که او هم از اعضای مؤسسه است، شهید کاظمی است و هر دو خود را آزادشده دست شهید کاظمی می‌دانستند. هردو وقتی وارد مؤسسه می‌شوند و با شهید کاظمی آشنایی پیدا می‌کنند، مرید او می‌شوند و با هم ازدواج می‌کنند.

محسن با نوجوانان رفیق می‌شد و بر آن‌ها تاثیر می‌گذاشت

مهدی جهانگیری از دوستان نزدیک شهید محسن حججی گفت: محسن خیلی نگاه می‌کرد ببیند آقا چه می‌گویند و وقتی می‌دید آقا بسیار در حوزه کتابخوانی تأکید و دغدغه دارند، در این بخش، بسیار جدی کار می‌کرد. از تبلیغ کتاب در مدارس و نماز جمعه و تبلیغ چهره‌به‌چهره، با کوله‌پشتی و... . در مؤسسۀ «ن و القلم» که زیر مجموعه موسسه شهید کاظمی بود، مشغول به فعالیت در حوزه کتاب بود.

وی افزود: کار فرهنگی درست کاری است که منجر به شهادت شود. کار درست را شهید حججی انجام داد. هم در فضای کار فرهنگی و هم در فضای تربیتی که روی گروه‌های کوچک‌کوچک از نوجوانان کار می‌کرد. محسن با بچه‌های 14، 15 ساله رفیق می‌شد و با این رفاقت، روی آن‌ها تأثیر می‌گذاشت و کار اعتقادی روی نوجوانان می‌کرد.

"شهید حججی" هیچ‌گاه نماز اول وقتش را ترک نکرد

هم‌رزم شهید "محسن حججی" با بیان اینکه شهید دائم القرآن بود، گفت: ایشان همواره در حال خوانش قرآن بود و هیچ‌گاه نماز اول وقتش ترک نمی‌شد و پیش‌نماز می‌شدند زیرا آداب و قرائت را به‌درستی بلد بودند.

وی با بیان اینکه شهید حججی همواره در راه روشنگری و هدایت جامعه قدم برمی‌داشت، خاطرنشان کرد: بصیرت شهید حججی بیش از همه بود و او درست در زمانی که جامعه نیاز داشت، راهش را انتخاب کرد و خداوند نیز این شهید را انتخاب کرد و برای ما غیر از اندوه و حسرت و بهت‌زدگی از نحوه شهادتش چیزی نماند.

"محسن" یک آتش به‌اختیار تام بود

همسر شهید حججی درباره تصویری که از اسارت او منتشر شد، گفت: این عکس نشان‌دهنده حق و باطل بود، من بعد از نگاه کردن با دقت به عکس یک لحظه حس نکردم که محسن اسیر است، صلابت را در وجود او دیدم حس کردم که داعشی ملعون اسیر دست آقامحسن است. قطعاً از بغض و کینه است که چاقو کنار او گذاشته‌اند.

زهرا عباسی افزود: من همه چیز در چهره او دیدم جز ترس اما خستگی را حس کردم، مشخص بود ایشان تا لحظه‌ای که به اسارت درآمده از خودش دفاع می‌کرده است چون لب‌های او خشک بود، اما استوار بودن هم در نگاه او بود، محسن کم نیاورده بود.

همسر شهید حججی خاطرنشان کرد: محسن یک آتش به‌اختیار تام بود، این آتش به‌اختیار را سال‌ها قبل در مؤسسه شهید کاظمی نشان داد، اگر همه این‌گونه باشیم همه چیز خیلی قشنگ پیش می‌رود و همه محسن‌ها، یکی یکی ساخته می‌شوند.

باید جایی بروم که مسیرم به شهادت نزدیک‌تر باشد

خلیلی با اشاره به روحیه جهادی و شهادت‌طلبی شهید حججی بیان کرد: آقا محسن درس خوانده بود و فوق دیپلم داشت، سربازی هم رفت. وقتی می‌خواست سربازی برود، گفت: می‌خواهم سخت‌ترین جا بروم.» رفت دم مرز. هرچقدر هم گفتیم: «تو تکمیلی داری، تو بسیج داری، بیا پیش خودمان، گفت: نه حاجی، ‌من می‌خواهم جایی بروم که خیلی سخت باشد. سربازی‌اش را رفت و ازدواج کرد. کار هم داشت.

پیگیر شهادت بود؛ رضایت مادر آخرین گره باز نشده

وی ادامه داد: روز آخری که آمد پیش من، گفت: «حاجی، چرا من نمی‌توانم بروم؟ چرا کارم جور نمی‌شود که بروم؟» گفتم: «محسن،‌ یک جای کارِت گیر دارد؛ مثل مایی. برو آن گیر را درست کن.» با تعجب گفت: «من فهمیدم کجای کار گیر دارد: مادرم راضی نیست!» من هم می‌دانستم که نمی‌رود پیش مادرش تا رضایت بگیرد؛ گفتم: «پس برو رضایتش را به دست بیاور.» احساس هم کردم که نمی‌رود. ولی با مادرش که صحبت کردیم، می‌گوید که رفته آنجا، به دست و پای مادر افتاده و‌ گریه شدید کرده که از گریه‌اش پاهای ایشان خیس می‌شده است. به مادر التماس کرده است: «اجازه بده من بروم.» مادرش هم می‌گوید: «برو؛ ولی شهید نشو» که محسن در جواب گفته است: «نه، من می‌روم؛ ولی عزیز می‌شوم مادر»

جوری شهید شد که هم مثل امام حسین(س) بود هم مثل فاطمه زهرا(س)

او از خداحافظی شهید محسن حججی با همه دوستان و اعضا گفت و به این سؤال شهید اشاره می‌کند که پاسخ آن را خودش با نحوه شهادتش داد: «می‌شود آدم ‌جوری شهید شود که هم مثل امام حسین (ع) باشد و هم مثل مادرش، فاطمه زهرا(س)؟» می‌گفتم: «محسن،‌ این‌ها را نگو.» این‌ها آخرین حرف‌هایش بود.

2 روز اسارت و دعایی که نیمه‌تمام ماند

16 مرداد 1396 خبری دردناک مردم ایران را متحیر و نگران کرد، خبری که نشان از اسارت جوانی 25 ساله به دست خون خواران داعشی می‌داد. وقتی از شنیدن خبر مطمئن شدیم تمام مردم برای این جوان دست به دعا بردند. اما تروریست‌ها پست‌تر و حقیر تر از آن چیزی بودند که دست از سر جوانی لایق و ایرانی بردارند. با بدترین نوع شکنجه‌ها آزارش دادند اما محسن هرگز در برابر آنها سرخم نکرد و افتخار جهانیان شد. سرانجام دو روز پس از اسارت داعشی‌های تروریست او را به شهادت رساندند.

شهادت محسن حججی و بازتاب آن در ایران و جهان

بالاخره خبر آمد که محسن حججی از جهادگران و اعضای فعال موسسه شهید کاظمی پس از 2 روز اسارت، به دست تروریست‌های تکفیری در سوریه به شهادت رسید.

این جوان 25 ساله به دست داعش در منطقه‌ای به نام تنفت سوریه به شهادت رسید، از این فعال فرهنگی فرزندی به یادگار مانده است که نامش علی است و این روزها کودکی حدود چهار ساله است.

تمام مردم ایران برای شهادت این مرد شجاع به صدا در آمدند، فضای مجازی پر از نفرین و لعنت به داعش و هم دردی ملت ایران با خانواده این شهید بزرگوار شد و تعجب همگان از صبوری همسر شهید محسن بود، همسر وی که مانند خودش بسیار جوان است آنقدر محکم و صبور با شهادت همسرش برخورد کرد که تمام جوانان همسن و سالش حسرت او را خوردند و بسیاری نیز او را الگوی خود قرار دادند.

پیام همسر شهید مدافع حرم محسن حججی پس از شهادت

همسر شهید حججی گفت: «همسرم رفت که بگه امام خامنه‌ای تنها نیست؛ رفت که بگه هنوزم مردان خدایی هستند؛ اگه کسی خواست اشکی واسه همسرم بریزه به اشکش هدف بده‌؛ واسه حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) گریه کنه... همه زیر لب فقط بگید امان از دل زینب(س)... راهشو ادامه بدید؛ دعا کنید خدا به منم صبر بده؛ التماس دعا»

پیام مردم ایران و جوانان همسن و سال شهید حججی

بسیاری از جوانان مومن ایرانی با شنیدن خبر شهادت شهید محسن حججی در پیام‌هایی در فضای مجازی و کانال‌های خود ارادات و علاقه‌شان را به این جوان شجاع و دلاور ایرانی نشان دادند و نوشتند: «محسن جان، راهت را ادامه خواهیم داد»

آنها گفتند که امثال شهید حججی در کشور ما کم نیستند و هر زمانی که لازم باشد هر کدام به نوبه خود از خاک ایران دفاع خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که تربیت شده نسل دفاع مقدسیم.

پس از شهادت شهید حججی بود که جهانیان باری دیگر متوجه شدند که با چه کسانی مواجه هستند جوانانی که مانند جوانان دفاع مقدس برای دفاع از حرم، ملت و وطن از جان خود بگذرند و اجازه نمی‌دهند که ذره‌ای از خاک وطن و حرم حضرت زینب (س) به دست بیگانگان بیفتد.

نذرش برای رفتن به سوریه "بوسیدن پای پدر و مادر" بود

پدر شهید "محسن حججی" پس از شهادت فرزندش با بیان اینکه شهادت محسن ثابت کرد می‌توان در هرزمانی شاهد عاشورا بود، گفت: پسرم برای سوریه رفتن نذر کرده بود پای پدر و مادرش را ببوسد تا رضایت ما را جلب کند.

محمدرضا حججی افزود: محسن حدود یک ساعت قبل از اعزام و حرکتش به دیدار ما آمد و دقایق آخر به ما اطلاع داد و لحظه‌ای که آمد به ما گفت: «من نذر کردم در مشهد که اگر شما رضایت دهید و شرایط رفتن به سوریه برای من فراهم شود پای شما ببوسم». این صحبت فرزندم در آن لحظه قلب ما را به درد آورد و این خاطره تا ابد در ذهن من زنده خواهد ماند.

وی بیان کرد: آخرین پیام پسر من از حضور در سوریه این بود که به جوانان امروز نشان دهد در این فضای پرالتهاب امروز هم می‌شود خوب زندگی کرد. فرزند من قصد داشت به جوانان امروز و کسانی که در این مملکت با این فضای پر التهاب فرهنگی با وجود ماهواره‌ها و فضای مجازی زندگی می‌کنند نشان دهد که در چنین فضاهایی هم می‌توان خوب زندگی کرد.

خواهر شهید حججی: "آقامحسن" عاشقانه به سوریه رفت

خواهر شهید مدافع حرم "محسن حججی" با بیان اینکه شهید عاشقانه به سوریه رفت، گفت: از علی می‌خواهم که راه پدرش را ادامه بدهد و مثل پدرش مرد و شجاع باشد و پیش هیچ‌کس سر خم نکند. دلم می‌خواهد راه شهید ادامه پیدا کند، اگر در دنیا چند جوان مانند آقا محسن باشند، دنیا بهشت می‌شود.

مریم حججی پیرامون پیام انتشار عکس‌های شهید در دنیا افزود: تصاویر شهید نشانه قدرت و رشادت‌ بچه‌های ایران است که آن‌قدر محکم و قوی در برابر دشمن ایستادگی می‌کنند و خم به ابرو نمی‌آورند.

وی درباره آخرین دیدار خود با شهید "محسن حججی" بیان کرد: یک ساعت قبل از اینکه اعزام شوند، مادر با من تماس گرفت و گفت که آقا محسن دارند به سوریه اعزام می‌شوند، همون لحظه اشک از چشمانم جاری شد و  به منزل پدرم آمدم تا با آقا محسن خداحافظی کنم، ما خیلی گریه و زاری می‌کردیم ولی او واقعاً صبور بود و عاشقانه به‌سوی سوریه رفت.

شهید حججی گوشه جدیدی از "حماسه عاشورا" را برای جهانیان روشن کرد

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عج) اصفهان گفت: شهید حُججی گوشه جدیدی از «حماسه عاشورا» را برای جهانیان روشن کرد.

سردار غلامرضا سلیمانی با بیان اینکه این شهید در نیمه ماه ذی‌القعده با شهادت خود فضای جامعه را عاشورایی کرد، اظهار داشت: شهید حججی از دوران نوجوانی با حضور در شجره طیبه بسیج و دوره‌های جهادی موسسه فرهنگی شهید کاظمی عزیز روحیه پاسداری را از خود نشان داد و توانست مسیر رشد معنوی را به‌سرعت طی کند. شهید حججی در 5 سال گذشته که توفیق حضور در لشکر 8 نجف‌اشرف را پیدا کرد با روحیه جهادی در لباس پاسداری درخشید.

وی با بیان اینکه این شهید بارها تلاش کرد که در جبهه‌های حق حضور پیدا کند، گفت: شهید بزرگوار توانست دوبار در جبهه نبرد حق علیه باطل حضور پیدا کند و شهادتی مانند مولایش حسین (ع) نائل شود.

راز "یاسینی" که هر روز در گوش محسن نواخته می‌شد‌

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی حسناتی؛ امام جمعه نجف آباد پیرامون زندگی معنوی شهید محسن حججی اظهار داشت: همه زندگی این شهید حاوی پیام است، از دوران دبستان این شهید خاطراتی را همسایگان نقل می‌کنند، در همسایگی ایشان خانمی اهل قرآن و با معنویت بوده است، این شهید هر روز قبل از رفتن به مدرسه نزد این خانم رفته و از او می‌خواسته که سوره یاسین را برای او بخواند تا پس از آن راهی مدرسه شود.

وی افزود: این یک امر الهی و فطری است که روح با قرآن انس می‌گیرد، در مدرسه این شهید بزرگوار بسیار بررسی شد، دوستان و معلمان می‌گفتند که از وی یک امر خلاف ادب ندیدیم، این را بیشتر در رابطه با اولیای خدا شنیده و در تاریخ می‌بینیم.

چاپ زندگینامه شهید حججی به 3زبان

با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که شهید حججی را یکی از رویش‌های انقلاب می‌دانند قرار است به همت موسسه شهید کاظمی کتاب زندگینامه این شهید ولایت‌مدار به 3 زبان فارسی، عربی و انگلیسی چاپ شود.

مدیر مؤسسه شهید کاظمی در این مورد گفت: مقام معظم رهبری شهید حججی را یکی از رویش‌های انقلاب می‌دانند، بنابراین بر ماست این رویش انقلاب را به مردم معرفی کنیم و قرار بر این است که به همت انتشارات مؤسسه شهید کاظمی کتاب زندگی‌نامه، خاطرات و اشعار با عنوان "سر به‌راه" در مقام شهید مدافع حرم محسن حججی چاب و روانه بازار شود.

حمید خلیلی اظهار داشت: این اقدامات با هدف خاصی انجام نمی‌شود، بالاخره محسن حججی شهیدی است که حمایت‌های زیادی را پس از شهادت وی در فضای مجازی مشاهده کردیم؛ شخصیت محسن حججی در همه مکان‌ها شناختانه شده است و ما باید سعی کنیم که این چهره را ابتدا در کشور خود به صورت کامل به مردم معرفی کنیم.

وی افزود: هدف این است که پس از این اتفاقات به گونه‌ای عمل کنیم تا شخصیت ایثارگری شهید محسن حججی را همه بشناسند.

مدیر مؤسسه شهید کاظمی با اشاره به چاپ کتاب زندگی‌نامه شهید مدافع حرم محسن حججی به 3 زبان تصریح کرد: به این دلیل که شهید حججی مدافع حرم بودند و تنها شهید کشور ما محسوب نمی‌شود، به این نتیجه رسیدیم که 2 کتاب در قالب خاطرات و مجموعه اشعار با عنوان "سر به‌راه" در مقام شهید مدافع حرم محسن حججی چاپ و روانه بازار کنیم و این در حالی است که کتاب خاطرات این شهید به 3 زبان فارسى، انگلیسى و عربى چاب می‌شود.

پیام حاج قاسم سلیمانی و نابودی داعش

حاج قاسم سلیمانی پس از شهادت محسن حججی در پیامی بسیار قاطع و رسا گفت: «به حلقوم بریده شهید حججی قسم تا نابودی آخرین نفرشان از پای نخواهیم نشست.» و این است پیام قاطع ملت ایران در برابر دشمن و دشمنانی که تنها خیال خام در سر دارند.

حاج قاسم سلیمانی که وعده نابودی داعش را به ملت ایران و جهانیان داده بود به وعده خود جامه عمل پوشاند و چند ماه پس از شهادت شهید حججی تروریست‌هایی داعش را نابود کرده و سبب خوشحالی مسلمانان جهان شد.

راهش ادامه دارد

چیزی که مسلم است این است که جوانان ایرانی پس از شهادت شهید حججی روحیه‌ای ایثارگرانه و شهادت طلبانه‌ای پیدا کردند، روحیه‌ای که شاید برخی‌ها در برخی شرایط از آن غافل شده بودند اما شهید حججی همه را آگاه‌تر ساخت به طوری که نوجوانان و جوانان بسیار زیادی ‌در رفتار و پیام‌های خود نشان دادند که ایران پر از شهید حججی‌هاست و هرگز ولایت و مسیر آن را تنها نخواهند گذاشت.

شهادت شهید محسن حججی به بیداری بسیاری از مردم و آگاهی بیشتر آنها منجر شد به گونه‌ای که جهانیان باری دیگر فهمیدند که جوانان امروزی ایران نیز مانند جوانان دیروز شجاع، فداکار و قدرتمند هستند و هرگز اجازه نخواهند داد ذره‌ای از خاک وطن به دست بیگانگان بیفتد.

انتهای پیام/ 1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان