۰۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ چهارشنبه

صبح قزوین نمایندگان اصلاح طلب قزوین سوال از رئیس جمهور را امضا نکردند
کد خبر: ۳۲۰۱۶۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۷ ساعت: ۸:۳۶ ↗ لینک کوتاه

نمایندگانی که انتقاد دارند اما سوال نه!

نمایندگان اصلاح طلب قزوین سوال از رئیس جمهور را امضا نکردند

نمایندگانی که سوال از رئیس جمهور را لازم نمی‌دانند مگر این شرایط بد را نمی‌بینید و فشارهای اقتصادی که مردم را به ستوه آورده را لمس نمی‌کنند؟

نمایندگان اصلاح طلب قزوین سوال از رئیس جمهور را امضا نکردند
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی یکی از موضوعات داغی است که این روزها توجه همگان را به خود جلب کرده و واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است.

گرانی و بی‌ثباتی قیمت اجناس و افزایش چندبرابری نرخ ارز آن هم در مدتی کوتاه بر مشکلات معیشتی مردم و فشارهای اقتصادی افزوده است تا جایی که بسیاری از اقشار کم درآمد و حتی طبقه متوسط جامعه توان تامین هزینه‌های کمرشکن زندگی را ندارند.

از طرفی هم رانت خواری‌ها و فساد مالی در بخشی از دستگاه‌ها برای مردم آزاردهنده شده چراکه در این آشفته بازار اقتصادی نیز عده‌ای علی رغم مسئولیت و رسالتی که در مقابل مردم دارند به فکر منافع شخصی و مالی خود بوده و به بیت المال دست درازی می‌کنند.

برخورد جدی و مجازات علنی مفسدین مالی از مهمترین مطالبات ملت است که از دستگاه قضائی انتظار اقدام سریع و قاطع در این راستا دارند.

سوء استفاده اشخاص و برخی شرکت‌ها و دستگاه‌ها از ارز دولتی برای واردات کالاهی لوکس و همچنین قاچاق بی‌رویه کالا که به راحتی توسط برخی افراد صورت می‌گیرد نیز اقتصاد کشور را رو به فلجی برده و در بحرانی شدن شرایط نیز مزید بر علت شده است.

و اما در کنار گله‌مندی مردم از شرایط بد اقتصادی متاسفانه انفعال دولتمردان در رسیدگی به مشکلات و عدم کفایت مدیران در ارائه برنامه و راهکارهای مناسب برای برون رفت از مشکلات کار را به جایی رساند تا نمایندگان ملت در مجلس برای شفافیت اوضاع طرح سوال از رئیس جمهور با مطرح کنند.

ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که تعداد ۹۲ تن از ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی تقاضای سوال از رئیس جمهور را امضا می‌کنند اما پس از بررسی در کمیسیون اقتصادی نیز ۸۰ نفر از نمایندگان بر امضای خود باقی می‌مانند.

و اما این ماجرا سوالات زیادی را در ذهن به وجود می‌آورد؛ مهمترین سوالی که می‌توان پرسید این است که آیا از ۲۹۰ نماینده ملت در مجلس تنها ۸۰ نفر به درد مردم آگاه هستند؟ آیا نمایندگانی که اعتقادی به سوال از رئیس جمهور ندارند صدای اعتراض و گله‌مندی مردم را نمی‌شنوند؟

سوال دیگر اینکه آن ۱۲ نفری که امضای خود را پس گرفته‌اند آیا تغییری در بهبود شرایط کشور دیده‌اند و یا اینکه بازی‌های دیگر در پشت پرده در حال رخ دادن است؟

از چهار نماینده مجلس شورای اسلامی در استان قزوین تنها یک نماینده (داوود محمدی) نامه سوال از رئیس جمهور را امضا کرده است و اما ۳ نماینده دیگر که از نمایندگان اصلاح طلب و حامی دولت هستند از امضای این نامه خودداری کرده‌اند.

نظرات دو نفر از این نمایندگان در خصوص چرایی امتنا از امضای نامه سوال از رئیس جمهور را که سایت قزوین خبر منتشر کرده است را بررسی می‌کنیم؛

هر نماینده نظر شخصی دارد/ سوال از رئیس جمهور لازم نیست
روح الله بابایی صالح نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی در اظهار نظری عجیب با بیان اینکه هر نماینده نظر شخصی دارد و لزومی ندارد تا در شرایط فعلی از رئیس جمهور سوال شود، اظهار کرد: اگر نمایندگان به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه کنند بارها به وحدت و ایستادگی در مقابل دشمن اشاره کرده اند بنابراین در شرایط فعلی نیاز به پرسش و پاسخ از رئیس جمهور نیست.

بابایی صالح ادامه داد: زمانی که رهبر به وحدت دعوت می کند لزومی به استیضاح نیست که البته من جزو نمایندگانی بودم که برای استیضاح وزرا اقدام کردم.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: من روی حرف خود هستم تا وزرا استیضاح شوند اما برخی از امضای استیضاح به عنوان معامله استفاده کردند.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی ما هم آگاه به مشکلات و مسائل اقتصادی هستیم اما لزومی به امضا نیست.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در خصوص پرسش و پاسخ از وزرا روی حرف خود خواهم ایستاد اما نیازی به استیضاح نیست.

حامیان طرح سوال از رئیس جمهور به دنبال یک نمایش سیاسى هستند
سید حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در محلس شورای اسلامی یکی از نمایندگانی است که حاضر به امضاء این طرح نشده است.

وی اظهار کرد: نمایندگان مجلس بر اساس وظیفه قانون‌گذاری و نظارتی خود و به پشتوانه دیدارهای مستمر و بى‌واسطه با مردم از مطالبات، دغدغه‌ها و مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادى و معیشتى آن‌ها آگاه هستند.

وی ادامه داد: از این رو، نمایندگان وظیفه دارند با توجه به بُعدِ نظارتى وظیفه خود، به‌صورت شبانه‌روزی از تمامى ابزارهای قانونى موجود که در اختیار دارند، براى بهبود اوضاع استفاده کنند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سؤال از وزرا و رئیس جمهور حق قانونی مجلس است و کسی نباید از اعمال این اهرم قانونی بهارستان جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: دعوت از وزرا و طرح سؤال و استیضاح در راستای همین حق قانونی و پیگیری مؤثر انتظارات مردم است که از سوی اکثریت نمایندگان مجلس به‌جد دنبال می‌‌‌شود.

زرآبادی عناون کرد: پرسش اصلی این است که آیا طرح سؤال از رئیس جمهور در شرایط اینجایی و اکنونی به‌منظور پیگیری حل مشکلات مردم است یا دنبال‌کنندگان آن به دنبال یک نمایش سیاسى هستند؟

نمایندگان باید به‌دور از کار نمایشى درصدد حل مشکلات مردم باشند
وی تشریح کرد: فقط حدود یک سوم از مجموع نمایندگان، عمدتاً از طیفی خاص که به عنوان مخالفان دولت شناخته می‌شوند، طرح سؤال از رئیس جمهور را پیگیری می‌کنند؛ در حالی‌که پیش از این نمایندگان بسیارى از جمله بنده تذکر و سؤالات فراوانی را از رئیس جمهور و وزرا پرسیده‌ایم که در روند رسیدگی‌ها و در دست بررسی است. نمایندگان باید به‌دور از کار نمایشى و با جدیت درصدد آن باشند که مشکلات مردم مرتفع شود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: بدون شک سیاسی‌کاری در موضوع اقتصاد و معیشت مردم نه تنها راه چاره نیست بلکه اوضاع را پیچیده‌تر و مردم را ناخشنودتر می‌کند. باید پرسید چرا برخى سؤال مى‌پرسند و امضای خود را پس مى‌گیرند؛ اگر به‌دنبال حل مشکلات هستیم باید تا پایان فرایند و تحقق آن امر پیگیر بود و اگر غیر از آن فکر مى‌کنیم شفاف باشیم و به مردم بگوییم که البته مردم به خوبى عملکردها را رصد مى‌کنند و با کارهاى نمایشى مخالف هستند.

حرکاتی که وجهه سیاسی و تبلیغاتی دارد راه‌گشای مشکلات مردم نیست
وی ابراز کرد: در هر صورت بنده هم مانند اکثریت نمایندگان مجلس به‌جد پیگیر دغدغه‌ها و مطالبات مردم بوده و بر این باورم که برخی حرکات که وجهه سیاسی و تبلیغاتی دارد راه‌گشای مشکلات مردم نیست.

زرآبادی در پایان یادآور شد: دیدار با مجموعه وزرا و طرح کارشناسانه موضوعات و نهایتاً برخی تغییرات در کابینه و تیم اقتصادى دولت در شرایط فعلی باید در اولویت قرار گیرد.

فرصت یک ماهه به رئیس جمهور برای حضور در مجلس
طبق اعلام رئیس مجلس شوای اسلامی محورهای سوال از رئیس جمهور شامل عدم موفقیت دولت در مدیریت قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم موفقیت دولت در کاهش نرخ بیکاری در چند سال اخیر، رکود اقتصادی شدید چندساله و افزایش روزافزون نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: طبق آئین‌نامه رئیس جمهور موظف است حداکثر تا یک ماه آینده برای پاسخ به سوالات نمایندگان در صحن علنی حضور یابد.

روحانی به لاریجانی نامه نوشت؛ در مجلس حقایق را برای مردم می‌گویم
رئیس جمهور در نامه‌ای به دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام این که “سوال تعدادی از نمایندگان، در چارچوب قانون اساسی و زمان و شرایط مناسب مطرح نشده است”، تاکید کرد: اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی، در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد.

به گزارش شاخص، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت متن کامل نامه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به علی لاریجانی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

احتراماً؛ درست در سالروز تحلیف رئیس‌جمهوری دوره دوازدهم، سؤال تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی واصل گردید. بی‌تردید سؤال از رئیس‌جمهور کشور با مراعات حداقل دو نکته می‌تواند مبارک باشد؛ اولاً در چارچوب قانون اساسی باشد، ثانیاً در زمان و شرایط مناسب کشور اقدام شده باشد، که متاسفانه هیچ‌کدام از این دو حاصل نشده است. اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی ان‌شاءالله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سوالات پاسخ خواهم داد.

البته این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آن‌ها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آراء آنها است.

نمایندگان ملت یا وکیل‌الدوله‌ها
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل مجلس را در راس امور دانستند؛ طبیعی است نمایندگانی که عصاره ملت بوده و از دل آن‌ها انتخاب شده‌اند باید نسیت به مشکلات مردم واکنش نشان دهند.

انتظار به جای و به حقی است که فارغ از نگاه‌های سیاسی این انتظار را از مجلس داشت تا با توجه به قرار گیری در شرایط سخت و خاص اقتصادی، در جهت حل مشکلات مردم و بهبود وضعیت جامعه اقدام کنند.

طبق نظر کارشناسان مجلس خیلی زودتر باید به این مسئله می‌پرداخت و از اهرم‌های نظارتی و قانونی استفاده می کرد.

از مجلس انتظار می‌رفت تا نقش فعال‌تری در سوال از وزرا و دولت می‌داشت که متاسفانه این گونه نبوده و عملکرد ضعیفی داشته است.

مردم انتظار دارند تا رئیس جمهور به عنوان راس قوه مجریه پاسخگوی مشکلات باشد و به جای ۸۰ نماینده، عده بیشتری طرح سوال از رئیس جمهور را امضا می‌کردند.

نمایندگانی که سوال از رئیس جمهور را لازم نمی‌دانند مگر این شرایط بد را نمی‌بینید و فشارهای اقتصادی که مردم را به ستوه آورده را لمس نمی‌کنند؟

نمایندگانی که سوال از رئیس جمهور را سیاسی بازی تلقی می‌کنند باید در توجیهات خود تجدید نظر کنند چه بسا که اگر می خواستند جناحی و سیاسی برخورد نکنند باید سوال از رئیس جمهور را تایید می‌کردند چراکه اقدام عملی و جدی در راستای بیان مطالبات به حق مردم از دولت است.

این نمایندگان اگر به خاطر منافع شخصی با منطقه‌ای از تکلیف ملی خود دست کشیده‌اند و از وظایف اصلی خود سرباز زده‌اند باید در مقابل خدا و ملت پاسخگو باشند.

دولت هم نباید از طرح سوال واهمه‌ای داشته باشد چراکه این امر موجب شفاف سازی امور و پاسخگویی به ملت خواهد شد.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان