۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین آغاز یک بازی جدید این بار با نام «رفراندوم»/ مگر روحانی خودش ثمره ۲ رفراندوم با مشارکت بالا نیست؟
کد خبر: ۳۲۰۱۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۶ ساعت: ۱۶:۴۳ ↗ لینک کوتاه

معمای جدید رئیس‌جمهور و اصلاح‌طلبان؛

آغاز یک بازی جدید این بار با نام «رفراندوم»/ مگر روحانی خودش ثمره ۲ رفراندوم با مشارکت بالا نیست؟

اینکه چرا رئیس جمهور موضوع همه پرسی را مطرح کرد و این مسئله را برای چه چیزی مورد اشاره قرار داد، سئوالی است که بسیاری سعی کردند با گمانه زنی ها و تحلیل های خود به آن پاسخ دهند.

آغاز یک بازی جدید این بار با نام «رفراندوم»/ مگر روحانی خودش ثمره ۲ رفراندوم با مشارکت بالا نیست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، از میان صحبت‌های شب دوشنبه رئیس جمهور اشاره وی به اصل 95 قانون اساسی گمانه‌زنی های متفاوتی را به وجود آورد.

روحانی در بخشی از این گفت‌وگو به مسئله رفراندوم و اصل 59 قانون اساسی اشاره کرد و گفت:«ما اگر دموکراسی را تعمیق ببخشیم و حتی اگر در یک مسئله‌ای اختلاف نظر داریم و برایمان مهم است طبق اصل 59 قانون اساسی چرا پای صندوق‌های رای نیاییم و از آن استفاد نکنیم و به قول معروف به کمرش بیل خورده است. همه اینها بر اساس شرایطی است که در قانون اساسی آمده است و دولت باید لایحه دهد و مجلس آن را تائید و رهبری فرمان دهد. من کاری با آن ندارم اگر مسئله‌ای در سیاست داخلی، سیاست خارجی و فرهنگی است اشکالی ندارد،‌ مسائل عادی را مجلس تصمیم می‌گیرد اما مسائل خیلی مهم اصل 59 برای ما پیش‌بینی کرده است. این برای تثبیت نظام است. اصل 59 قانون اساسی نظام را تثبیت می‌کند.»
 
اما اینکه چرا رئیس جمهور که خود خروجی یک رفراندوم با حضور بیش از 70 درصد مردم است موضوع همه پرسی را مطرح کرد و این مسئله را برای چه چیزی مورد اشاره قرار داد، سئوالی است که بسیاری سعی کردند با گمانه زنی ها و تحلیل های خود به آن پاسخ دهند.

در همین رابطه، «عبدالله گنجی»، مدیرمسئول روزنامه جوان در صفحه شخصی خود در توییتر درباره اظهارات شب گذشته روحانی درباره رفراندوم نوشت:  «فکر می کنیدچرا روحانی رفراندوم را طرح کرد؟ خودش که گفت زمان مذاکره نیست.از دشمن تا مردم کف خیابان و خود روحانی هم مساله اصلی را اقتصاد می دانندآخی اگر در یک صحبت طولانی این را هم نمی گفت اصلاح طلبان دق می کردند.او روانشناسی اصلاح طلبان را خوب بلد است.تیتر خوبی براشون جور کرد.»

البته پس از صحبت‌های حسن روحانی با پیش‌بینی درستی که فعالان رسانه‌ای داشتند رسانه‌های اصلاح‌طلب تیتریک خود را به موضوع همه پرسی اختصاص دادند.

حجت الاسلام مجید انصاری معاون سابق حقوقی رئیس جمهور درباره علت اشاره روحانی به اصل همه پرسی در قانون اساسی بیان داشت: « آقای روحانی خواستند در صحبت های خود بگویند که این راهکار در قانون اساسی وجود دارد. اما وقتی صحبت از رفراندوم به میان می آید برخی جریانات سیاسی یا اشخاص از روی آگاهی یا یا ناآگاهی این مسئله را مساوی با نوعی تجدید نظر خواهی در برخی خطوط نظام یا ساختار نظام تلقی می کنند و به همین دلیل علیه آن موضع می گیرند. در حالی که تغییر ساختار اساسی نظام راهکار دیگری دارد و آن به بازنگری در قانون اساسی مربوط می شود.»

فعالان سیاسی و رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی هم گمانه زنی‌های مختلفی در این عرصه داشتند. برخی موضوع FATF را به میان کشیده و بیان داشتند که هنوز دولت برای زنده نگه داشتن برجام که عراقچی آنرا منوط به پذیرفتن FATF کرده بود، به دنبال تصویب آن هستند.

از سوی دیگر نمایندگان اصلاح طلب مجلس نیز پیشتر بحث رفراندوم را برای مذاکره با آمریکا مطرح کرده بودند و با پیشنهاد مذاکره بدون شرط  ترامپ نیز این موضوع بیشتر از سوی آنان تکرار شده بود.

در همین رابطه، «قاسم میرزایی نکو» نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید به روزنامه اعتماد گفت:« باید در موضوعات مهم مثل برجام، رابطه یا گفت‌وگو با امریکا و... با نظر و رای مردم تصمیم‌گیری بشود. باید از مکانیزم سوال از مردم استفاده کرد تا معلوم شود که افکار عمومی چه می‌خواهند.»

البته این نماینده اصلاح طلب درحالی از ابزارقانونی همه پرسی طرفداری می کند که موضوع سئوال از رئیس جمهور که حق نظارتی نمایندگان است را نفی و درباره آن بیان می کند: «با توجه به شرایط ویژه کشور و اتفاق نظر همه در مورد عادی نبودن این وضعیت، طرح سوال جایگاهی نداشت و ادامه این رویه حتما وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند.»

با این شرایط چطور طرح سئوال از رئیس جمهور مبنایی ندارد اما رفراندوم مبنا پیدا می کند، سئوالی است که نماینده اصلاح طلب به آن پاسخی نداده است.

 بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان مجلس نیز در حساب توییتری خود با اشاره به اصل ۵۹ قانون اساسی در حساب توییتری خود نوشت: «برخی بر این باورند که «مردم» راه حل مشکلات را مذاکره و توافق با آمریکا میدانند و برخی معتقدند که «مردم» اجازه چنین مذاکره‌ای به مسئولان نمیدهند. آنچه مسلم است هر ایرانى عزت و آبادى ایران را میخواهد. پس بهتر نیست طبق اصل۵۹ قانون اساسی،نظر مردم را از خود آنها، پای صندوق رای بشنویم؟»

البته روحانی تا حدودی تکلیف مذاکره با آمریکا را مشخص کرد اما اصلاح طلبان نشان داده‌اند که چندان به سخنان رسمی تعلق خاطری ندارند و سعی می کنند سیاست‌های خود را با ترفندهای مختلف به مقصد برسانند. در این جهت رفراندوم نیز طرحی است برای پیشبرد اهداف اصلاح طلبان و برای هر ابزاری که از لحاظ سیاسی و قانونی نتوانستند اجرا کنند سعی می کنند به موضوع رفراندوم مرتبطش کنند. موضوعی که البته اگر متداول شد بایستی در کشور برای هر مسئله ای رفراندوم صورت گیرد و از سوی دیگر سیاست های کشور معطل و مسکوت برنامه پیچیده و زمانبر رفراندوم گردد.

با این شرایط گمانه زنی‌های بسیاری در خصوص طرح اصل 59 قانون اساسی که توسط روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی مطرح شد، بوجود آمده است. موضوعی که بیشتر از اینکه کاربرد اجرایی داشته باشد، در جهت انحراف افکارعمومی و بازی عملیات روانی جدیدی است که در این شرایط نه می تواند گره گشای مسائل کشور باشد و نه کاربرد سریع و نتیجه بخشی دارد. تنها اصلاح طلبان از طریق آن می توانند افکارعمومی را به خود جلب و برای پیشبرد اهداف خود بازی جدید جنگ روانی ترتیب دهند.


انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان