۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین توصیه‌های کلیدی برای انتخاب رشته صحیح در کنکور
کد خبر: ۳۱۹۹۰۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۵ ساعت: ۱۱:۳۱ ↗ لینک کوتاه

با آغاز انتخاب رشته قبول شدگان کنکور ۹۷؛

توصیه‌های کلیدی برای انتخاب رشته صحیح در کنکور

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به ۷۶۰ هزار و ۴۹۹ ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها توصیه‌هایی را برای انتخاب رشته موفق داشت.

توصیه‌های کلیدی برای انتخاب رشته صحیح در کنکور
به گزارش سرویس دانشگاه  صبح قزوین  ،انتخاب رشته آزمون سراسری سال 97 از امروز دوشنبه 15 مرداد آغاز می‌شود و داوطلبان تا روز چهارشنبه 24 مرداد می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به انتخاب رشته اینترنتی اقدام کنند.

داوطلبانی که علاقمند به انتخاب کدرشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند باید منتظر اعلام اطلاعیه این دانشگاه باشند و پس از آن به سایت مرکز سنجش دانشگاه آزاد به نشانی http://www.azmoon.org/ مراجعه کنند.

در همین رابطه حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به توصیه‌هایی برای انتخاب رشته موفق اظهار کرد: در آزمون سراسری سال 97 یک میلیون و 12 هزار و 327 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که 910 هزار و 317 نفر در جلسه آزمون حضور داشتند که تمام آنها مجاز به انتخاب رشته شدند.

وی افزود: 90 درصد داوطلبان در جلسه کنکور حاضر و 10 درصد غائب بودند که افراد غائب و افرادی که در آزمون سراسری سال 97 ثبت‌نام نکرده‌اند هم می‌توانند برای انتخاب رشته اقدام کنند و افرادی که ثبت‌نام نکرده‌اند باید با مراجعه به سایت سازمان سنجش و پرداخت مبلغ 22 هزار تومان برای ثبت نام اقدام کنند و این گروه به همراه افراد غائب در جلسه آزمون می‌توانند از رشته‌هایی که پذیرش آنها صرفا براساس سوابق تحصیلی است اقدام به انتخاب رشته کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: ظرفیت پذیرش به جز دانشگاه آزاد 760 هزار و 499 نفر است که 180 هزار و 949 نفر براساس نمره آزمون و 582 هزار و 550 نفر صرفا براساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌شوند.

توکلی با تأکید براینکه دفترچه راهنمای رشته‌های تحصیلی بر روی سایت سازمان سنجش قرار دارد و سند اصلی گزینش است، بیان کرد: سامانه انتخاب رشته مجازی نیز بر روی سایت این سازمان فعال شده است که با توجه به نمره داوطلب و مقایسه آن با وضعیت افراد پذیرفته شده در سال گذشته رشته محل‌هایی را به افراد توصیه می‌کند و رشته‌هایی که توصیه می‌کند بیش از 95 درصد معتبر است.

وی ادامه داد: نرم افزار انتخاب رشته مجازی 250 کد رشته محل را به داوطلب توصیه و او می‌تواند از میان آنها انتخاب کند. ضریب اطمینان قبولی در رشته‌های توصیه شده بالاست به گونه‌ای که داوطلب در یکی از رشته‌ها قبول خواهد شد. داوطلبان برای استفاده از این نرم افزار باید مبلغ 6 هزار تومان را به صورت الکترونیک پرداخت کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش بیان کرد: اگر داوطلبان حداکثر نصف روز وقت بگذارند و 15 صفحه اول دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه آزمایشی خود را با دقت مطالعه کنند متخصص‌ترین فرد برای انتخاب رشته خود هستند. داوطلبان درباره رشته‌هایی که انتخاب می‌کنند حتما با دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته‌ها مشورت کنند همچنین در انتخاب رشته‌ به مقطع و جنسیت پذیرش و گزینش بومی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

توکلی اضافه کرد: داوطلبان در انتخاب رشته‌های دانشگاهی به محل نیز اهمیت دهند یعنی ابتدا رشته‌های مورد علاقه خود را انتخاب و به ترتیب اولویت تنظیم و پس از آن بررسی کنند که آیا دانشگاه واقع در شهر یا استان‌ آنها این رشته را دارد و اولویت آنها انتخاب دانشگاه در شهر محل زندگی باشد.

* هزینه 100 هزار تومانی انتخاب رشته کنکور در پایگاه‌های آموزش‌وپرورش

همچنین مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به راه اندازی یک هزار پایگاه انتخاب رشته توسط این وزارتخانه برای کمک به داوطلبان کنکور اظهار کرد: هزینه انتخاب رشته در پایگاه‌های آموزش و پرورش در شهرهای کوچک 40 تا 60 هزار تومان و در کلان شهرها 80تا 100 هزار تومان است.

وی افزود: داوطلبان می‌توانند به مراکز مشاوره آموزش و پرورش در سراسر کشور برای انتخاب رشته کنکور مراجعه کنند، آدرس این پایگاه‌ها بر روی سایت ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها قرار دارد فعالیت آنها روزانه 10 ساعت و حتی در روزهای تعطیل دایر است.

شکوهی با اشاره به اینکه در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز و متخصص با مشکل روبرو بودیم بیان کرد: امسال حداقل در هر پایگاه دو نیروی آموزش دیده و متخصص مشاور تحصیلی حضور دارند که برای انتخاب رشته کنکور به داوطلبان مشاوره فردی و خانوادگی ارائه می‌دهند تا ابتدا از استعداد و علائق داوطلب مطلع شوند، همچنین برخی خانواده‌ها آرزوهایی دارند اما باید توجه کرد که انتخاب رشته نیاز به تناسب با واقعیت‌ها دارد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: سال گذشته 160 هزار داوطلب از پایگاه های انتخاب رشته آموزش و پرورش استفاده کردند که پیش‌بینی می‌کنیم امسال 200 هزار داوطلب کنکور از خدمات این پایگاه‌ها بهره مند شوند؛ آموزش و پرورش برای برگزاری دوره تخصصی 160 نفر از کارشناسان این پایگاه‌ها بیش از 500 میلیون تومان هزینه کرده است.

وی بیان کرد: همکاران ما در پایگاه‌های انتخاب رشته اجازه ندارند به داوطلب تضمین قبولی در رشته خاص بدهند و تلاش می‌کنیم با توجه به رتبه کسب شده او در بهترین رشته قبول شود اما تصمیم نهایی با خود داوطلب است و ما صرفا مشاوره می‌دهیم.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان