۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین شیردادن مادر به فرزند مانع سرطان‌ سینه می‌شود/کودک شیرخشک‌خوار در معرض چاقی است
کد خبر: ۳۱۹۶۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۳ ساعت: ۱۲:۲ ↗ لینک کوتاه

کارشناس برنامه شیرمادر شهرستان قزوین:

شیردادن مادر به فرزند مانع سرطان‌ سینه می‌شود/کودک شیرخشک‌خوار در معرض چاقی است

کارشناس برنامه شیرمادر شهرستان قزوین گفت: شیر دادن مادر به فرزند از سرطان‌های سینه و رحم پیشگیری می‌کند، احساس رضایت و آرامش برای او را همراه دارد، باعث برقراری پیوند عاطفی بیشتر با نوزاد می‌شود‌.

شیردادن مادر به فرزند مانع سرطان‌ سینه می‌شود/کودک شیرخشک‌خوار در معرض چاقی است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ هفته جهانی شیردهی برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ شروع شد و تاکنون در ۱۲۰ کشور توسط یونیسف و شریک‌هایش شامل اتحاد جهانی برای اقدام شیردهی، سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمان‌ها انجام می‌شود.

هدف اصلی این رویداد ترویج فرهنگ شیردهی و شیردهی منحصر به فردبرای حداقل شش ماه اول از زندگی نوزاد است، در ایران این مراسم برابر با دهم تاشانزدهم مرداد هر سال است.

اهمیت تغذیه طبیعی نوزاد سبب شده است تا از سوی سازمان‌های بهداشت جهانی ویونیسف همه ساله از ۱۰‌ تا ۱۶ مرداد به‌عنوان هفته جهانی شیر مادر تعیین شود.

هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است. سال‌هاست که نقش اساسی تغذیه با شیر مادر در رشد وسلامت کودکان و همچنین سلامت مادران شناخته شده است و آنچنان این مقام بالا است که چندین بار در قرآن ذکر شده است.

به همین مناسبت مصاحبه ای با رقیه خدادادبیگی داشته ایم که در ادامه می‌خوانید:

وی درباره اهمیت شیرمادر اظهار کرد: شیرمادر حاوی قند، چربی و پروتئین، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، سدیم، کلسیم، پتاسیم و فسفر است؛ همچنین این شیر دارای ویتامین‌های K،D،E و C است.

این کارشناس بهداشت افزود: شیر مادر به دلیل داشتن ترکیباتی مفید و سازگار با بدن نوزاد شیرخوار، از شیرخشک سهل الهضم‌تر است.

شیردهی باید براساس میل و تقاضای کودک صورت پذیرد
کارشناس برنامه شیرمادر شهرستان قزوین در پاسخ به سوال اینکه آیا امکان حساسیت نوزاد به شیر وجود دارد؛ مطرح کرد: هیچگونه حساسیتی نسبت به شیرمادر برای نوزاد وجود ندارد؛ اما در بعضی از بیماری‌های خاص به دلیل مشکلات گوارشی، نوزاد باید بجای شیر مادر از شیر‌های مخصوص استفاده کند.

وی با اشاره به ارزش و اهمیت شیرمادر ابراز کرد: شیر مادر یک الگوی تغذیه‌ای طبیعی برای شیرخوار است و به دلیل دارا بودن تمامی نیاز‌های بدن شیرخوار به خصوص تا ۶ ماه اول تولد یک غذای کامل محسوب می‌شود و پس از آن نیز باید تا دو سال ادامه داشته باشد.

این کارشناس در خصوص شیر آغوز گفت: آغوز شیری غلیط و زرد رنگ است که در سه روز اول تولد نوزاد ترشح می‌شود که پروتئین آن نسب به شیر روزهای بعد سه برابر بیشتر است و حاوی چربی بیشتر و موادی مشابه آنتی بیوتیک است و شیرخوار را از ابتلا به بیماری‌ها مصون می‌دارد.

خدادادبیگی عنوان کرد: مادران باید در طول دوران شیردهی برای داشتن شیر بیشتر از مواد مغذی بیشتر استفاده کرده و استرس خود را مدیریت کنند، ورزش کرده و مایعات کافی بنوشند.

وی اضافه کرد: غذای مادر باید شامل ۴ گروه غذایی مانند نشاسته، گوشت، لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات باشد و گاها مصرف برخی از داروهای گیاهی هم می‌تواند در زیادکردن شیرمادر کمک کننده باشد، اما بهتر است مادران مصرف غذاهای ادویه دار را کاهش دهند.

کارشناس برنامه شیرمادر شهرستان قزوین با بیان اینکه شیردادن به نوزاد زمان تعیین شده و مشخصی ندارد، گفت: زمان خاصی برای تعیین مدت زمان شیردهی وجود ندارد و شیردهی باید براساس میل و تقاضای کودک صورت پذیرد.

خدادادبیگی تاکید کرد: یک مادر زمانی می‌تواند شیر کافی برای تغذیه نوزاد داشته باشد که مواد مورد نیاز برای شیردهی را استفاده کرده باشد، استرس نداشته باشد و در محیط آرام شیر دهد، از هر دو پستان شیردهی صورت گیرد، وعده‌های شیر را زیاد کند تا نوزاد با مکیدن بیشتر ترشح شیر را زیاد می‌کند و همچنین ورزش  را در برنامه خود قرار دهد که بسیار کمک کننده است.

شیردادن مادرن به فرزند فواید بسیار بالایی دارد
وی با اشاره به شعار روز جهانی شیر مادر عنوان کرد: شعار تغذیه با شیر مادر، زیربنای زندگی سالم با هدف آگاه کردن مردم در مورد ارتباط بین تغذیه خوب، امنیت غذایی و کاهش فقر، تثبیت تغذیه با شیر مادر، مشارکت افراد و سازمان‌ها در این زمینه است.

این کارشناس در خصوص خطرات موجود برای نوزاد در عدم تغذیه با شیرمادر تصریح کرد: رابطه عاطفی بین مادر و نوزاد کمتر از هنگام تغذیه با شیرمادر است و احتمال ابتلا به انواع بیماری به انواع بیماری‌های گوارشی، ایمنی بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: ضریب هوشی در نوزادانی که با شیرمادر تغذیه می‌کنند بیشتر است؛ کودک شیرخشک خوار در معرض چاقی است.

خدادادبیگی با بیان اینکه شیردادن مادر به فرزند فواید بسیار بالایی برای خود مادر نیز دارد، بیان کرد: شیر دادن مادر به فرزند از سرطان‌های سینه و رحم پیشگیری می‌کند، احساس رضایت و آرامش برای او را همراه دارد، باعث برقراری پیوند عاطفی بیشتر با نوزاد می‌شود‌.

کارشناس برنامه شیرمادر شهرستان قزوین در پایان اذعان کرد: فرزندانی که در نوزادی از شیر مادر استفاده نمی‌کنند، در بزرگسالی دچار اسهال، یبوست، چاقی، بیماری‌های ایمنی و در برخی موارد با مشکلات روحی و روانی روبه‌رو می‌شوند.
انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان