۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بازار درحال دست و پنچه نرم‌کردن با رکود بی‌سابقه!/ داغ گرانی و تورم بر زندگی مردم
کد خبر: ۳۱۹۱۸۷ نویسنده: حسین طاعتی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۱ ساعت: ۸:۵۳ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از آشفته بازار اقتصادی؛

بازار درحال دست و پنچه نرم‌کردن با رکود بی‌سابقه!/ داغ گرانی و تورم بر زندگی مردم

مدتی است که قیمت دلار تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم گذاشته است اما سیاستمداران ما فکر درمان همیشگی و عاقلانه نیستند و با تصمیمات هیجانی سعی بر کنترل اوضاع نابسامان ارز، سکه دارند.

بازار درحال دست و پنچه نرم‌کردن با رکود بی‌سابقه!/ داغ گرانی و تورم بر زندگی مردم
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ؛____حسین طاعتی.

یکی از مسائلی که نمی‌توان از تاثیرات آن بر صنعت، اقتصاد و تولیدات داخلی نادیده گرفت نوسانات نرخ ارز است.

نوسانات گسترده و روز شمار نرخ ارز اثرات بسیار منفی و غیر قابل انکاری را بر پیکره اقتصاد زده است که از جمله موارد منفی بالارفتن روزانه نرخ ارز بروز تورم‌های بسیار شدید و افسارگسیخته است.

تورم مقوله ای است که می‌تواند منجر به تغییرات زیادی همچون بافت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری، تغییر وضعیت بازارهای داخلی و خارجی، تاثیر بر تجارت خارجی (صادرات و واردات) شود.

نرخ ارز یکی از مهم‌ترین متغیرها در تعیین نسبت قیمت واردات و صادرات کسب و کارها و در نتیجه تعیین میزان رقابت‌پذیری آنهاست.

افزایش نرخ واقعی ارز از یکسو قیمت کالاهای صادراتی در بازارهای خارجی را افزایش و از سوی دیگر قیمت کالاهای وارداتی در بازارهای داخلی را نیز با افزایش چشمگیری حاصل می‌کند که نتیجه آن پایین آمدن درصد رفاه اقشار کم درآمد جامعه است.

افزایش هزینه‏‎های تولید، کاهش حاشیه سود و کاهش توان رقابتی، کمبود سرمایه در گردش بنگاه‌ها، اختلال در سیستم خریدها و معاملات اقتصادی از مهمترین تاثیرات نوسانات نرخ ارز در اقتصاد کشور است.

در چنین شرایطی، تولیدکنندگان نیز ملزم به خرید نقدی مواد اولیه هستند که به دلیل حجم بالای نیاز آنها با مشکل مواجه می‌شوند‎.‎

برای بررسی و چگونگی تاثیر نوسانات ارز به جاهای مختلف شهر قزوین مراجعه کردیم تا از نزدیک با مشکلات مردم، تولیدکنندگان، طلافروشان آشنا شویم.

جباری یکی از طلافروشان راسته طلافروشی بازار قزوین است که سالیان طولانی در این زمینه به مردم قزوین طلا و سکه عرضه می‌کند، می‌گوید: تا به امروز با چنین آشفته بازاری برخورد نکرده بودم، روز به روز قیمت سکه و طلا همگام با قیمت ارز رو به افزایش است و مردم نه تنها قدرت خرید طلا بلکه از قدرت مایحتاج زندگی روزمره خود بازمانده اند.

وی با بیان اینکه راسته طلافروشان روز به روز خلوت تر از گذشته می‌شود، اذعان می‌کند: همیشه با نوسانات قیمت ارز قیمت سکه و طلا نیز افزایش یافته است، به همین دلیل است که قیمت طلا با توجه به صعود ویران کننده دلار جهانی افزایش یافته است.

این فعال عرصه طلا فروشی ادامه می‌دهد: با بالا رفتن قیمت طلا و سکه بازار نیز دچار رکود شده است و این وضعیت باعث راکد شدن بازار طلا نسبت به سالیان گذشته است.

جباری با بیان اینکه وضعیت موجود تا به کی باید ادامه پیدا کند؟ عنوان می‌کند: در بازار فعلی طلا هیچ گونه متقاضی خاصی وجود ندارد و این باعث شده است تا ما طلا فروشان روز به روز نگران تر از قبل شویم زیررا ما مایحتاج خانواده خود را از این شغل و از این طریق فراهم می‌کنیم.

صمدی یکی از مراجعه کنندگان برای خرید طلا است که می‌گوید: اوضاع بازار طلا فروشان واقعا تاسف بار است.

وی ادامه می‌دهد: برای تهیه حلقه نامزدی خود باید هزینه هنگفتی را پرداخت کنم، آیا می‌شود که حقوق شوهر کارگرم ماهی یک میلیون و دویست هزار تومان باشد و من حلقه 3 میلیونی انتخاب کنم.

صمدی اذعان می‌کند: این ارزانترین قیمتی است که می‌توانیم تهیه کنیم، چطور می‌شود ساده شروع کرد در حالی که همین سادگی کلی خرج روی دست ما تازه عروس و دامادها می‌گذارد.

وی می‌افزاید: تنها مشکل ما این نیست که چرا همراه با نوسانات ارز قیمت‌های اجناس مختلف بالا می‌رود مشکل ما این است که چرا مسئولین فکری به حال این وضعیت نمی‌کنند و دست روی دست گذاشته اند یا اقداماتی که انجام می‌دهند بی برنامه است.

برای مشاهده تاثیرات نوسانات ارزی بر تولیدکنندگان داخلی سری به تولیدگنندگان کفش در قزوین زدیم.

شعبانی یکی از تولیدکنندگان کفش‌های چرم داخلی در استان قزوین است که به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: همراه با بالارفتن قیمت ارز قیمت مواد خام و چرم خوب نیز افزایش می‌یابد ناچارا ما تولیدکنندگان باید به قیمت اجناس خود مبلغی اضافه کنیم.

وی ادامه می‌دهد: همراه با بالارفتن قیمت اجناس تولیدی قدرت خرید مردم نیز کاهش خواهد یافت و تولیدات داخلی ضرر خواهد کرد.

این تولیدکننده داخلی می‌افزاید: وقتی قدرت خرید مردم کاهش یابد کالاها نیز فروخته نخواهد شد و تولیدکننده بالاجبار باید برای تامین هزینه‌ها و مطابق دادن خرج و درآمد کارگر ایرانی که در اختیار داشته است را از کار برکنار کند.

خیبری از فعالان عرصه لوازم خانگی است که درباره نوسانات ارز و تاثیرات آن بر شغل و درآمدش می‌گوید: بازار لوازم خانگی چندین مدت است که در حالت رکود به سر می‌برد و این مشکلی نیست که ما با آن به تازگی دست و پنجه نرم کنیم.

وی عنوان می‌کند: قدرت خرید مردم در تمامی بازارها نسبت به گذشته کاهش چشم گیری یافته است به همین سبب بخش زیادی از واحدهای صنفی در شرایط کسادی قرار گرفته اند.

این فعال بازار لوازم خانگی با بیان اینکه در گذشته همراه با افزایش قیمت کالاهای موجود در بازار مردم راغب به خرید می‌شدند، می‌گوید: در شرایط امروز همراه با بالارفتن بی رویه ارز قیمت لوازم خانگی نیز افزایش یافته است، این افزایش حبابگونه قیمت نه تنها رغبت مردم را زیاد نکرده است بلکه سبب می‌شود تا شدت رکود حاکم بر بازار بیشتر شود.

خیبری اذعان می‌کند: همراه با افزایش قیمت ارز تولیدکنندگان در بخش لوازم خانگی نیز با مشکلات زیادی همراه شده اند.

وی می‌افزاید: مواد اولیه مورد استفاده تولیدکنندگان این صنف آهن آلات، مواد پلاستیکی و پتروشیمی است و تمامی این موارد در بورس عرضه می‌شود و با توجه به اینکه قیمت این اقلام براساس قیمت جهانی است؛ نوسانات بازار سبب می‌شود تا نرخ آهن آلات، مواد پلاستیکی و پتروشیمی هم دستخوش تغییر قرار گیرد به همین سبب افزایش قیمت مواد اولیه مورد استفاده تولیدکنندگان، تاثیر مستقیمی بر بالارفتن هزینه تولید و قیمت تمام شده کالا دارد.

این فعال عرصه لوازم خانگی اظهار می‌کند: مسئولین باید سود بانکی را کاهش داده و سایر تسهیلات دیگری برای بهبود بازار به تولیدکنندگان ارائه دهند و تولیدکنندگان نیز با بالابردن سطح کیفی محصولات خود باید مردم را راغب خریدن کالاهای داخلی کنند، این امر یکی از خصوصیات خوبی که با خود در بر دارد این است که کار و اشتغال را برای جوانان در بر خواهد داشت.

شهرام یکی از مغازه دارانی است است که سالیان بسیار زیادی را در عرصه موبایل و لوازم جانبی فعالیت می‌کند، وی درباره نوسانات ارزی می‌گوید: بازار موبایل در روزهای اوج افزایش قیمت ارز دچار رکود شده است.

وی ادامه می‌دهد: با این‌که دولت ادعای کنترل وضع کنونی دلار را دارد ولی با این حال باز هم بازار گوشی‌های موبایل از حالت رکود آن طور که باید خارج نشده و هنوز تحت تاثیر آن تلاطمات است. این درحالی است که مردم نیز راغب به خریداری کردن گوشی همراه نیستند که این موضوع خود به مشکلات بازار موبایل خواهد افزود.

این فعال بازار موبایل با بیان اینکه در این نابسامانی‌های ارزی حتی کسانی که خورده فروشی و یا فقط لوازم جانبی ارائه می دهند نیز دچار مشکل شده اند اظهار کرد: دولت باید برای رونق دوباره بازار گوشی ارز اختصاصی برای موبایل فروشی ها اختصاص دهد تا شاید از این رکود خارج شود.

مدتی است که قیمت دلار تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم گذاشته است اما سیاستمداران ما فکر درمان همیشگی و عاقلانه نیستند و با تصمیمات هیجانی سعی بر کنترل اوضاع نابسامان ارز، سکه دارند.

مسئولینی که براساس تابع‌های احساسی و هیجانی برخورد کند، نمی‌توانند در مقابله با جنگ روانی و اقتصادی مقاومت کند و مردمش را توجیه کند و آینده خوبی نخواهد داشت.

مسئولین باید چاره ای بیاندیشند تا هرچه سریعتر این اوضاع نابسامان ارز سامان یابد.
انتهای پیام/5005

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان