۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین بیمارستان رحیمیان چشم به راه پرداخت مطالبات/ لغو قرارداد بیمارستان‌های خصوصی با بیمه‌ها
کد خبر: ۳۱۸۴۹۱ نویسنده: حنانه امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۷ ساعت: ۱۲:۴۰ ↗ لینک کوتاه

حوزه سلامت را از مردم نگیرید!

بیمارستان رحیمیان چشم به راه پرداخت مطالبات/ لغو قرارداد بیمارستان‌های خصوصی با بیمه‌ها

بیمارستان رحیمیان الوند تنها مرکز درمانی جامع در سطح شهرستان البرز است که اگر مشکلات این بیمارستان حل نشود، تنها مرکز درمانی یک شهرستان کارگرنشین به تعطیلی منجر خواهد شد.

بیمارستان رحیمیان چشم به راه پرداخت مطالبات/ لغو قرارداد بیمارستان‌های خصوصی با بیمه‌ها
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛_____ حنانه امیری.

تیرماه به آخرین روزهای خود نزدیک می‌شد که خبری مبنی بر تعطیلی بیمارستان رحیمیان شهر الوند از اول مردادماه شنیده شد و علت این تعطیلی عدم پرداخت مطالبات از سوی مراکز بیمه ای اعلام شد.

در این خبر آمده بود؛ براساس اخبار واصله متولیان بیمارستان رحیمیان الوند بنا دارند از ابتدای مردادماه از پذیرش بیمار خودداری کنند.

کمبود نقدینگی و ناتوانی در پرداخت حقوق پرسنل اعم از پزشکان متخصص، عمومی و پرسنل درمانی و اداری و معوقه شدن حقوق آنان از ۲ ماه تا 2 سال و عدم وصول طلب حدودا ۵میلیارد تومانی از سازمان تامین اجتماعی و دانشگاه علوم‌ پزشکی قزوین به عنوان دلایل اصلی این تصمیم مطرح شده است.

متاسفانه از هفته گذشته با انتشار خبر دیگری مبنی بر عدم ارائه خدمات با تعرفه دولتی به بیمه شدگان تامین اجتماعی و سلامت در بیمارستان رحیمیان الوند، سایر بیمارستان‌های خصوصی استان نیز این موضوع را مطرح کردند که این موضوع نشان از کشمکش‌های جدی بر سر مطالبات بر زمین مانده داشت.

15 سال است که از زمان تاسیس بیمارستان رحیمیان شهر الوند می‌گذرد و این بیمارستان خیریه تا به امروز با داشتن 50 تخت به ارائه خدمات به بیمارستان مشغول بوده است، این بیمارستان 300 پرسنل دارد و میانگین روزانه مراجعه کنندگان به تنها مرکز درمانی شهرستان الوند 1500 نفر است.

دکتر ابوالفضل محمدزاده اولین گزینه ای بود که می‌توانست در این زمینه پاسخگوی اخبار منتشر شده درباره بیمارستان باشد.

مدیرعامل بیمارستان رحیمیان شهرستان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره مشکلات مالی این بیمارستان می‌گوید: بیمارستان رحیمیان شهر الوند یک سری مطالبات از سازمان‌های بیمه گر همچون تامین اجتماعی، بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی قزوین دارد که تا به امروز پرداخت نشده است.

وی می‌افزاید: مطالبات ما از سازمان‌های بیمه گر 5میلیارد و 800 میلیون تومان و بدهی ما در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی و کارکنان 6 میلیاردتومان است.

این مسئول اذعان می‌کند: در این روزها به واسطه عدم نقدینگی بیمارستان خیریه رحیمیان عملا هیچ شرکت دارویی، به صورت نسیه به ما خدمات ارائه نمی‌کند و باید خریدهای ما به واسطه بدهی‌ها به صورت نقدی صورت گیرد.

وی عنوان می‌کند: طی یک ماه گذشته برای پیگیری مشکلات بیمارستان و دریافت مطالبات خود نامه رسمی به مدیریت دانشگاه علوم پزشکی و فرماندار قزوین ارسال شده است، اما تا به امروز پاسخی برای حل مشکلات دریافت نکرده ایم.

محمدزاده ادامه می‌دهد: ما امروز در حوزه نقدینگی مشکلات زیادی داریم و اگر مطالبات ما پرداخت نشود، مجبور می‌شویم تنها مرکز درمانی شهرستان البرز را تعطیل کنیم.

وی ابراز می‌کند: بیمارستان رحیمیان یک مرکز درمانی خیریه است و یک مرکز دولتی یا نیمه دولتی یا خصوصی نیست که از طرف نهاد خاصی حمایت شود؛ اگر خیرین کمک نکنند و مطالبات ما پرداخت نشود بزودی بخش‌های بیمارستان با تعطیلی مواجه خواهد شد.

به گفته مدیرعامل بیمارستان رحیمیان شهرستان البرز در حوزه پزشکان از 9 تا 14 ماه مطالبات پرداخت نشده وجود دارد و از سال 96 تا به امروز هیچ هزینه ای به پزشکان بیمارستان پرداخت نشده است.

گفتنی است؛ بیمارستان رحیمیان 250 پرسنل دارد که طی 2 ماه گذشته حقوق آنها پرداخت نشده است و حقوق پزشکان طی سال‌های 96 و سال 97 پرداخت نشده است.

بیمارستان رحیمیان تنها مرکز درمانی شهرستان البرز است که در معرض تعطیلی قرار دارد و اگر مشکلات مالی این مجموعه حل نشود طی هفته‌های پیش رو بخش‌های زیادی از بیمارستان تعطیل خواهد شد.

همچنین شنیده شده که ماه گذشته 13 نیروی خدماتی این مجموعه تعدیل شده اند و اگر این روال ادامه پیدا کند این بیمارستان تعداد دیگری از کادر خود را تعدیل نیرو خواهد کرد.

علی فخار سلیمانی، کارشناس مدیریت بحران نظام سلامت است که معتقد است بالاخره کارد به استخوان رسید!

وی به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: خبر تعطیلی ارائه خدمات درمانی بیمارستان رحیمیان باعث نگرانی گسترده ای شده است. این نگرانی از انجا ناشی می شود که سلامت به ویژه بخش درمان آن از نیازهای جدی مردم است. دولت در قالب طرح تحول سلامت دسترسی به خدمات بهداشت و درمان را تسهیل کرد به نحوی که اقشار مختلف جامعه در مراکز درمانی به جز درد و رنج بیماری دغدغه دیگری نداشته اند.

این کارشناس حوزه سلامت عنوان می‌کند: برخلاف حمایت‌های اولیه از این طرح متاسفانه در سالیان اخیر به دلیل کمبود منابع اعتباری طرح تحول سلامت با چالش‌های جدی روبرو شده است و اکثر مراکز بیمارستانی به علت عدم تحقق مطالبات بیمه ای به بزرگترین بدهکاران نظام مدیریتی کشور مبدل گشته اند.

وی تصریح می‌کند: مشکل بیمارستان رحیمیان کمابیش در تمام بیمارستان‌های دانشگاهی هم در حال رخ دادن است. این بیمارستان‌ها از یکسو باید خدمات درمانی لازم را به سیل مراجعان تحت پوشش سازمان‌های بیمه گر پاسخگو باشند و از آنجاییکه با جان مردم در ارتباط هستند کوچکترین وقفه ای در ارائه خدمات ابعاد اجتماعی وسیعی به دنبال خواهد داشت و از طرفی سازمان‌های بیمه گر از تعهدات خود شانه خالی کرده و به گفته مدیریت بیمارستان رحیمیان از یکسال گذشته مطالبات بیمارستان‌ها پرداخت نشده است.

به گفته فخار سلیمانی، فقط در استان قزوین مطالبات درمانی دانشگاه علوم پزشکی از سازمان‌های بیمه گر به رقم قابل تامل دویست میلیارد تومان می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت استان در قالب خرید خدمت از بیمارستان رحیمیان در سالیان اخیر به شهروندان شهرستان البرز خدمات درمانی با تعرفه دولتی ارائه کرده است، اما ظاهرا از سه سال گذشته ردیف اعتباری آن در بودجه عمومی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی حذف شده است.

کارشناس مدیریت بحران نظام سلامت اذعان می‌کند: دانشگاه با اشراف به نفع عمومی آن از محل درآمدهایی اختصاصی ارائه این خدمت را ادامه داده است. متاسفانه تامین منابع مالی آن هم تحت تاثیر مطالبات دویست میلیاردی دانشگاه از سازمان‌های بیمه گر شده است.

به نظر می‌رسد فریاد مدیریت بیمارستان رحیمیان ناله‌های فرو خفته ای است که باید منتظر شنیدنش از سایر بیمارستان‌های دولتی هم باشیم اگر که همت جمعی در حل آن نداشته باشیم.

روز گذشته نیز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بیمارستان‌های خصوصی قزوین از پنجم مردادماه برای جلوگیری از ورشکستگی قریب‌الوقوع، قرارداد با بیمه‌های تامین اجتماعی و سلامت را به علت عدم پرداخت مطالبات معوقه لغو کردند،

مدیران چند بیمارستان خصوصی قزوین اعلام کردند به دلیل مشکلات ناشی از پرداخت نشدن معوقه‌ها به ناچار پذیرش بیماران طرف قرارداد با بیمه‌ها را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

محمد دره التاج تهرانی مدیر بیمارستان رحیمیان الوند اظهار کرد: این بیمارستان همانطور که از قبل اعلام کرده بود، خدمات خود با تعرفه دولتی را به بیمه شدگان قطع کرده و بیماران تنها با پرداخت نقدی امکان بهره مندی از خدمات این مرکز درمانی را دارند.

وی افزود: این که تامین اجتماعی بخواهد پس از ماه‌ها بدهی معوقه، این بدهی‌ها را با اوراق مشارکت جبران کند به هیچ وجه مورد پذیرش ما نیست. با اوراق مشارکت هیچکدام از نیازهای بیمارستان‌ها تامین نشده و این اوراق در بازار نیز مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

اجازه تعطیلی بیمارستان رحیمیان را نمی‌دهیم
رضا گروسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین عنوان می‌کند: از ماه گذشته در جریان مشکلات بیمارستان هستم و مذاکراتی نیز با تامین اجتماعی و علوم پزشکی قزوین انجام شده است.

وی می‌افزاید: حل مشکلات بیمارستان باید از طریق استان حل شود تا بیمارستان از این وضعیت مشکل دار خارج شود و هیچ بخشی از مشکلات مربوط به داخل شهرستان البرز نیست.

فرماندار شهرستان البرز با بیان اینکه بخشی از مشکلات بیمارستان رحیمیان مربوط به آیین نامه و دستورالعمل‌های کشوری است، معتقد است: در حوزه قیمت دارو و مطالبات تامین درمان و نیروهای مسلح مباحثی است که در حوزه درمان کشوری باید حل شود که دستورات استانی و فرااستانی را می‌طلبد.

مدیریت بیمارستان تا به امروز ایثار و تدبیر داشته اند
وی ادامه می‌دهد: ما 2جلسه با استاندار و معاون سیاسی استاندار درباره حل مشکلات بیمارستان رحیمیان برگزار کردیم و نشست‌هایی با تامین اجتماعی و علوم پزشکی انجام شده تا بخشی از مشکلات این بیمارستان رفع شود.

این مسئول اذعان می‌کند: با همه مشکلات موجود اما اجازه تعطیلی بیمارستان رحیمیان را نمی‌دهیم و با هر ابزاری شده این اتفاق نخواهد افتاد و تصمیمات نهایی چهارشنبه صبح انجام می‌شود.

به گفته گروسی، مدیریت بیمارستان تا به امروز با همه مشکلات ایثار و تدبیر داشته اند که تا به امروز این بیمارستان را سرپا نگه داشته اند و یقین بدانید با پیگیری‌های صورت گرفته این بیمارستان تعطیل نخواهد شد.

باتوجه به اینکه بیمارستان رحیمیان شهر الوند مرجع مطالبات خود را دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تامین اجتماعی عنوان می‌کند، برای پیگیری به سراغ هر دو نهاد رفتیم که دانشگاه علوم پزشکی قزوین تا این لحظه پاسخی برای پیگیری پایگاه تحلیلی خبری صبح قزوین ارائه نداده است.

پیگیر پرداخت مطالبات بیمارستان رحیمیان هستیم
معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی نیز به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: برای پرداخت مطالبات، پیشنهاد پرداخت نقدی ۲۰ درصد مطالبات و اوراق با سررسید 2تا 12 ماه را به مسئولان بیمارستان رحیمیان پیشنهاد داده ایم، اما نظر آنها پرداخت 40 درصد مطالبات است.

محمدصادق بابایی ادامه می‌دهد: هم اکنون اکثر بیمارستان‌های استان با موضوع عدم پرداخت مطالبات مواجه هستند اما در پرداخت بدهی‌ها بیمارستان رحیمیان نسبت به بیمارستان‌های ۵ ماه جلوتر هستیم و بدهی این بیمارستان تا آخر شهریورماه سال گذشته پرداخت شده است.

به گفته وی سازمان تامین اجتماعی بزرگترین مطالبات را از حوزه‌های مختلف صنایع و تولیدی در استان قزوین دارد و این مطالبات به 500 میلیاردتومان رسیده است و تاز مانی که این مطالبات پرداخت نشود این سازمان توانایی پرداخت بدهی‌های خود را به بیمارستان‌ها ندارد.

دست مردم را در پوست گردو قرار ندهید!
حوزه سلامت یکی از اصلی ترین حوزه‌هایی است که ارتباط مستقیم با زندگی مردم دارد و نباید این فضا درگیر مشکلاتی شود که عامل نگرانی جامعه گردد.

حذف خدمات تامین اجتماعی و بیمه سلامت از بیمارستان‌های دولتی موضوع مهمی است که متولیان امر همچون زاهدی استاندار قزوین، نمایندگان مجلس و دانشگاه علوم پزشکی و تامین اجتماعی باید راهکار قابل دفاعی برای حل این معضل بیندیشند.

بیمارستان رحیمیان الوند تنها مرکز درمانی جامع در سطح شهرستان البرز است که اگر مشکلات این بیمارستان حل نشود، تنها مرکز درمانی یک شهرستان کارگرنشین به تعطیلی منجر خواهد شد و قشر مستضعف جامعه در این شرایط اقتصادی نابسامان بیشتر دچار سختی و گرفتاری خواهند شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان