۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۹۵درصد واکسن دامی در داخل تولید می‌شود/ کاهش ۸۵درصدی شیوع آنفولانزا
کد خبر: ۳۱۷۹۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۴ ساعت: ۱۴:۲۹ ↗ لینک کوتاه

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در قزوین:

۹۵درصد واکسن دامی در داخل تولید می‌شود/ کاهش ۸۵درصدی شیوع آنفولانزا

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ۹۵ درصد واکسن مورد نیاز دام در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: پنج درصد باقی‌مانده را نیز می‌توانیم از کشورهای همسایه مانند ترکیه وارد کنیم.

۹۵درصد واکسن دامی در داخل تولید می‌شود/ کاهش ۸۵درصدی  شیوع آنفولانزا
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ؛ علیرضا رفیعی‌پور، ظهر امروز(پنج شنبه) در سفر یک‌روزه به استان قزوین در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش آمار ابتلای طیور به آنفولانزا اظهار کرد: در چندماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش 85 درصدی شیوع بیماری آنفولانزا در بین طیور بودیم.

وی افزود: در سال گذشته بیش از 25 میلیون قطعه مرغ بر اثر بیماری آنفولانزا تلف شدند که به دلیل اطلاع‌رسانی‌ها و اقدامات صورت گرفته وضعیت شیوع بیماری در سال جاری بسیار بهتر از سال‌های گذشته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان کاهش آمار بیماری‌های حوزه دام اضافه کرد: در حوزه دامی شاهد کاهش 25 تا 75 درصدی بیماری‌های حوزه دام در استان‌های مختلف کشور هستیم و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از حدود 7 هزار کانون به 6 هزار و 400 کانون کاهش یافته است.

رفیعی‌پور ادامه داد: در حوزه جابجایی دام در مرزها نمی‌توان کنترل 100 درصدی داشت، اما بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با نیروی انتظامی داریم، در مرزبانی ورود و خروج دام‌ها با دقت بالایی رصد می‌شود که این امر در کاهش انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام موثر است.

وی با اشاره به اقداماتی که در راستای جلوگیری از کمبود گوشت قرمز در کشور انجام شده است، عنوان کرد: در حوزه گوشت قرمز با توجه به اینکه مطلع بودیم قرار است دشمنان این نظام دوباره تحریم‌هایی را علیه ما آغاز کنند، به میزان لازم ثبت سفارش انجام دادیم به طوری که در 4 ماهه نخست سال جاری بیش از 100 هزار تن ثبت سفارش داشتیم و دیگر نگران واردات گوشت قرمز نیستیم.

65درصد واکسن مورد نیاز طیور در داخل تولید می‌شود
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: هم اکنون گوشت قرمز مصرفی کشور از طریق واردات گوشت از 28 کشور اروپایی و 20 کشور آسیای میانه و اقیانوسیه تأمین شده و بخش دیگری از آن نیز در داخل کشور از طریق پرورش و ذبح 12 میلیون رأس دام تأمین می‌شود.

رفیعی‌پور با اشاره به بازدید از مجتمع گوشت زیاران گفت: این مجتمع یک مجتمع گوشت استاندارد است که مسئولان آن به منظور تکمیل ظرفیت خالی این مجتمع صنعتی درخواست واردات دام را داشتند و تقاصای آن‌ها مورد موافقت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه 95 درصد واکسن مورد نیاز دام در داخل کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: برای تأمین فقط پنج درصد از واکسن دام‌ها به کشورهای دیگر وابسته هستیم و با توجه به اینکه این درصد اندک باقی‌مانده را می‌توانیم از کشورهای همسایه مانند ترکیه وارد کنیم، تحریم‌ها مشکلی در این زمینه برای ما ایجاد نمی‌کند.

این مسئول افزود: همچنین در حوزه طیور 65 درصد واکسن مورد نیاز در داخل کشور تولید شده و 35 درصد باقی مانده از کشورهای آسیای میانه وارد می‌شود.

رفیعی‌پور با اشاره به برخی از اولویت‌های سازمان دامپزشکی کشور در سال جاری یادآور شد: اولویت اصلی سازمان دامپزشکی کشور در سال جاری ممنوعیت کامل کشتار در مکان‌هایی غیر از کشتارگاه است زیرا کشتار در خارج از کشتارگاه بی‌شک شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را به دنبال دارد.
انتهای پیام/4001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان