۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین سدخاکی کیخنان، برگ زرینی در کارنامه بسیج سازندگی قزوین/ ذخیره‌سازی ۴۰۰هزارمترمکعب آب
کد خبر: ۳۱۶۳۷۶ نویسنده: حنانه امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۲۵ ساعت: ۹:۴۷ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

سدخاکی کیخنان، برگ زرینی در کارنامه بسیج سازندگی قزوین/ ذخیره‌سازی ۴۰۰هزارمترمکعب آب

حجم ذخیره سازی سد خاکی کیخنان ۴۰۰ هزار متر مکعب است و این کانال آب را از سد قدیمی و باران‌های موسمی و فصلی به سمت سد خاکی هدایت می‌کند.

سدخاکی کیخنان، برگ زرینی در کارنامه بسیج سازندگی قزوین/ ذخیره‌سازی ۴۰۰هزارمترمکعب آب
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛____حنانه امیری.

چندسالی است که بحران آب به دغدغه اصلی مسئولان کشورمان تبدیل شده است و در این میان با کاهش بارندگی در فصول بارشی همچون بهار و پاییز و زمستان روبرو بوده ایم به طوری که رئیس شبکه آب و فاضلاب کشور سال گذشته در سفر به قزوین، تابستان 97 را جزو کم آب ترین دوره‌ها در طول تاریخ کشورمان معرفی کرد.

در راستای حل مشکل کم آبی و گذر از این بحران، متولیان امر راهکارهای مختلفی را ارائه کرده اند که سدسازی و ذخیره سازی مناسب آب یکی از این برنامه‌هاست.

سازمان بسیج سازندگی استان قزوین که پرچم دار حل مشکلات و رفع محرومیت‌ها در حوزه‌های مختلف است؛ در این راستا با دوهدف وارد میدان شد، سد کیخنان پروژه عظیمی است که در راستای حل مشکلات آبرسانی به دو روستای کیخنان و آقابابا و همچنین محلی برای ذخیره سازی آب برای شرایط بحرانی راه اندازی شد.

کار اجرایی پروژه مخزن ذخیره و کانال انتقال آب روستای آقابابا-کیخنان به مدت 10 سال است که آغاز شده تا مشکلات عدیده‌ای که مردم منطقه در حوزه آب به ویژه آب کشاورزی داشتند، حل شود.

این پروژه با همکاری استانداری، سپاه استان قزوین، بسیجیان و اهالی روستاهای همجوار این پروژه کلید خورد.

سد خاکی کیخنان توسط "پندام"؛ یکی از بهترین شرکت‌های مشاور کشوری از ابتدای کار تاکنون مدیریت شده و تمام استانداردهای سدسازی در آن لحاظ شده است.

برای تکمیل این پروژه بسیج سازندگی به عنوان دستگاه اجرایی وارد شد که بعد از تکیمل به سازمان آب منطقه ای به عنوان دستگاه بهره‌بردار تحویل داده می‌شود و کشاورزان آقابابا می‌توانند آب مورد نیاز خود را تامین کنند.

مدت انجام این پروژه 24ماه است که با تامین منابع مالی، پیشرفت بسیار خوبی داشته است که بتازگی فاز اول آن به میزان 6 کیلومتر افتتاح شد.

اله بداشتی، مسئول بسیج سازندگی استان قزوین درباره روند اجرای این پروژه به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: حجم این سد خاکی 400 هزار متر مکعب است و این کانال آب را از سد قدیمی و باران‌های موسمی و فصلی به سمت سد خاکی هدایت می‌کند.

وی می‌افزاید: تاکنون 125 هزار مترمکعب عملیات خاک برداری و130 هزارمترمکعب عملیات خاک ریزی آن انجام شده و پوشش این سد از نوع ژئوممبران است، حجم بتن سازی این سد 260 متر مکعب و حجم بتن پوششی آن 1/450 متر مکعب است.

این مسئول بیان می‌کند: ژئوممبران یک محفظه از جنس پلاستیک است که نفوذ آب را به لایه‌های پایینی محافظت و آب را مانند یک بادکنک در خود نگهداری می‌کن،. آب‌ها در فصل‌های زمستان به صورت باران و آب‌های سطحی و جاری در این مخزن جمع آوری می‌شود و از طریق کانال پایین دست به زمین‌های کشاورزی می‌رسد و به روش نوین آبیاری قطره ای انجام می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: این مخزن می‌تواند زیرساخت مناسبی را برای کارهای ورزشی و حتی پرورش ماهی، ایجاد اشتغال و گردشگری ایجاد کند، این فضا در اختیار روستاهای همجوار قرار می‌گیرد و علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان روستایی، آبی که در این مخزن نگهداری می‌شود برای یک سال کشاورزی از طریق آبیاری نوین، زمین‌های زیر کشت را تامین کند.

اله بداشتی عنوان می‌کند: باتوجه به مشکلات بحران آب که امروز یکی از مشکلات عدیده جامعه ماست، اگر منابع آبی را مدیریت کنیم و بحث بحران آب را پشت سر بگذاریم، می‌توان تولید ملی کشاورزی را افزایش داد و با ممانعت از خروج ارز از کشور، برای جوانان اشتغالزایی کرد.

وی ابراز می‌کند: پروژه سدخاکی کیخنان به سرعت و با دقت نظر لازم و جلوگیری از هدررفت اعتبارات استانی انجام شد و می‌تواند زمینه ساز بازگشت مردم از شهر به روستا باشد؛ یعنی اگر ما روستاها را توانمند کنیم، ایجاد اشتغال پایدار در روستاها را خواهیم داشت.

رئیس بسیج سازندگی استان قزوین می‌افزاید: بخشی از اعتبارات این پروژه ملی و بخشی از طریق دستگاه‌های اجرایی استان قزوین تامین شد و بخشی نیز از آورده‌های سپاه بود؛ برای نمونه با استفاده از ماشین آلات سپاه این هزینه‌های بسیار سریعتر و با هزینه کمتر صورت گرفت.

وی در پایان عنوان می‌کند: این سد 400هزار مترمکعب آب را در خود جای خواهد داد و اعتبار هزینه شده برای آن 3 میلیارد و 600 میلیون تومان بود که این میزان به جز خرید ژئوممبران و ماشین آلات سپاه است.

رتبه برتر بسیج سازندگی قزوین در کشور
عبدالمحمد زاهدی، استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره این پروژه می‌گوید: فاز اول انتقال آب کشاورزی روستاهای کیخنان و آقابابا به طول 6 کیلومتر است که به بهره برداری رسید؛ این سدخاکی یک پروژه بسیار مهم و حیاتی برای این منطقه محسوب می‌شود.

وی می‌افزاید: به دلیل اینکه سال‌های متمادی یک اختلاف نظری بین اهالی روستا وجود داشت که خوشبختانه با همکاری خود مردم این مسئل رفع و این پروژه مکمل، پروژه مخزنی است که 450 هزار مترمکعبی در پایین دست است و آب کشاورزی منطقه را از سیلاب‌های موجود تامین خواهد کرد.

این مسئول ادامه می‌دهد: بهره برداری بهینه از آب در شرایط امروز، عاملی است تا طی سال‌های آینده بهتر بتوانیم از میزان بارندگی‌ها که بهره برداری کنیم؛ به دلیل اینکه ما با خشکسالی‌های ممتدی مواجه بودیم برای سال‌های آتی نیز معلوم نیست که وضعیت بهتر شود؛ لذا مردم در صرف جویی مصرف آب همکاری جدی را داشته باشند که در آینده بخش کشاورزان با مشکل مواجه نشوند.
  
وی عنوان می‌کند: به طوری کلی در ارزیابی‌هایی که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انجام داده، استان قزوین جزو 3 استان برتر کشور در حوزه پروژه‌های بسیج سازندگی است و در سال گذشته از 100 نمره 97 را کسب کرده ایم.

عملکرد قابل قبول بسیج سازندگی قزوین در حوزه محرومیت‌زدایی
سردار عبدالله عراقی، جانشین فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران در حاشیه بازدید از این سد خاکی اذعان کرد: اقدامات سپاه در سازندگی کشور برای هیچ‌کس پوشیده نیست، بعد از جنگ همه در این فکر بودند که چه کاری انجام دهند؟ با اذن حضرت امام(ره) مجموعه ای در سپاه به عنوان بسیج سازندگی تشکیل شد.


وی افزود: بسیج سازندگی مجموعه ای است که تمام توان سپاه را که خارج از موضوعات نظامی بود را برای خدمات رسانی به مناطق محروم به میدان آورد و پروژه‌های بسیار عظیمی را دنبال کردند و سدهای بزرگی در کشور راه اندازی شد.

این مقام مسئول بیان کرد: به تازگی ساماندهی بحران آب خوزستان کار بسیار بی نظیری بود که از طریق لوله گذاری در یک مقطع زمانی کوتاه توسط سپاه پاسداران انجام گرفت؛ امروز نیز مقام معظم رهبری توصیه دارند باید در مجموعه سپاه و بسیج به دولت کمک کنیم زیرا دولت اسلامی در خدمت مردم است.

وی اذعان کرد: در استان قزوین نیز بسیج سازندگی در حوزه محرومیت زدایی پروژه‌های عظیمی را با هزینه‌های بسیار کم اجرا کرده است، امروز مردم به مجموعه سپاه اعتماد دارند زیرا سپاه از جان و آبروی خود مایه می‌گذارد.

عراقی عنوان کرد: با راه‌اندازی این سد خاکی علاوه بر حل مشکلات این دو روستای استان قزوین می‌توان طی 10 روز بارندگی مناسب، مخزن را پر کرد و زمینه کشاورزی و آب شرب خانوارهای زیادی را از این طریق فراهم شود.

وی ابراز کرد: امروز دوره آبیاری سنتی و هدررفت آب گذشته است، ما باید قدر قطره‌های آب را بدانیم، مطالعاتی در داخل و خارج انجام شده و طی این سال‌ها که جمعیت دو برابر شده و مصرف آب 110برابر شده است، تحقیقات نشان می‌دهد بدون صرفه جویی لازم، در آینده آبی نخواهیم داشت.

جانشین فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران در پایان گفت: بحران کم آبی خطری است که کل کشور را تهدید می‌کند بنابراین همه باید در این راه همراهی و هم افزایی لازم را داشته باشیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان