۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین انگلیس هم مانند آمریکا، فرانسه و آلمان قابل اعتماد نیست/ آنچه اروپا اعلام کرد نمی تواند حامل پیام های مثبتی برای حمایت از برجام باشد
کد خبر: ۳۱۵۹۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۲۲ ساعت: ۱۱:۵۹ ↗ لینک کوتاه

مهدی مطهر نیا:

انگلیس هم مانند آمریکا، فرانسه و آلمان قابل اعتماد نیست/ آنچه اروپا اعلام کرد نمی تواند حامل پیام های مثبتی برای حمایت از برجام باشد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: من با این نکته که انگلستان چرا باید در حوزه اراک وارد شود با شما موافقم، اما این موافقت را نه تنها در این موضوع بلکه باید در همه موضوعات عملیاتی کنیم.

انگلیس هم مانند آمریکا، فرانسه و آلمان قابل اعتماد نیست/ آنچه اروپا اعلام کرد نمی تواند حامل پیام های مثبتی برای حمایت از برجام باشد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،مهدی مطهر نیا، کارشناس مسائل سیاسی  ضمن غیرقابل اعتماد خواندن انگلیس، اظهار داشت: انگلیسی ها مورد اعتماد نیستند، اما چرا انگلیسی ها زمانی که در برجام مسئولیتی را می پذیرند، بازهم رفتاری غیر قابل اعتماد از خود نشان می دهند.

 

انگلیس در مدرن سازی رآکتور اراک قابل اعتماد نیست

 

وی در ادامه تصریح کرد: انگلیسی ها در موارد دیگر نسبت به آمریکا قابل اعتمادترند، چون روابط دیپلماتیک با انگلیسی ها بر قرار می شود و حتی بسیاری از  مسئولان ما سفرهای معناداری را به انگلیس دارند؛ اگر انگلیس قابل اعتماد نیست قطعاً فرانسه و آلمان و روسیه نیز قابل اعتماد نخواهند بود.

 

کارشناس مسائل سیاسی افزود: آنچه که در نظام بین الملل وجود دارد بحث اعتماد نیست، بحث اعتباری است که هر دولت برای ایجاد یک سیاست معنا دار با دیگر قدرت های رقیب در نظام بین الملل خود داراست.

 

مطهرنیا خاطرنشان کرد: من با این نکته که چرا انگلستان باید در حوزه اراک وارد شود با شما موافقم، اما این موافقت را نه تنها در این موضوع بلکه باید در همه موضوعات عملیاتی کنیم.

 

وی با اشاره به مفاد بیانیه اتحادیه اروپا در قالب برجام، تصریح کرد: اصولا دادن تضمین های بین الملل برای هیچ کشوری امکان پذیر نیست؛ در واقع نظام بین الملل یک نظام سیال است و به خاطر تار و پود آن که سیالیت در آن نهفته است، هیچگاه نمی تواند تضمین صد در صدی را برای آن و معاهدات موجود در آن جهت اجرایی شدن از سوی کسی دریافت و یا اعطا نمود.

 

کارشناس مسائل سیاسی گفت: نظام بین الملل نظام قدرت است و چارچوب های قدرت در آن از منظر قانونی حاکم است، لذا در عرصه سیاست داخلی که اساساً از منظر قانونی تار و پود مهم تری و مستحکم تری از منظر حقوقی برخوردار است در این صورت است که می توان تضمین ها را از سوی حکام به مردم و یا از سوی مردم به حکام اعطا نمود تا فلان کار انجام خواهد شد یا نه.

 

مطهرنیا افزود: اگر بخواهیم همین نگرش را به نظام بین الملل تسری دهیم، باید بگوییم که نظام بین الملل از بافت موقعیتی بسیار مهم تری در این زمینه برخوردار است و امکان دادن تضمین در ارتباط با مسائل متفاوت تاحدود زیادی دور از دسترس خواهد بود.

 

وی بیان داشت: آن چه که اروپا بیان می کند، ناشی از موقعیت نظام بین الملل و جایگاه اروپا در نظم بین المللی در ارتباط با قدرت آمریکا است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: آنچه که اروپا اعلام کرده است، نمی تواند جنیه مثبت نداشته باشد و حامل پیام های مثبتی برای حمایت از برجام و ادامه برجام نیست.

 

مطهر نیا خاطر نشان کرد: آنچه که به عنوان تضمین های بین المللی شکل گرفت، در ادبیات سیاسی ایران تاکید و منتشر شد، در واقع ایران اعلام کرد که باید اروپا تضمین هایی را بدهد اما  اروپا صرفاً پذیرفت که حمایت های خود را در چارچوب مقتضیات موجود انجام دهد.

 

وی ادامه داد: از همان نخست مشخص بود که تضمین بین المللی برای انجام یک تعهد را باید درون خود آن تعهد و در چارچوب امکانات موجود در باب آن تعهد و در رقابت های نهاد های قدرت در نظام بین الملل و نظم منطقه ای دریافت کرد که بی تردید در چنین وضعیتی باید هم ایران هم اروپا هم روسیه و هم چین برای حفظ برجام کوشا باشند، اما کوشش های آن ها در چارچوب تاروپود نظام بین الملل و چارچوب های برخواسته از تاروپود نظام بین الملل و منافع و اهداف ملی آن ها شکل خواهد گرفت.

 

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: منفعت و اهداف ملی تعریف شده برای تک تک اعضای اتحادیه اروپا و برای جامعه اروپایی در چارچوب حفظ برجام تا مرزهای درگیری و منازعه سیاسی با آمریکا قابل حفظ است.

 

مطهر نیا اذعان کرد: با توجه به فشارهایی که آمریکا وارد می کند و توانی که آمریکا برای وارد کردن فشار بر کشورهای اروپایی بویژه شرکت های اروپایی دارد، باید این بسته پیشنهادی را دید.

 

وی اضافه کرد: در سیاست نگرش های عارضه مندانه تنها می تواند ایجاد کننده احساسات و در عین حال برانگیزاننده تحریک باشد نه برانگیزاننده تعقل و ایجاد کننده حرکت و لذا اگر آقای روحانی می گوید که این بسته نا امید کننده بود، این بسته از منظر ایران که خواهان تضمین های بین المللی در ارتباط با برجام است از همان آغاز باید نا امید کننده باشد؛ چرا که ایران در واقعیت برخورد با نظام بین الملل، دارای توان تعریف شده خاصی است که مبتنی بر آن توان تعریف شده خاص در عالم واقعیت ها می تواند از محیط پیرامونی و فرا پیرامونی خود امتیاز بگیرد.

 

کارشناس مسائل سیاسی گفت: مدیریت این قدرت باید توسط حکومت به گونه ای انجام شود که بتواند تضمین های بین المللی نه بواسطه قول رقبا بلکه بواسطه محتوای توان ملی خود حاکم نماید.

 

مهدی مطهر نیا ادامه داد: آنچه که می توان تضمین ما برای انجام هر تعهدی از سوی رقبا و دشمنان در نظام بین الملل باشد، توان اجتماعی است و بنابراین توان اقتصادی، زیست بوم، سیاسی، ارزشی، نیروی انسانی و امنیتی و حقوقی ما هر چه این توان بالاتر باشد، تضمین بیش تری برای انجام تعهدات بین المللی دیگران نسبت به ما وجود دارد.

 

تضمینی در کار نبود، فقط قرار بود ایران از طرف اروپا حمایت شود

کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: آنچه که در این بیانه آمده است نشان دهنده حمایت های اتحادیه اروپا بر اساس مفاد مندرج در برجام است.

 

وی گفت: اروپایی ها سعی کردند که از حیطه ادبیات برجام خارج نشوند ولی در عین حال زمینه های حمایت معناداری را از تهران جهت ارسال پیام به واشنگتن نیز در ارتباط با برجام داشته باشد.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان