۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین داشتن حجاب برای ورزشکاران سخت اما شیرین و دلچسب است/ تیم کوهنوردی ویژه بانوان را تشکیل می‌دهیم
کد خبر: ۳۱۵۸۲۸ نویسنده: ناهید شیرمحمدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۲۱ ساعت: ۱۴:۵۶ ↗ لینک کوتاه

بانوی کوهنورد قزوینی:

داشتن حجاب برای ورزشکاران سخت اما شیرین و دلچسب است/ تیم کوهنوردی ویژه بانوان را تشکیل می‌دهیم

این بانوی کوهنورد قزوینی گفت: رعایت حجاب برای ورزشکاران سخت اما در عین حال شیرین و دلچسب است، من نیز اکثر صعودهایم با پوشش چادر انجام شده است.

داشتن حجاب برای ورزشکاران سخت اما شیرین و دلچسب است/ تیم کوهنوردی ویژه بانوان را تشکیل می‌دهیم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ ۲۱ تیرماه به عنوان روز حجاب و عفاف نامگذاری شده است به همین منظور مصاحبه‌ای با ناهید شیرمحمدی بانوی ورزشکار محجبه و از فعالان رشته کوهنوردی انجام شده که در ذیل می‌خوانید.

صبح قزوین : چه شد که به ورزش کوهنوردی علاقمند شدید؟
شیرمحمدی: از همان دوران کودکی به انجام فعالیت‌های ورزشی علاقمند بودم البته پدرم هم ورزشکار هستند اما نه به شکل حرفه‌ای؛ شاید دلیل علاقه و گرایشم به ورزش، همراه بودن پدرم بود. کوهنوردی نیز یک رشته تیمی و گروهی است که موفقیت کل تیم در واقع موفقیت تک تک اعضا به شمار می‌آید من نیز که به طبیعت و فعالیت‌های گروهی علاقه خاصی دارم به ورزش کوهنوردی روی آوردم.

صبح قزوین : مهم‌ترین صعودهایی که داشتید، کدامند؟
شیرمحمدی: با توفیق الهی تاکنون صعودهایی به قله سبلان(اردبیل)، الوند(همدان)، شاهو(کردستان)، سهند(تبریز) و خرسان(مرزبین البرزومازندران) داشتم.

صبح قزوین : به نظر شمل ورزشکار موفق باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟
شیرمحمدی: ورزشکار موفق باید در کنار ورزش و اهمیت دادن به سلامتی و تندرستی جسمانی، در زمینه اخلاق حرفه‌ای و منش پهلوانی کوشا باشد. همانطور که می‌دانید ورزش کوهنوردی یک ورزش گروهی و مستلزم آن است که همه افراد با هر وضعیت جسمانی و توان فیزیکی که دارند به یکدیگر کمک کنند تا صعود موفقی داشته باشند.
ممکن هست شرایط جوی و محیطی در صعود مناسب نباشد و اتفاقات غیر منتظره‌ای در طبیعت رخ دهد، باید با سعه صدر و روح پهلوانی مشکلات و موانع را برطرف کرد تا کل گروه از صعود لذت ببرند.
صبح قزوین : مهمترین برنامه‌ ورزشی شما برای آینده چیست؟
شیرمحمدی: تشکیل یک تیم کوهنوردی ویژه بانوان که امیدوارم تحقق پیدا کند.

صبح قزوین : از خاطرات زیبایی که از سفرهای ورزشی خود داشتید، تعریف کنید.
شیرمحمدی: طبیعت سرشار از زیبایی و تصاویر به یادماندنی است که شاید دیدن این مناظر هیچ وقت در زندگی شما تکرار نشود. صعود به سبلان با مناظر فوق‌العاده انسان را به وجد می‌آورد، وقتی ابرها پا به پای شما در صعود همراه هستند و بالاتر از ابرها قرار می‌گیرید واقعا حس وصف ناپذیری دارد.
امید، اعتماد به نفس و جنگنده بودن دوستان در صعودها جزء خاطراتی هست که در اغلب صعودها شاهدش هستیم. گاهی اتفاق می‌افتد در روز صعود شرایط جوی و گاها شرایط فیزیکی شما مناسب نیست؛ اما همچنان با امید و انگیزه‌ای خارق العاده همه تلاشت رو به کار می‌گیری تا صعود موفقی داشته باشی.

صبح قزوین : چگونه موانع و مشکلات پیش روی خود در زندگی را کنار زده و به موفقیت در حوزه ورزشی رسیدید؟
شیرمحمدی: ورزش تاثیر زیادی در شادابی روحی و جسمی انسان دارد و علاوه بر سلامتی جسم موجب افزایش اعتماد به نفس، افزایش اراده، ایجاد آرامش و در نهایت صبر و تحمل مشکلات می‌شود، ورزش جزء اصلی زندگی است و با ورزش می‌توان بر مشکلات غلبه کرد.

صبح قزوین : از محدودیت‌های ورزش بانوان بفرمایید.
شیرمحمدی: باید به این نکته دقت داشته باشیم که فیزیولوژی بدن خانم‌ها با آقایان متفاوت بوده و قطعا این تفاوت نیازمند برنامه ریزی و فراهم کردن امکانات مناسب است؛ اما این امر باعث نمی‌شود توانمندی خانم‌ها در زمینه ورزش به ویژه ورزش‌های گروهی همچون کوهنوردی نادیده گرفته شود. باید به این نکته توجه داشته باشیم که سلامت بانوان و توجه به ورزش بانوان باعث نشاط و شادابی جامعه خواهد بود.

صبح قزوین : چرا با وجود سخت بودن رعایت پوشش اسلامی باز هم با این پوشش در فعالیت‌های ورزشی حاضر می‌شوید؟
شیرمحمدی: حجاب و پوشش چادر برای ورزشکاران سخت اما در عین حال شیرین و دلچسب است. اکثر صعودهایم با پوشش چادر انجام شده و همین هم شاید کار را به مراتب سخت‌تر می‌کند؛ بدون شک فرهنگسازی در کنار معرفی الگوهای برتر موجب ترغیب بیشتر بانوان چادری به این ورزش مهیج و پرنشاط خواهد شد.
متاسفانه دیدی که نسبت به بانوان چادری وجود دارد؛ این است که آنها بانوانی خموده، افسرده و تنبل هستند که توانایی جسمی بالایی ندارند و نمی‌توانند با پوشش چادر فعالیت داسته باشند و این چادر هست که مانع فعالیت‌های آنها می‌شود در حالیکه اینگونه نیست و باید فرهنگسازی شود.

صبح قزوین : آیا به نظر شما حجاب مانع پیشرفت کاری و ورزشی بانوان است؟
شیرمحمدی: به هیچ وجه، همانطور که مستحضر هستید تیم فوتسال بانوان برای دومین سال پیاپی با حجاب اسلامی قهرمان آسیا شدند. حجاب بستری است که به زن هویت و ارزش والای انسانی می‌دهد و زن به واسطه حجاب ارزش‌ها و توانمندی‌هایش را بهتر می‌تواند به دیگران نشان دهد.

حجب و حیا و عفت مرد و زن باعث مصون ماندن جامعه از معضلات و مشکلات فرهنگی و از سوی دیگر موجب سالم ماندن نهاد خانواده‌ها خواهد بود. با توجه به اینکه مصداق حجاب در خانم‌ها نمایان‌تر است؛ این موضوع باعث می‌شود خانم‌ها بیشتر به این مهم اهتمام داشته باشند.
انتهای پیام/۷۰۰۳

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان