۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۲۱ تیرماه سالروز قیام خونین مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب
کد خبر: ۳۱۵۷۹۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۲۱ ساعت: ۱۰:۳۸ ↗ لینک کوتاه

روز شمار تاریخ؛

۲۱ تیرماه سالروز قیام خونین مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب

امروز ۲۱ تیرماه سالروز قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد علیه کشف حجاب رضاخانی است.

۲۱ تیرماه سالروز قیام خونین مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ،  امروز 21 تیر 1397 خورشیدی برابر با 28 شوال 1439 هجری و 12 جولای 2018 میلادی است رویداد‌های تاریخی زیر در این روز به وقوع پیوست.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 21 تیر 1397 )

*قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد علیه کشف حجاب (1314 ش)

پس از آن که زمزمه شوم نقشه ننگین رضاخانی جهت به تاراج دادن ارزش‏‌های دینی در قالب کشف حجاب به مردم رسید اعتراضات سراسری، کشور را فرا گرفت. در این میان یکی از علمای مشهد در شورای مجتهدان شهر، به عنوان نماینده معرفی شد تا با رضاخان مذاکره کند ولی به محض رسیدن به تهران، به دستور رضاخان بازداشت و در ری ممنوع‏الملاقات گردید.

مردم که در مسجد گوهرشاد مشهد به این امر اعتراض داشتند، با سخنرانی وعاظ، شوری چند برابر یافته و خواهان مراجعت آن عالم شدند. در ادامه اعتراضات، در روز شنبه 21 تیرماه 1314، در مسجد گوهرشاد، شعارهای ضد سلطنت و ضد حجاب زدایی داده شد و مسجد، یکپارچه سرود مقاومت سر می‏‌داد.

قوای دولتی که مقاومت مردم را دیدند به دستور رضاخان به اجتماع آنان یورش برده و در کشتاری خونین و وحشیانه بین 2 تا 5 هزار نفر را کشتند. کامیون‌‏های بسیاری، اجساد مبارزین را که جز سلاح ایمان و شهادت، سلاح دیگری نداشتند جابه‏ جا کردند.

به گفته شاهدان عینی، ماموران دولتی، شهدا و زخمی‌‏ها را به وسیله 56 کامیون منتقل کرده و در خندق‏هایی که در اطراف مشهد پیش‏بینی شده بود دفن کردند. بدین ترتیب، این فاجعه هولناک پایان یافت ولی یاد حماسه خونین این نهضت اسلامی و برخاسته از باورهای ارزشی مردم، برای همیشه درتاریخ مبارزات اسلامی ملت ما باقی ماند. برخی، این حادثه را در 31 مرداد ذکر کرده‌‏اند.

*آغاز بنای مسجد اعظم قم به امر آیت ‏اللَّه "بروجردی" (1333ش)

کار ساخت مسجد اعظم قم، در روز یازدهم ذی‏قعده سال 1374 ق مطابق با 21 تیرماه سال 1333 ش همزمان با سالروز ولادت حضرت امام رضا(ع) طی مراسم با شکوهی با حضور آیت اللَّه بروجردی آغاز شد.

این مسجد که در حدود یازده هزار متر مربع مساحت دارد، به سبک معماری اسلامی - ایرانی، دارای دو شبستان بزرگ، گنبد عظیم، فضای زیرگنبد و دو گلدسته بسیار مرتفع می‏‌باشد.

گنبدها، محراب‏ها و ایوان‏‌های مسجد با کاشی‏‌های بسیار ظریف و کتیبه‌‏های زیبایی تزیین شده و شکوه خاصی به آن‏ها بخشیده است. این مکان، در جریان انقلاب بارها محفل مردم و روحانیت انقلابی بود و حضرت امام خمینی در این مسجد چندین سخنرانی مهم و افشاگرانه علیه رژیم پهلوی ایراد کرده بودند.

در حال حاضر از این مسجد علاوه بر اقامه نماز جماعت و برگزاری مراسم دعا و اعتکاف و دروس مراجع بزرگوار حوزه علمیه قم، در برپایی تجمعات مذهبی و انقلابی استفاده می‏‌شود.

*در جاده مهاباد در اثر تصادف یک اتوبوس با تریلی 31 نفر کشته شدند (1349ش)

*یاسر عرفات به رهبری کل سازمانهای چریکی انتخاب شد(1350ش)

*دولت برای مبارزه با کمبود شکر از دولت انگلستان سیصد هزار تن شکر خرید(1352ش)

*مظفر فیروز نایب سفارت ایران در واشنگتن با حفظ سمت آتاشه تجارتی هم شد. (1307ش)

*از طرف مردم مشهد تظاهراتی علیه لباس متحدالشکل و کلاه بین المللی صورت گرفت و مردم در مسجد گوهرشاد اجتماع نموده به عمل دولت به شدت اعتراض کردند. (1314 ش)

شیخ بهلول واعظ در این اجتماع برای مردم سخن گفت و آنها را به پایداری و استقامت در مقابل دولت تشویق و تحریک نمود. مأمورین انتظامی برای متفرق ساختن مردم اقداماتی نمودند ولی چون مردم متفرق نشدند، لشکر شرق مردم را به گلوله بست و قریب دو هزار نفر از مردم مقتول و مجروح شدند. این روز در تاریخ ایران به نام «قیام گوهرشاد» ثبت شده است. در آن تاریخ فتح الله پاکروان والی، محمد ولی اسدی نایب التولیه، و سرتیپ ایرج مطبوعی فرمانده لشکر و سرهنگ بیات رئیس نظمیه خراسان بودند.

*منصور السلطنه عدل سناتور که از علمای حقوق بود به بیماری سرطان درگذشت. (1329 ش)

**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 28 شوال 1439 )

*تولد "سنایی غزنوی" عارف و شاعر بزرگ ایرانی(473 ق)

ابوالمجد مجدود بن آدم سنایى غزنوی، شاعر بلند مرتبه‏ ایرانی و عارفِ مشهور و از استادان مسلم شعرفارسی است که در غزنین به دنیا آمد. وی در آغاز جوانی، شاعر دربار و مداح سلطان مسعود و بهرام شاه غزنوی بود.

ولی بعد از سفر به خراسان و اقامت چندساله در آن دیار و دیدار با مشایخ تصوف، تغییرات شگرفی در او به وجود آمد و کارش به زهد و انزوا و تامل در حقایق عرفانی کشید. بروز شخصیت اصلی سنایى از این اوان صورت گرفت و در این دوره به سرودن قصاید معروف خود در زهد و وعظ و عرفان و ایجاد منظومه‌‏های حدیقَةُ الحَقیقه و طریقُ التَّحقیق و سیرُالعِباد و... توفیق یافت و نخستین بار، قصائد و منظومه‏‌های خاصی را به بحث در مسایل عرفانی اختصاص داد. تاثیر اشعار سنایى در تغییر سبک شعر فارسی و ایجاد تنوع و تجدد در آن غیر قابل انکار است. آثار او پُر است از معارف و حقایق عرفانی و اندیشه‏‌های دینی، زهد، وعظ و تمثیلات تعلیمی که با بیانی شیوا و استوار ادا شده است.

وی (به احتمال زیاد) در سال 545 قمری در غزنین وفات یافت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

*رحلت حکیم و فیلسوف شهیر آیت ‏اللَّه "سیدحسین بادکوبه‏ ای لاهیجی" (1358 ق)

آیت‏‌اللَّه سید حسین بادکوبه‌‏ای لاهیجی، فرزند سید رضا در سال 1293 ق در یکی از روستاهای توابع بادکوبه در آذربایجان به دنیا آمد. مقدمات علوم اسلامی را از محضر پدرش که از علمای عالی مقام عراق بود اخذ کرد و پس از فوت او به تهران آمد و در مدرسه‏ صدر ساکن شد.

او در تهران به مدت هفت سال از محضر عالمان نامداری همچون سیدابوالحسن جلوه و میرزا هاشم اشکوَری، بهره برد و در فلسفه و ریاضیات به استادی رسید. آیت اللَّه بادکوبه‌‏ای سپس راهی نجف اشرف شد و در حلقه‏ درس اصولِ آخوند خراسانی و فقهِ شیخ محمد حسن مامقانی حاضر شد.

از آن پس به تدریس فقه و اصول و فلسفه پرداخت ولی تدریس فلسفه‏ او شهرت بیشتری یافت. در نجف، کمتر کسی در علوم عقلی همطراز او بود به طوری که این عالم بزرگوار به همراه آیت‌‏اللَّه غروی اصفهانی را برجسته‌‏ترین استاد و صاحب مکتب علوم عقلی در نجف به شمار آورده‌‏اند که در علوم نقلی نیز دارای مقام شامخی بوده‏‌اند.

علامه سیدمحمد حسین طباطبایى و سیدجلال الدین آشتیانی از شاگردان معروف این فیلسوف شهیر می‌‏باشند. حاشیه بر اسفار، حاشیه بر کتاب الشَّواریق و حاشیه بر کتابِ طهارتِ شیخِ انصاری از جمله آثار آیت اللَّه بادکوبه‌‏ای به شمار می‏‌روند. سرانجام این حکیم الهی و فیلسوف زاهد در 65 سالگی در نجف اشرف به لقاءاللَّه پیوست و در جوار مرقد منور امام علی(ع) به خاک سپرده شد.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 12 جولای 2018 )

*تولد "ویلْبِر رایْتْ" یکی از مخترعان هواپیمای موتوردار (1868م) (ر.ک: 13 اوت)

ویلبر رایت یکی از مخترعان هواپیمای موتوردار در چنین روزی از سال 1868 میلادی زاده شد. ویلبر رایت مبتکر امریکایى در 12 ژوئیه‏ی 1868م در ایالت اوهایو در امریکا به ‏دنیا آمد. ویلبر که چهار سال از برادرش ارویل بزرگ‏تر بود، فرزندان کشیش تهیدستی بودند که نمی‌‏توانست وسیله‏ تحصیل آنان را فراهم سازد.

از این‏رو، این دو برادر که به کارهای فنی و ساختمان موتورها علاقه داشتند به ساخت ماشین ‏آلات گوناگون مشغول شدند و یک کارگاه دوچرخه ‏سازی تأسیس کردند. هنگامی که ویلبر یازده ساله بود به تقاضای برادرش ارویل، درصدد برآمد تا بادبادک‏ه‌ای جعبه‏‌ای را که می‌‏توانست پرواز کند، بسازد.

هرچند این تلاش‌‏ها به ساخت هواپیمای کوچک بادی و بی‌‏موتور انجامید و بعدها نیز آن را تکمیل کردند ولی از آن جهت که این نوع هواپیما چندان قابل کنترل توسط انسان نبود، از رده خارج شد.

تلاش برادران رایت در سال‏های بعد باعث شد که پس از زحمات فراوان سرانجام موفق به ساخت هواپیمای موتوردار شدند و برای اولین ‏بار، این هواپیما را در 17 دسامبر 1903م به پرواز درآوردند.

هرچند اولین پرواز رسمی این هواپیما 59 ثانیه به طول انجامید ولی تلاش خستگی‌‏ناپذیر این دو برادر در تکمیل این اختراع باعث شد که این هواپیما در نمایش آزمایشی خود، رکورد 56 دقیقه را به ثبت برساند.

ویلبر رایت سرانجام در 13 اوت 1912م در اوج شهرت و افتخار در سن 45 سالگی درگذشت. با این حال برادرش ارویل کار تکمیل هواپیما را ادامه داد و باعث ساخت هواپیماهای پیشرفته در سال‏های بعد گردید. امروزه صنعت مدرن هواپیماسازی که قادر است هواپیماهای بسیار بزرگ و سریع و قاره‏پیما بسازد، با نام برادران رایت گره خورده است.

*انفجار هتل "ملک داود" در بیت ‏المقدس توسط صهیونیست ‏ها (1946 م)

نزدیک به دو سال پیش از اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی، در12 ژوئیه 1946م هتل ملک داود در بیت المقدس توسط گروه تروریستی صهیونیستی ایرگون، منفجر شد. این هتل محل رفت و آمد فراوان شهروندان فلسطینی و اقامت مسافران بود و در اثر انفجارِ بمب‏هایی که در زیرزمین هتل کار گذاشته شده بود، بیش از دویست تن کشته شدند. وجود 15 یهودی در میان کشته شدگان حاکی از آن است که صهیونیست‏ها برای رسیدن به اهداف توسعه طلبانه خود و ایجاد رعب و ترس در میان فلسطینی‌‏ها، برای جان یهودیان نیز ارزشی قایل نیستند.

انتهای پیام/1404

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان