۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین آموزش‌و‌پرورش دغدغه اصلی مسئولان نیست/ آشنایی دانش‌آموزان قزوینی با مهارت کسب درآمد
کد خبر: ۳۱۵۵۴۰ نویسنده: حجت الاسلام علی انصاری تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱۹ ساعت: ۱۴:۴ ↗ لینک کوتاه

معاون فرهنگی آموزش و پرورش استان:

آموزش‌و‌پرورش دغدغه اصلی مسئولان نیست/ آشنایی دانش‌آموزان قزوینی با مهارت کسب درآمد

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به اینکه متاسفانه آموزش و پرورش دغدغه اصلی مسئولان نیست؛ گفت: باید بهترین نیروی انسانی، فضاها و امکانات برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شود.

آموزش‌و‌پرورش دغدغه اصلی مسئولان نیست/ آشنایی دانش‌آموزان قزوینی با مهارت کسب درآمد
حجت الاسلام علی انصاری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اهمیت غنی سازی اوقات فراغت اظهار کرد: اوقات فراغت فرصت مناسبی برای رشد و تعالی و شکوفاسازی استعدادها و خلاقیت‌های دانش‌آموزان است.

وی افزود: با توجه به اهمیت اوقاقت فراغت دستگاه‌های مختلف فرهنگی باید در این زمینه مشارکت داشته باشند.

معاون امور پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: در ریشه یابی علل وقوع آسیب‌های اجتماعی مشخص شده که در ایام بیکاری و فراغت که فعالیت‌های مناسبی برای نوجوانان و جوانان مدیریت نشده، این مشکلات رخ داده است.

اجرای 90 برنامه پرورشی و تربیتی در طول سال تحصیلی
وی عنوان کرد: دو نوع تعریف از اوقات فراغت در آموزش و پرورش وجود دارد؛ که شامل اوقات فراغت طی سال تحصیلی و دیگری در ایام تعطیلات تابستانی است.

انصاری بیان کرد: در طول سال تحصیلی به جز برنامه‌های رسمی که در مدرسه وجود دارد، سایر فعالیت‌ها در اوقات فراغت آنها صورت می‌گیرد؛ که در این راستا 90 برنامه پیگیری می‌شود که شامل ۷۰ برنامه مربوط به حوزه پرورشی و ۲۰ برنامه مربوط به حوزه تربیت بدنی است.

وی بیان کرد: این فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در خارج از ساعات کلاسی مدارس در زنگ تفریح و در حیاط مدرسه یا مراسم آغازین کلاس و یا در سالن‌های ورزشی و مراکز فرهنگی خارج از مدرسه انجام می‌شود.

معاون امور پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین ابراز کرد: برای اوقات فراغت در ایام تابستان نیز آموزش و پرورش همه ظرفیت‌های خود را به کار گرفته است.

وی ادامه داد: در این راستا از ظرفیت نهادهای فرهنگی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، اداره ارشاد، حوزه هنری، اوقاف، بسیج و سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین برای غنی سازی اوقات فراغت بهره‌مند می‌شویم.

وجود ۲۳ کانون فرهنگی و تربیتی در سطح استان
انصاری عنوان کرد: اخیرا برای استفاده بهینه از اوقات فراغت دانش‌آموزان، تفاهم نامه‌ای 3 ساله بین آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌های فرهنگی منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه 22 درصد دانش‌آموزان استان از برنامه‌های اوقات فراغت تابستان استفاده می‌کنند؛ بیان کرد: با تکمیل و راه‌اندازی اردوگاه دانش‌آموزی شهید بابایی استان قزوین، بدون شک شاهد اجرای برنامه‌های متنوع و مناسب فرهنگی زیادی برای دانش‌آموزان خواهیم بود.

معاون امور پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به ضرورت راه‌اندازی کانون فرهنگی تربیتی در استان گفت: قزوین در بحث مراکز فرهنگی و تربیتی دارای فقر است و اوقات فراغت در اولویت قرار ندارد.

وی با اشاره به وجود ۲۳ کانون فرهنگی، هنری و تربیتی در سطح استان عنوان کرد: با توجه به اهمیت مشاوره در مدارس و موضوع سلامت روان ضرورت دارد که از مقطع ابتدایی بحث مهارت‌های مشاوره را داشته باشیم؛ ضمن اینکه در متوسطه اول و دوم نیز یک نیاز مهم است.

اوقات فراغت نیازمند مدیریت واحد فرهنگی است
انصاری اضافه کرد: حوزه پرورشی آموزش و پرورش جهت پر کردن خلا فرهنگی موجود، آموزش‌های مختلفی همچون آموزش مهارت مشاوره‌ای برای مدیران مدارس، معاونان، معلمان، دانش‌آموزان و اولیا پیش‌بینی و اجرا کرده است؛ هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری است.

وی تاکید کرد: تربیت یک امر تدریجی، تعاملی و یکپارچه است و یک شخص یا یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند آن را انجام دهد؛ از این رو اگر قانون گریزی وجود نداشته و همه افراد جامعه مسئولیت پذیر باشند؛ می‌توان فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مناسبی در جامعه انجام داد.

معاون امور پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به اینکه متاسفانه آموزش و پرورش دغدغه اصلی مسئولان نیست؛ تصریح کرد: مدارس برای دانش‌آموزان باید کانون زندگی باشند؛ بنابراین باید بهترین نیروی انسانی در مدارس به کار گرفته شود و بهترین فضاها، امکانات و جشنواره‌ها برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شود.

جذب 22 درصد از دانش‌آموزان استان در پایگاه‌های اوقات فراغت
وی با بیان اینکه اوقات فراغت نیازمند مدیریت واحد فرهنگی است، افزود: متاسفانه در استان قرارگاه فرهنگی و اتاق فکر فرهنگی نداریم و نمی‌توانیم در کنار هم بوده و با هم کار کنیم، یکدیگر را قبول نداریم و در حوزه فرهنگی نگاه بخشی داریم؛ درحالیکه باید تقسیم کار صورت گیرد و تداخلی در وظایف نهادها نباشد.

انصاری در بحث اوقات فراغت سال گذشته 380 پایگاه تابستانی تشکیل شد که 42 هزار دانش‌آموز به عبارتی معادل 22 درصد دانش‌آموزان استان جذب این کلاس‌ها شدند.

جذب ۶ هزار دانش‌آموز در ۶ پژوهش سرای دانش‌آموزی قزوین
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال تحصیلی ۹۶ بیان کرد: برگزاری هفت جشنواره فرهنگی و هنری در طول سال تحصیلی، پوشش 100هزار دانش‌آموز استان در برنامه‌های استعدادیابی، جذب ۱۷۵ هزار دانش‌آموز در فعالیت‌های بازدیدی و اردویی، جذب 12 هزار دانش‌آموز به کانون‌های فرهنگی و جذب ۶ هزار دانش‌آموز در ۶ پژوهش سرای دانش‌آموزی سطح استان از جمله برنامه‌های حوزه فرهنگی و پرورشی است.

معاون امور پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین اضافه کرد: ۱۲۰ هزار نفر رشته دانش‌آموز در مسابقات فرهنگی و هنری در طول سال تحصیلی گذشته شرکت کردند که ۲ هزار نفر آنها به مرحله استانی راه یافتند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۸۰ هزار نفر رشته در مسابقات قرآن، عترت و نماز شرکت کردند که 2 هزار نفر آنها به مرحله استانی راه یافتند و در نهایت ۳۰ نفر به مسابقات کشوری اعزام خواهند شد.

این مسئول با اشاره به فعالیت‌های تابستانی این حوزه بیان کرد: شعار ملی "هر دانش‌آموز، یک مهارت" برای فعالیت‌های اوقات فراغت انتخاب شده است؛ چراکه بیشتر بر تربیت اقتصادی دانش‌آموزان تاکید می‌شود؛ البته منظور کسب درآمد نیست؛ بلکه آشنایی دانش‌آموز با مهارت و روش‌های کسب درآمد است.

لزوم ایجاد تحول در ساختارهای آموزشی
انصاری تصریح کرد: 10 تیرماه فعالیت‌های رسمی پایگاه‌های اوقات فراغت تابستانی شروع شده است؛ به طور مثال طرح "مزرعه تابستانی من" در پایگاه‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان اجرا می‌شود که هدف از برگزاری این کلاس‌ها، آموزش کسب درآمد و تقویت اقتصاد دانش‌آموزان است.

معاون امور پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در پایان گفت: در آموزش و پرورش کشور، متاسفانه اگر تحول بنیادین رخ داده فقط بر روی کاغذ بوده و هنوز اجرایی نشده است؛ لذا برای تحقق این امر باید در ساختارهای آموزشی تحول ایجاد شود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان