۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین تابستانی داغ با قیمت‌های تنوری در بازار قزوین/ نظارتی بر افزایش قیمت‌ها وجود ندارد+جدول قیمت‌ها
کد خبر: ۳۱۵۰۰۱ نویسنده: حسین طاعتی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱۶ ساعت: ۹:۱۳ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

تابستانی داغ با قیمت‌های تنوری در بازار قزوین/ نظارتی بر افزایش قیمت‌ها وجود ندارد+جدول قیمت‌ها

مردم و اقشار کم درآمدی که در ۶ ماه گذشته در آرزوی خریداری مسکن و خودرو برای خود بودند امروز باید درگیر تأمین هزینه‌های ضروری زندگی همچون اقلام خوراکی باشند.

تابستانی داغ با قیمت‌های تنوری در بازار قزوین/ نظارتی بر افزایش قیمت‌ها وجود ندارد+جدول قیمت‌ها
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛______حسین طاعتی.

طی ماه‌های اخیر بازار کشور شاهد نابسامانی و افزایش حباب گونه قیمت کالاهای اساسی بوده است. این افزایش قیمت باعث نگرانی اقشار کم درآمد جامعه شد و این نگرانی موجب رجوع بیشتر مردم به بازار برای خرید کالاهای مورد نیاز و دامن زدن به معضل گرانی است.

افزایش قیمت‌ها در حوزه‌هایی همچون خرید و اجاره املاک، خودرو، لوازم خانگی، مصالح و ساختمان‌سازی اجناس مورد نیاز مردم در طول روز بوده است.

مردم و اقشار کم درآمدی که در 6 ماه گذشته در آرزوی خریداری مسکن و خودرو برای خود بودند امروز باید درگیر تأمین هزینه‌های ضروری زندگی همچون اقلام خوراکی باشند.

در زمینه گرانی کالاهای ضروری و روزمره مردم برخی از کارشناسان بر این باورند که دولت باید تلاش و نظارت بیشتری را بکار بگیرد تا بتواند افزایش قیمت‌ها را کنترل کند و بازار را به دست بگیرد نه این که قیمت‌ها به دلخواه برخی سودجویان افزایش یابد. این نظارت علاوه بر بازار باید در ناحیه تولیدات و واردات نیز اعمال شود.

از سوی دیگر مردم و اقشار کم درآمد همراه با تداوم افزایش قیمت تحت فشار بیشتری قرار می گیرند از این رو بیشتر مردم خواهان کنترل هر چه سریع تر قیمت کالاهی مصرفی خانوارها هستند.

در همین راستا و افزایش قیمت در بخش های مختلف به بازار شهر قزوین مراجعه کردیم تا عمق افزایش قیمت کالاهای ضروری مردم و سایر بخش‌های دیگر را مورد بررسی قرار دهیم.

احمد زکی، یکی از شهروندانی است که برای تهیه گوشت و مرغ به بازار قزوین آمده، می‌گوید: اگر در روزهای اخیر به فروشگاه‌های مواد غذایی مراجعه کنید به وضوح تغییرات قیمتی را مشاهده می‌کنید از اقلامی همانند ماست، شیر و سایر محصولات لبنی قیمت‌ها افزایش یافته و وقتی از فروشنده‌ها سوال پرسیده می‌شود چرا باید وسایل مورد نیاز این گونه گران شود؟ فقط یک جواب تکراری می‌دهد آن هم این است که دلار گران شده است.

وی ادامه می‌دهد: آیا باید با شرایط کنونی که دلار ثبات ندارد، سایر محصولات مورد نیاز مردم هم باید افزایش یابد؟ این گونه افزایش قیمت فقط به ما مردم کم درآمد ضربه خواهد زد و فشار بیشتری را به سرپرست خانواده متحمل خواهد کرد.

محمود اکبری یک از فعالان حوزه مواد غذایی است که سالیان زیادی در این زمینه فعالیت دارد، به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: وقتی تولیدکنندگان حوزه‌های مختلف در شرایط اقتصادی نامطلوب قرار دارند و با دشواری‌های بسیار و قیمت‌های بالا مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند قاعدتا در چنین شرایطی باید قیمت تمام شده محصول خود را افزایش دهند تا علاوه بر رسیدن به سوددهی جوابگوی مطالبات نیروی انسانی خود باشند.

این فعال حوزه مواد غذایی با بیان اینکه سخت می‌توان در چنین شرایطی قیمت محصولات را در حد تعادل حفظ کرد، اذعان می‌کند: در این شرایط تولیدکننده نه تنها نمی‌تواند قیمت محصولات را در حد متعارف و وسع خرید مردم حفظ کند؛ بلکه باجبار با گران کردن قیمت اجناس فقط بخشی از هزینه‌های خود را جبران می‌کند.

رحمان فاضلی یکی از فروشندگانی است که بیش از 30 سال اقلام مورد نیاز مردم همچون برنج، چای، روغن ارائه می‌کند، می‌گوید: قیمت‌ها باید قانونی و طبق عرف جامعه تغییر پیدا کند، اما تنها چیزی که بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد قیمت دلار است، با گران شدن ارز بیشتر قیمت‌های اقلام مورد نیاز مردم نیز افزایش یافت بسیاری از تولیدکنندگان به بهانه گرانی ارز قیمت کالای تولیدی خود را بالا بردند.

وی می‌افزاید: اگر گرانی دلار نبود مسئولین بالارتبه مملکت و تولیدکنندگان اوضاع گرانی و نابسامانی بازار را چه کسی می‌دانستند.

این فعال حوزه فروش با بیان اینکه هیچ نظارت خاصی بر کنترل قیمت‌ها وجود ندارد، اذعان کرد: مگر می‌شود قیمت کالاهای مصرفی خانواده‌ها روبه افزایش باشد و هیچ کدام از مسئولین نظارتی بر قیمت‌ها کنترل نداشته باشند.

فاضلی ادامه می‌داد: باید برای رونق در بازار قیمت‌ها به صورت کنترل شده افزایش یابد نه به دلخواه برخی از تولیدکنندگانی که سود بسیاری را به جیب می‌زنند.

به سراغ قصابی‌ها و عرضه کنندگان گوشت قرمز در اقصی نقاط شهر قزوین رفتیم تا از قیمت این کالای مصرفی در بازار باخبر شویم.

نظری یکی از کسانی است که برای تهیه گوشت و مرغ به بازار قزوین مراجعه کرده است، به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: قیمت گوشت و مرغ به گونه افزایش یافته است که کم کم از سبد غذایی ما حذف می‌شود.

وی عنوان می‌کند: قیمت گوشت با درآمد ما همخوانی ندارد و برای تهیه آن به مشکل می‌خوریم. به ناچار باید مرغ را جایگزین گوشت قرمز در سبد مصرفی خانواده خود قرار دهیم.

سامان ملکی یکی از فعالان حوزه مرغ و ماهی در بازار قزوین می‌گوید: باید بر قیمت مرغ و محصولات وابسته به آن نظارت شود تا قیمت‌ها به صورت پلکانی افزایش نیابد.

وی می‌افزاید: با مقایسه قیمت مرغ نسبت به ماه و یا حتی سال گذشته متوجه خواهیم شد که قیمت مرغ چقدر افزایش یافته است.

این فعال حوزه پروتئین تصریح می‌کند: قیمت‌ها را به گونه ای افزایش می‌دهند که مردم نمی‌توانند خرید کنند و استقبال مردم از محصولات با کیفیت پایین آمده است. کسی که برای خرید محصولات پروتئینی مراجعه می‌کند به کیفیت آن هیچ نوجهی ندارد و فقط تنها چیزی که می‌تواند نظرش را جلب کند قیمت پایین محصولات است.

ملکی با بیان اینکه قیمت‌ها در حال افزایش است، تاکید می‌کند: قیمت مرغ بالا به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد و وقتی با اعتراض روبه رو می‌شود اندکی کاهش می‌یابد تا ادعای کاهش قیمت را داشته باشند.

مرتضی شالی یکی از عرضه کنندگان گوشت قرمز در استان قزوین است که به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: قیمت گوشت در روزهای گذشته افزایش اندکی داشته است، اما از اواخر سال گذشته تا به امروز دارای نوسانات بسیار زیادی بوده است.

وی با بیان اینکه قدرت خرید مردم برای تهیه گوشت روز به روز در حال کاهش است، بیان می‌کند: در گذشته مشتریان گوشت را با وزن‌های بالا تهیه می‌کردند، اما امروز همان مشتریان به وزن‌های پایین اکتفا می‌کنند یا گوشت‌های بسته بندی روز را تهیه می‌کنند.

این فعال حوزه گوشت قرمز با اشاره به اینکه ناظران در حوزه گوشت قرمز در برخی از موارد ضعیف عمل می‌کنند، اذعان می‌کند: اختلاف قیمت در برخی از قصابی‌ها و مکان‌های توزیع گوشت بسیار بالا است، این هم دلایل مختلفی را با خود به همراه دارد که یکی از این دلایل داشتن دامپروری‌های اختصاصی است.

لطفی یکی از شهروندان قزوینی درباره اوضاع بازار و قیمت‌های قزوین می‌گوید: نظارت بر قیمت‌ها بسیار پایین است و این امر به صورت دلخواه فروشندگان قیمت گذاری می‌شود. چندی پیش برای تهیه صندلی پلاستیکی مراجعه کردم و با افزایش قیمتش رو به رو شدم وقتی از دلیل افزایش قیمت پرسیدم دلیل گرانی را افزایش قیمت دلار دانست.

وی ادامه می‌دهد: آیا صندلی که ساخت داخل است، می‌تواند در طول 10 روز به صورت قابل توجهی افزایش قیمتی داشته باشد؟ این امر نشانه از نظارت ضعیف بر کنترل قیمت‌ها دارد.

این شهروند گفت: قیمتی برخی از اقلام همچون ماست، شیر، پنیر و غیره نیز بالا رفته است حتی حبوبات هم گران شده است این گرانی‌ها نشات گرفته از نظارت ضعیف یا کنترل نابسامان بازار کشور دارد.

درصد تغیرات قیمت برخی از کالاهی مورد مصرف روزانه مردم شهر قزوین به نسبت هفته قبل، ماه قبل و سال قبل به شرح ذیل است:



گفتنی است؛ در جدول بالا علامت + به منزله افزایش قیمت و علامت – به منزله کاهش قیمت است.

در ماه‌های اخیر هرگاه از گرانی کالاهای مورد نیاز و اساسی مردم سوال شد بسیاری از مسئولین اظهار کردند که نگرانی وجود ندارد و این گرانی به زودی کنترل خواهد شد، اما با گذشت چندین ماه حتی در سال 1397 نیز این گرانی‌ها رو به افزایش است و روز به روز زندگی افرادی که دارای درآمد پایینی هستند را مختل می‌کند.

مسئول این ناسامانی‌ها کیست؟ آیا با گذشت 4 ماه از سال 97 باز هم نباید نگران باشیم؟
انتهای پیام/5005

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان