۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین نظریه برجام اروپایی هم به پایان کار خود رسید/ وقتی بانیان «خسارت محض» از اروپا هم قطع امید می‌کنند
کد خبر: ۳۱۴۸۷۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱۵ ساعت: ۱۳:۸ ↗ لینک کوتاه

پایان یک امید واهی؛

نظریه برجام اروپایی هم به پایان کار خود رسید/ وقتی بانیان «خسارت محض» از اروپا هم قطع امید می‌کنند

متاسفانه در بسته پیشنهادی ارائه شده راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها وجود نداشت و یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا عنوان شده بود.

 نظریه برجام اروپایی هم به پایان کار خود رسید/ وقتی بانیان «خسارت محض» از اروپا هم قطع امید می‌کنند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، هجدهم اردیبهشت ماه بود که ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از حدود سه سال عهدشکنی کشورش در برجام و درست در زمانی که که خیالشان از بقای دستاوردها و همچنین ادامه حضور ایران در برجام راحت شد، خروج آمریکا را از این سند اعلام کرد. بلافاصله از خروج ترامپ، روحانی رئیس جمهور ایران در سخنانی ضمن محکومیت این حرکت، از ادامه حضور ایران در برجام با کشورهایی اروپایی خبر داد و امیدوارانه فرصتی به اروپایی ها برای محک ایشان داد. اما امروز و با گذشت بیش از 50 روز از آن صحبت ها و همچنین شروط قاطعانه رهبرانقلاب برای جلوگیری از شکل گیری یک برجام معیوب دیگر، ظاهرا دیگر حتی بانیان اصلی برجام «تقریبا هیچ» و برجام «خسارت محض» هم از آن قطع امید کرده اند.

روحانی: بسته اروپا مایوس کننده بود
حجت الاسلام روحانی عصر پنجشنبه در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و فرصت محدودی که در اختیار اروپا قرار گرفت تا مواضع خود را به طور روشن و صریح درباره چگونگی ادامه برجام اعلام کنند، گفت: پس از خروج آمریکا از برجام مشکلاتی در زمینه اقتصادی، روابط بانکی و نفتی ایجاد شده و شرکت های سرمایه گذار در ایران برای ادامه فعالیتشان دچار تردید شدند.

رئیس جمهور با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی در ارتباط با چگونگی عمل به تعهدات و همکاری هایشان در برجام، آن را مایوس کننده عنوان کرد و گفت: متاسفانه در بسته پیشنهادی ارائه شده راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها وجود نداشت و یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا عنوان شده بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه برجام یک تعهد متقابل و دوطرفه بوده و بعد از حدود دو ماه انتظار ارائه یک برنامه روشن از سوی سه کشور اروپایی داشتیم، اظهار امیدواری کرد اجلاس فردای وزرای 5 کشور اروپایی در وین، پیام صریح، روشن و امیدوار کننده ای برای ادامه برجام به همراه داشته باشد.
 وی تاکید کرد: اگر روند کار اجلاس وزرای کشورهای اروپایی در وین، برای ترغیب ایران به همکاری و فعالیت مشترک امیدوارکننده باشد، مسیر همکاری را با اروپا ادامه خواهیم داد.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز در این گفتگوی تلفنی، با اشاره به اینکه در بسته پیشنهادی به ایران موضوعات کلی و اصولی مورد اشاره قرار گرفته و در زمینه جزئیات باید گفتگوها ادامه پیدا کند، گفت: آنچه اهمیت دارد این‌است که می دانیم و یقین داریم میخواهیم در برجام بمانیم و معتقدیم باید با آرامش ادامه روند گفتگوها به انجام برسد.

ظریف: جای قول های بزرگ و مبهم تعهد قابل اجرا بدهند
وزیر امور خارجه که در وین و برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه عضو برجام حضور دارد، گفت:  انتظار دارم همتایانم در اتحادیه اروپا بویژه سه کشور اروپایی به اضافه چین و روسیه بجای قول های بزرگ و نامشخص، تعهداتی روشن و قابل اجرا بدهند.

وزیر خارجه در پاسخ به این که روز جمعه بسته اقتصادی اتحادیه اروپا به ایران ارائه خواهد شد، انتظارات شما از این بسته چه خواهد بود؟ گفت: آنچه که انتظار داریم این است که روز جمعه بسته ای را که ارائه می دهند تعهدات مجموعه کشورهای باقی مانده از ۱+۵ یعنی کشورهای چین و روسیه و سه کشور اتحادیه اروپایی و خود اتحادیه اروپا در واقع تعهداتی باشد که حقوق مردم ایران از برجام، حال چه حقوق اقتصادی و چه سایر حقوقشان را دیده باشد، چون برجام منحصرا حقوق اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایجاد نکرده است بلکه در حوزه هسته ای و سیاسی اقداماتی را پیش بینی کرده است که باید توسط طرف های دیگر انجام می شده است.

وی گفت: خیلی از این اقدامات مخصوصا در حوزه اقتصادی اقداماتی بوده است که منوط به برداشته شدن تحریم های آمریکا و اکنون که این تحریم ها بازگشت پیدا کرده بر اثر اقدام غیرقانونی ایالات متحده، لازم است که سایر اعضای برجام به عنوان مسئولیت مشترکی که داشتند جبران بکنند.
ظریف افزود: لذا آنچه که ما توقع داریم این است که حقوق مردم ایران دیده بشود البته ریز توقعات خودمان را به اتحادیه اروپا و سایر اعضای برجام اطلاع داده و حال روز جمعه باید ببینیم که تا چه میزان این انتظارات جمهوری اسلامی که انتظارات به حقی است را اینها مورد توجه قرار می دهند.

عراقچی: اروپا وقت تلف می کند/ باید تکلیف خودش را مشخص کند
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دومین همایش همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی ایران و اروپا در بروکسل در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: از زمانی که ایران برجام را امضا نموده است، ایران تا به حال تمام تعهدات خود به برجام را رعایت نموده است. اما طرف مقابل از انجام تعهدات خود بر اساس برجام سر باز زده است. اروپایی‌ها طی مدت گذشته امریکا را بهانه می‌کردند و اظهار می‌داشتند که شرکت‌های اروپایی به دلیل فشار امریکا نمی‌توانند با ایران معامله کنند و اینکه کشور‌های اروپایی به دلیل ترس از امریکا با ایران معامله نمی‌کنند، بدین ترتیب چند سال وقت تلف کردند و همه تقصیر‌ها را گردن امریکا انداختند. امروز امریکا از برجام خارج شده است و اروپایی‌ها باید تکلیف خود را مشخص نمایند که اگر می‌خواهند در برجام باقی بمانند، ایران باید از تمامی امتیازات برجام استفاده کند و برخوردار باشد.

عراقچی تصریح کرد: اگر بنا باشد کشور‌های اروپایی بخواهند بازی قبلی خود را ادامه دهند و این بار بگویند که به بهانه تحریم‌های امریکا، شرکت‌ها و بانک‌هایمان با ایران تعامل نخواهد کرد، و می‌ترسند تعامل کنند این عملاً از سوی ایرانی‌ها به عنوان یک بازی تلقی می‌شود. یعنی اروپایی‌ها می‌گویند که ما در برجام باقی خواهیم ماند، اما شرکت‌ها و بانک‌های ما نمی‌توانند با ایران تعامل کنند. این در واقع نشانه این است که اروپایی‌ها با امریکایی‌ها دست‌شان در یک کاسه است و بدین ترتیب امریکا نقش «پلیس بد» و اروپا نقش «پلیس خوب» را ایفا می‌کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه «تحریم‌ها و برجام در کنار هم نمی‌نشینند» اظهار داشت: «ایرانی‌ها می‌گویند خروج امریکا از برجام فقط بازی پلیس بد و پلیس خوب است و در این میان، نقش پلیس خوب را اروپا بازی می‌کند. آنچه که برای ما اهمیت دارد اجرای کامل و تمام عیار برجام است. برای ما اهمیتی ندارد چگونه اروپا قصد دارد برجام را حفظ و تحریم‌های امریکا را دور بزند.»

عراقچی تأکید کرد: آنچه که برای ما اهمیت دارد حضور و ماندگاری شرکت‌های اروپایی در ایران است. آنچه که برای ما اهمیت دارد فروش نفت خام است. ما می‌خواهیم که پول‌ها به راحتی به حساب ما واریز شود.


انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان