۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین هفتمین جشنواره مطبوعات در قزوین برگزار می‌شود
کد خبر: ۳۱۴۷۲۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱۴ ساعت: ۱۲:۲۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس خانه‌ی مطبوعات استان:

هفتمین جشنواره مطبوعات در قزوین برگزار می‌شود

رئیس خانه‌ی مطبوعات استان گفت: بزرگ‌ترین جولانگاه و میدان فرهنگی مربوط به فعالیت اهالی رسانه، جشنواره‌ مطبوعات است؛ که سال گذشته به دلیل کمبود منابع مالی برگزار نشد.

هفتمین جشنواره مطبوعات در قزوین برگزار می‌شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ محمدکریم کاظم‌پور، رئیس خانه مطبوعات استان قزوین عصر روز گذشته(چهارشنبه) در نشست خبری به منظور تبیین اقدامات خانه مطبوعات استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: جشنواره مطبوعات طی دو سال اخیر به دلایل مختلف برگزار نشد؛ اما در سال جاری با پیگیری خانه‌ی مطبوعات برگزار خواهد شد.

وی افزود: تابستان امسال با حمایت ویژه استاندار و دبیر شورای اطلاع رسانی استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل دفتر استانداری قزوین و به ویژه با همکاری رئیس کارگروه بررسی مشکلات رسانه، بودجه برگزاری جشنواره فراهم شد و این جلسه در واقع سرآغاز رسمی جشنواره است.

این مسئول بیان کرد: زمانی که کار را در خانه مطبوعات شروع کردیم با بحران مواجه بودیم و بزرگترین گرفتاری ما در این دوره گسست بین خانه مطبوعات در ارتباط با مسئولین و پیگیری امور بود؛ لذا همواره تلاش کردیم تا این روابط را به صورت صنفی و رسمی دنبال کنیم؛ چراکه خانه مطبوعات نهاد قانونی و رسمی حوزه رسانه است.

وی تصریح کرد: به عنوان یک نهاد رسمی دولت ارتباط لازم و درستی در ارتباط با پیگیری امور مطبوعات وحود نداشت؛ از این رو جلسه ای با حضور استاندار برگزار شد تا همه امور مربوط به صنف رسانه به خانه مطبوعات واگذار شود؛ چراکه پیش از آن ناهماهنگی‌هایی در این مورد وجود داشت.

کاظم پور ادامه داد: در جلسه خانه مطبوعات با استاندار، کارگروه رسیدگی به مشکلات رسانه با ریاست آقای میقانی تاسیس شد و براساس مصوبه این جلسه رسیدگی به امور و مشکلات مربوط به حوزه رسانه به خانه مطبوعات محول گردید.

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مصوبات کارگروه پیگیری مشکلات حوزه رسانه، راه‌اندازی دبیرخانه جشنواره مطبوعات بود که خوشبختانه انجام شد.

مدیرمسئول روزنامه صبح وطن تصریح کرد: امور دیگری که تلاش شد در این دوره به عنوان یک کار زیربنایی به آن توجه شود مشکل اهالی رسانه درخصوص قیمت آگهی‌ها بود؛ زیرا بخش زیادی از درآمد اصحاب رسانه و اقتصاد رسانه از این حوزه است.

رئیس خانه مطبوعات استان قزوین بیان کرد: نزدیک به چندین سال بود که قیمت آگهی‌های دولتی تغییری نداشت؛ لذا برای اولین بار ما جلساتی با حضور خانم عابدی مسئول حوزه مطبوعات اداره ارشاد قزوین و آقای مهرعلیان رئیس اداره روابط عمومی دادگستری قزوین برگزار کردیم و قیمت‌ها ساماندهی و نرخ متعادلی مصوب شد.

وی ابراز کرد: هدف ما ساماندهی رپورتاژها و قیمت آگهی‌های عمومی و دولتی است؛ زیرا بسیاری از روابط عمومی‌ها در مراجعه به خانه مطبوعات در این زمینه اعتراض داشتند که در برخی مواقع با فاکتورهایی با مبالغ بالا مواجه هستند؛ از سویی دیگر شاهد هستیم که اصحاب رسانه با کم لطفی برخی روابط عمومی‌ها روبه‌رو می‌شوند؛ این در حالی است که اهالی رسانه هزینه‌ای که بابت تلاش خود دریافت می‌کنند بسیار کم و ناچیز است.

این مسئول اضافه کرد: در حوزه آگهی‌ها بخش بزرگی از مشکل ما در ارتباط با شهرداری‌هاست؛ بنابراین قرار بر این شد که نشست مشترکی به منظور رفع مشکلات مربوط به اهالی رسانه با مجمع شهرداران استان برگزار شود.

وی با تشکر از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قزوین گفت: این سازمان امسال در جشن روز خبرنگار و جشنواره مطبوعات ارتباط مستقیمی با خانه مطبوعات استان دارد و قول‌هایی در این زمینه داده شده است.

مدیر خبرگزاری تسنیم در قزوین عنوان کرد: سال قبل در روز خبرنگار قولی از شهردار سابق مبنی بر تعیین مکان مشخصی برای خانه مطبوعات استان گرفته شد؛ اما تغییر و تحولات شهرداری این مهم را به تاخیر انداخت که در ادامه در جلسه‌ای که با شهردار کنونی آقای صفری داشتیم؛ قول دادند که این مسئله را حل کنند.

وی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم تا همزمان با جشن روز خبرنگار امسال و در مراسم اختتامیه جشنواره مطبوعات، ساختمان مربوط به خانه مطبوعات استان افتتاح شود.

کاظم‌پور در ادامه با اشاره به جزئیات جشنواره مطبوعات گفت: از تاریخ 8 تیرماه و اعلام آغاز فراخوان جشنواره مطبوعات قزوین تا به امروز 60 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی افزود: خبرنگاران و اصحاب رسانه باید آثار ارسالی خود را به صورت تایپ شده به همراه اصل اثر به دبیرخانه ارسال کنند. 

رئیس خانه‌ی مطبوعات استان قزوین بیان کرد: بخش ویژه جشنواره به تقدیر آثاری اختصاص دارد که مربوط به دستگاه‌هایی همچون انتقال خون، بهزیستی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، نیروی انتظامی و شهرداری است؛ بر این اساس از آثار برگزیده در این حوزه‌ها تقدیر می‌شود.

وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین جولانگاه و میدان فرهنگی مربوط به فعالیت اهالی رسانه، همین جشنواره‌هاست که سال گذشته به دلیل کمبود منابع مالی برگزار نشد؛ اما امسال با توجه به اقدامات انجام شده برگزار می‌شود و امیدواریم در سال‌های آتی نیز همچنان به صورت مستمر در زمان مقرر برگزار شود.

این مسئول عنوان کرد: پس از سال‌ها مشکل جذب اعتبار در ارتباط با بودجه خانه مطبوعات، خوشبختانه با ارتباطات خوبی که با تهران صورت گرفت، توانستیم اعتبار قابل توجهی به میزان 32 میلیون تومان برای خانه مطبوعات جذب کنیم که این بودجه بیشتر در حوزه رفاهی و آموزشی اصحاب رسانه هزینه خواهد شد.

وی بیان کرد: میزان اعتبار برآورد شده برای جشنواره مطبوعات استان 52 میلیون تومان است که بخشی توسط استانداری و نهادهای دولتی و بخشی دیگر توسط اسپانسرهای مالی تامین می‌شود؛ البته سعی می‌کنیم بودجه بیشتری برای افزایش جوایز جذب کنیم.

رئیس خانه‌ی مطبوعات استان قزوین تصریح کرد: متاسفانه برخی از سازمان‌ها و نهادها نیز قول حمایت به خانه مطبوعات را دادند؛ اما تاکنون قول‌های خود را عملی نکردند؛ لذا اسامی این سازمان‌ها چنانچه به وعده‌ای که در ارتباط با جوایز اصحاب رسانه داده‌اند؛ عمل نکنند؛ رسانه‌ای خواهد شد.

وی گفت: تعداد اعضای اصلی خانه مطبوعاتِ دارای بیمه رسانه، ۱۱۸ نفر است ضمن اینکه ۲۹ نفر خبرنگار افتخاری بوده و 37 دیگر نیز ثبت نام کرده اما مدارک آنها نواقص دارد؛ در مجموع ۷۴ نفر به دلیل عدم تائید مدیر مسئول یا نواقص موجود در مدارک، عضو خانه نشده‌اند.

کاظم پور ادامه داد: طبق قانون وزارت ارشاد امکانات رفاهی و بودجه‌ای به اعضای رسمی خانه مطبوعات تعلق می‌گیرد و این افراد در اولویت هستند؛ لذا خبرنگارانی که مدارک آنها دارای مشکل است؛ سریعا نسبت به رفع مشکل خود اقدام کنند.

وی عنوان کرد: متاسفانه اخیرا حواشی در مورد تشکلات موازی در حوزه رسانه استان ایجاد شده است؛ در حالیکه خانه مطبوعات از همه تشکل‌ها و نهادهایی که گامی برای رفع مشکلات اهالی رسانه بردارند، استقبال می‌کند.

مدیر خبرگزاری تسنیم در قزوین در پایان گفت: تشکل‌های دولتی نباید به امور صنفی بپردازند، چون امور مردم باید به مردم سپرده شود؛ البته این به معنای عدم همکاری با تشکل‌های دیگر در حوزه‌های رسانه نیست.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان