۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین یاس اشکی بازیگر سناریوی وزارت بهداشت!
کد خبر: ۳۱۴۳۸۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱۲ ساعت: ۱۱:۲۵ ↗ لینک کوتاه

جمع‌آوری ۲ میلیارد تومان پول در وزارت بهداشت به نام پروژه‌ای که معاونت علمی در حال انجام آن است!

یاس اشکی بازیگر سناریوی وزارت بهداشت!

ماجرای مهمان پرحاشیه ماه عسل با پایان این برنامه نه فقط تمام نشده بلکه حالا ابعاد تازه‌ای از پشت پرده‌های این ماجرا آشکار می‌شود. تازه‌ترین خبر از پرونده‌ای که حالا دادستانی هم به آن ورود کرده، انتشار سندی از متن قرارداد یاس اشکی با وزارت بهداشت است

یاس اشکی بازیگر سناریوی وزارت بهداشت!
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ،ماجرای مهمان پرحاشیه ماه عسل با پایان این برنامه نه فقط تمام نشده بلکه حالا ابعاد تازه‌ای از پشت پرده‌های این ماجرا آشکار می‌شود. تازه‌ترین خبر از پرونده‌ای که حالا دادستانی هم به آن ورود کرده، انتشار سندی از متن قرارداد یاس اشکی با وزارت بهداشت است؛ قراردادی که طی آن یاس اشکی مأمور می‌شود تا با شرکت در برنامه ماه عسل و تبلیغ برای واکسن HPV برای پروژه ساخت این واکسن پول جمع کند. این در حالی است که پس از حواشی این برنامه ماه عسل درباره واکسن HPV معاونت علمی رئیس‌جمهور از ساخت واکسن HPV در یکی از شرکت‌های دانش بنیان خبر داد. بنا به تأکید سورنا ستاری برای ساخت واکسن HPV نیازی نیست که از مردم پولی را جمع‌آوری کنیم، زیرا این شرکت تسهیلاتی در قالب وام از معاونت علمی و فناوری دریافت کرده است و به همین دلیل نیازی به پول ندارد. در برابر این تاکنون بیش از ۲ میلیارد تومان برای پیشبرد این پروژه جمع‌آوری شده‌است؛ مبلغی که معلوم نیست کجاست و آیا به مردم بازگردانده می‌شود یا نه؟!
ماجرا از یک برنامه تلویزیونی آغاز شد. فردی با ادعای ابتلا به یک بیماری نادر در گذشته، ضمن ابراز نگرانی از شیوع بیماری سرطان در ایران و تأکید بر افزایش آگاهی زنان ایرانی نسبت به شیوع سونامی سرطان و بیماری‌های جنسی، در برنامه ماه عسل حضور یافت و از مردم خواست برای تولید واکسن HPV کمک مالی کنند. 
مواضع ضد و نقیض 
این برنامه انتقادات گسترده‌ای را از سوی جامعه پزشکی و متخصصان در پی داشت و علی واشقانی، رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو را هم به موضع‌گیری کشاند. وی با انتقاد از اظهارات غیرتخصصی در این حوزه گفت: اگر قرار باشد کسی در این موارد صحبت کند، حتماً باید متخصص یا مسئول این حوزه باشد و اطلاعات کامل را در اختیار مردم قرار دهد تا نگرانی ایجاد نشود، زیرا پیامد این ایجاد نگرانی‌ها تقاضا‌های القایی است در حالی که این واکسن اولویتی ندارد. 
به گفته وی این واکسن به میزان کافی به کشور وارد می‌شود و افراد دارای شرایط خاص می‌توانند طبق تشخیص پزشک آن را تزریق کنند. موضع وزیر بهداشت در این باره، اما حمایت از برنامه ماه عسل و ساخت واکسن HPV بود؛ حمایتی که با متهم کردن منتقدان به اهداف و اغراض سیاسی، احتمال برنامه وزارت بهداشت را در ماجرای دعوت از این مهمان پرحاشیه برنامه ماه عسل تقویت می‌کند. بعدتر‌ها ماجرای این حمایت روشن شد. یاس اشکی فاش کرد که سناریوی حضورش در برنامه ماه عسل از سوی شخص وزیر طراحی شده است. 
رو شدن یک سند
اشکی فاش کرد که یک تفاهمنامه بین انجمن «راه» که وی مدیر آن است و معاونت اجتماعی وزارت بهداشت امضا شده است. طبق این تفاهمنامه، وی برای معرفی و جمع‌آوری پول برای واکسن HPV مأمور می‌شود و وزیر بهداشت هم قبول می‌کند که ۶۰ میلیارد تومان به این پروژه کمک کند. این امر اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت؛ اینکه دولت برای پروژه تولید یک واکسن دست به دامان مردم شود و اعانه جمع کند. 
ماجرا، اما وقتی ابهام‌آمیز‌تر شد که سورنا ستاری معاون علمی رئیس‌جمهوری از تولید این واکسن در شرکتی دانش‌بنیان خبر داد و گفت: تسهیلات تولید واکسن در قالب وام ازسوی معاونت علمی به این شرکت پرداخت شده است. 
مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و رئیس سابق انستیتو پاستور کشور هم به جمع منتقدان پیوست. به گفته وی بیش از سه سال است که دانشمندان ایرانی تحقیقات علمی تولید واکسن HPV مدل گارداسیل را در شرکت دانش‌بنیان، به طور مستقل و خارج از انستیتو پاستور انجام می‌دهند و معاونت علمی ریاست جمهوری تاکنون معادل ۵۰۰ میلیون تومان از شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده واکسن HPV حمایت کرده است. از همه مهم‌تر اینکه یاس اشکی هیچ ربطی به این ماجرا ندارد. قانعی از قوه قضائیه خواست تا به این مسئله ورود کند و نگذارد ماجرای جمع‌آوری اعانه به نام مردم زلزله‌زده کرمانشاه درباره واکسن HPV تکرار شود. 
مجری ماه عسل هم اعتراف کرد این سوژه از سوی مسئولان وزارت بهداشت به آن‌ها سفارش و معرفی شده‌است. حالا هم خبرگزاری فارس تفاهمنامه میان یاس اشکی و هادی ایازی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت را منتشر کرده که نشان می‌دهد یاس اشکی بازیگر سناریویی است که وزارت بهداشت آن را طراحی کرده است. 
در ادامه این پروژه هم سلبریتی‌ها از سوی وزارت بهداشت برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی مبلغ واکسن HPV در فضای مجازی شدند. معاونت اجتماعی وزارت بهداشت هم شخصاً به میدان آمد. 
حالا، اما با رو شدن اسناد همه چشم‌انتظار گزارش دادستانی‌اند تا ببینند پشت پرده این ماجرا چه بوده است و وزارت بهداشت این پول را برای چه جمع کرده‌است.



انتهای پیام/1404
منبع: روزنامه جوان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان