۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین کانون حرکات اصلاح قامتی راه‌اندازی می‌شود/ چاقی ۲۲درصد دانش‌آموزان قزوینی
کد خبر: ۳۱۴۲۱۲ نویسنده: عین الله صادقی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱۱ ساعت: ۱۳:۳۶ ↗ لینک کوتاه

معاون سلامت آموزش و پرورش استان:

کانون حرکات اصلاح قامتی راه‌اندازی می‌شود/ چاقی ۲۲درصد دانش‌آموزان قزوینی

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: هم اکنون ۲ کانون حرکات اصلاح قامتی در استان قزوین وجود دارد که یک کانون دیگر نیز طی دو ماه آینده در البرز راه‌اندازی می‌شود.

کانون حرکات اصلاح قامتی  راه‌اندازی می‌شود/ چاقی ۲۲درصد دانش‌آموزان قزوینی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ چندی پیش در جلسه شورای آموزش پرورش استان قزوین، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس از ناهنجاری قامتی و کم‌تحرکی 70 درصد دانش‌آموزان دختر استان خبر داد.

برای پیگیری این موضوع و کسب اطلاعات از اقدامات انجام شده برای رفع این مشکل مصاحبه‌ای با معاون تربیت بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین انجام شده است.

عین الله صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: با توجه به اینکه امروزه دانش‌آموزان بسیاری از زمان خود را با استفاده از گوشی تلفن همراه و تبلت سپری می‌کنند؛ لذا آسیب زیادی به ساختار قامتی آنها وارد شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموزان استان قزوین از ساختار قامتی نامناسب رنج می‌برند؛ گفت: کج گردنی، فورواردهد، ستون فقرات تابدار، قوز پشتی و لوردوز کمر از جمله این‌‌هاست که متاسفانه در بین دانش‌آموزان دختر بیشتر است.

برنامه‌های اوقات فراغت باید متناسب با نیاز دانش‌آموزان باشد
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین عنوان کرد: کانون حرکات اصلاحی در این راستا راه‌اندازی شده که با شناسایی دانش‌آموزان دارای ساختار قامتی نامناسب در مدارس و معرفی آنها به این کانون‌ها، اقدامات لازم توسط متخصصین در مورد آنها انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: برای دبیران ورزش نیز کلاس‌های دانش افزایی در حوزه آسیب اجتماعی برگزار شده و آنها دوره‌های لازم برای شناسایی دانش‌آموزانی که دچار عارضه هستند را دیده‌اند تا دانش‌آموزان دارای مشکل را به کانون حرکات اصلاحی ارجاع دهند.

صادقی در ادامه گفت: هم اکنون ۲ کانون حرکات اصلاحی در استان قزوین وجود دارد که یک کانون در ناحیه یک و یک کانون دیگر در ناحیه دو است؛ ضمن اینکه کانون دیگری در البرز طی دو ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌های آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانش‌آموزان بیان کرد: به منظور غنی سازی اوقات فراغت باید برنامه‌ریزی هدفمند و اصولی برای شکوفاسازی استعدادها انجام شود.

این مسئول افزود: وقتی صحبت از اوقات فراغت به میان می‌آید، بسیاری تصور می‌کنند که این موضوع فقط مختص تابستان است؛ در حالیکه مربوط به طول سال تحصیلی نیز است؛ لذا با دو رویکرد ورزشی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در این زمینه برنامه ‌ریزی می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: مسئولان از روزنه نگاه خود به بحث اوقات فراغت می‌نگرند؛ در حالیکه معتقدم از روزنه دید دانش‌آموزان باید به این مسئله نگاه کرده و متناسب با نیازهای آنها برنامه‌ریزی کرد.

وی عنوان کرد: طرح «نماد» مخفف نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان در معرض خطر توسط حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان با هدف گسترش و ارتقای فرهنگ اسلامی، ایجاد روحیه نشاط و مدیریت اوقات فراغت در گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی شده است.

این مسئول ادامه داد: هدف کلی این طرح غنی سازی اوقات فراغت و ارتقای سلامت جسمی کودکان، نوجوانان و جوانان بوده و همچنین توسعه و ارتقای مهارت‌های ورزشی و سواد حرکتی است.

بیش از ۵۷۰ دبیر ورزشی در استان فعالیت دارند
صادقی بیان کرد: معتقدیم هرچه کفه ترازوی برنامه‌های شاد و مفرح خارج از ساعات کلاسی مدارس را سنگین تر کرده و نرخ پوشش را افزایش دهیم، آسیب‌های اجتماعی نیز به همان نسبت کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: بیش از ۵۷۰ دبیر ورزشی در استان فعالیت دارند که در فصل تابستان ظرفیت بزرگی به شمار می‌آیند که می‌توان از ظرفیت آنها در برنامه‌ریزی اوقات فراغت بهره‌مند شد‌.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: تابستان سال گذشته در فعالیت اوقات فراغت در ۵۲ کانون ورزشی استان قزوین، ۳۰۵۹ دانش‌آموز پسر و ۱۶۳۰ دانش‌آموز دختر با ۶۶ مربی آقا و ۵۱ مربی خانم در زمینه تربیت بدنی فعالیت داشتند و امیدواریم که امسال این آمارها افزایش یابد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: 22 درصد دانش‌آموزان قزوینی دارای اضافه وزن و چاقی هستند که دلیل آن عدم فعالیت جسمانی لازم است؛ چرا که به دلیل آپارتمان‌نشینی و تغییر سبک زندگی اکنون بیشتر فعالیت‌ها به صورت مدرسه محور است.

وی بیان کرد: متاسفانه آسیب‌های جسمانی بیداد می‌کند و باید فکری برای رفع این مشکل در آموزش و پرورش بیندیشیم.

صادقی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه امروزه شاهد گسترش کم تحرکی، فقر حرکتی در بین کودکان و نوجوانان، ناهنجاری‌های قامتی، افزایش زمینه‌های چاقی ناشی از تغذیه ناسالم و کم تحرکی، تغییر سبک زندگی، گسترش عوامل مخاطره آمیز و افزایش گرایش نوجوانان و جوانان به الگوهای نادرست پرورش اندام هستیم.

این مسئول بیان کرد: مدارس غیرانتفاعی به لحاظ ساختار مورد تایید ما نیستند و فضای حیاط این مدارس به دلیل کوچک بودن برای فعالیت دانش‌آموزان قابل استفاده نیست.

87 درصد دانش‌آموزان قزوینی روزانه 35 دقیقه فعالیت بدنی دارند
وی تاکید کرد: مدارس غیرانتفاعی مکلف هستند در ازای شهریه‌ای که از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند سالن ورزشی مناسب اجاره کنند تا دانش‌آموزان بدون هیچگونه دغدغه و آسیبی در این فضاها ورزش کنند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین ابراز کرد: 4 سال پیش میانگین فعالیت دانش‌آموزان در مدارس ۱۰ دقیقه بوده که امروز این آمار به 35 دقیقه رسیده است.

وی با بیان اینکه طرح حیاط پویا شادابی و نشاط را در مدارس ارتقا داده است؛ عنوان کرد: در واقع با اجرای طرح حیاط پویا ۸۷ درصد دانش‌آموزان مدارس استان به طور میانگین روزانه ۳۵ دقیقه ورزش می‌کنند.

صادقی عنوان کرد: متاسفانه فقر آهن در بین دانش‌آموزان دختر و فقر ویتامین دی در دانش‌آموزان دختر و پسر وجود دارد؛ بنابراین برای رفع این مشکل طرح آهن‌یاری و مکمل یاری ویتامین دی در مدارس اجرا می‌شود.

وی ابراز کرد: فقر ویتامین‌ها عامل اصلی بروز بسیاری از بیماری‌هاست؛ از این رو از مدیران و معلمان مدارس خواسته شده که با بیان اهمیت اجرای طرح مذکور، در این زمینه فرهنگسازی کنند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: 500 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر استان قزوین، تابستان امسال برای شرکت در المپیاد ورزشی دانش‌آموزی به مسابقات قهرمانی کشور در زنجان، چهارمحال بختیاری و خرم آباد لرستان اعزام می‌شوند.

وی عنوان کرد: این مسابقات در 21 رشته ورزشی در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم برگزار می‌شود.

صادقی بیان کرد: طرح همکاری خانه و مدرسه به صورت پایلوت در سه ناحیه یک و دو و البرز اجرا شد که در این طرح پس از اتمام ساعت درسی اولیاء به مدرسه می‌آیند تا اثربخشی حضور اولیاء از طریق آموزش‌هایی که توسط مدرسین برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ارائه می‌شود، مورد ارزبابی قرار گیرد.

اجرای طرح نماد در 220 مدرسه شهرستان البرز
این مسئول اضافه کرد: بزرگترین طرح ما در بحث آسیب‌های اجتماعی طرح "نماد" بوده که با مشارکت صدا و سیما، استانداری، سازمان مدیریت و برنامه، نیروی انتظامی، کمیته امداد، بهزیستی، علوم پزشکی، دادگستری و آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین ادامه داد: طرح نماد یا نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان در معرض خطر برای سال تحصیلی 97-98 در 220 مدرسه شهرستان البرز به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از آسیب‌هایی که در مناطق محروم با آن مواجه هستیم مسئله "ازدواج زودهنگام" است؛ این در حالی است که متاسفانه این را ارزش هم می‌دانند؛ لذا به دنبال آن هستیم که در کلاس‌های دانش افزایی انجمن اولیا و مربیان فرهنگسازی کنیم.

صادقی بیان کرد: مواد مخدر نوظهور و روانگردان‌ها از دغدغه‌های ما است و ماده مخدر گل در حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی ورود پیدا می‌کند که خوشبختانه در حوزه آموزش و پرورش، قزوین از استان‌های سبز در این زمینه است.

وی ابراز کرد: در این زمینه مدرسین خوبی تربیت کردیم برای فرهنگسازی در بین دانش آموزان و اولیا و همچنین کلاس‌های دانش افزایی برای افزایش اطلاعات دانش آموزان و اولیا برگزار می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: یکی از اقدامات ارزشمند دادستانی قزوین، بسته شدن قلیان سراها بود و اگر امروز اعلام می‌کنیم که قزوین از استان‌های سبز است در واقع مدیون اقدام دادستان قزوین در تعطیل کردن قلیان سراها هستیم.

انتهای پیام/۷۰۰۳





دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان