۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ​چرا اصولگرایان از دولت حمایت کردند؟/ اولین پاسخ مثبتی که روحانی باید به اعتماد مردم بدهد، چیست؟
کد خبر: ۳۱۳۹۷۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱۰ ساعت: ۱۰:۲۰ ↗ لینک کوتاه

با علم به تاکتیک «پرچم وحدت»

​چرا اصولگرایان از دولت حمایت کردند؟/ اولین پاسخ مثبتی که روحانی باید به اعتماد مردم بدهد، چیست؟

با تغییر ادبیات رئیس جمهور به طور عملی این روزها بایستی اقداماتی صورت گیرد تا مردم و منتقدان اطمینان حاصل کنند که این موضوع تنها در حوزه حرف درمانی صورت نگرفته است.

​چرا اصولگرایان از دولت حمایت کردند؟/ اولین پاسخ مثبتی که روحانی باید به اعتماد مردم بدهد، چیست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، پس از اینکه رئیس جمهور در یک سخنرانی متفاوت از گذشته، رویکرد دولت را مقاومت در برابر دشمنان اعلام کردند، در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور بغرنج است، اصولگرایان به حمایت از دولت برآمدند. موضعی که برخی از منتقدان دولت که درجبهه اصولگرایی نیستند را متعجب کرد و آنان نسبت به این کار اصولگرایان انتقاد کردند. اما اصولگرایان با رویکرد اینکه بایستی به دولت فرصت داد و کمک کرد تا اوضاع اقتصادی کشور سر و سامان داده شود و منافع ملی بالاتر از بسیاری موارد دیگر است، سعی کردند انتقادات فراوانی که از دولت دارند برای چند صباحی کنار گذاشته و با دولت همراهی کنند. البته این همراهی به سبب تغییر رویکرد دولت از سازش و تعامل با غرب به سمت مقاومت با دشمن بوده است.

اصلاح طلبان همواره در مواقعی که با مشکلات و بحران روبرو می شوند پرچم وحدت را علم می کنند که در این شرایط نیز همین مسئله بارها از سوی برخی از مسئولان اصلاح طلب دولت دوازدهم مطرح شد، اما شرایط کشور ایجاب می کرد که اصولگرایان فارغ از صحت ادعاهایشان منافع عمومی را در نظر بگیرند. هر چند که رئیس جمهور همواره منتقدان را در یک رویکرد سلبی و با الفاظ توهین آمیز رانده و منکوب کرده است و اصلاح طلبان نیز در شرایطی که در مخمصه گیر افتاده اند از وحدت دم زده‌اند اما شرایط کشور ایجاب می کرد که اصولگرایان با همه این موارد به دولت یکبار دیگر اطمینان کنند.

اما این همیاری چند شرط اساسی با خود به همراه دارد و از وظایف دولت چیزی کم نمی کند. اولین چیزی که دولت باید در این عرصه متوجه آن باشد تحقق وعده هایی است که به مردم در سال 92 و 96 در رقابت های انتخاباتی داده است. در واقع با همین شعارها بود که حسن روحانی توانست در این دو انتخابات پیروز شود و امروز هم عدم تحقق همین شعارهاست که بسیاری از طرفداران دولت را به منتقدان آن تبدیل کرده است.

از این رو مردم پس از صحبت‌های رئیس جمهور منتظر تغییرات هستند و دولت نیز بایستی به نگاه مثبت مردم پاسخ عملیاتی مثبت دهد. در این حیطه اولین کاری که حتی روزنامه های اصلاح طلب دولت نیز به آن اشاره می کنند، تغییر کابینه اقتصادی دولت است. در این حیطه دولتمردان اقتصادی عملکرد بسیار ضعیفی از خود نشان داده‌اند تا جایی که نزدیکان برخی از این دولتمردان بیان می کنند که در شرایط بد اقتصادی این افراد برنامه ای برای مقابله وضعیت پیش آمده ندارد. از این حیث تغییر تیم اقتصادی اولین پاسخ مثبتی است که دولت می تواند به خواسته‌ها و مطالبات مردم بدهد. هر چند که تا به امروز برای حسن روحانی با توجه به انتقاداتی که خود او از برخی وزراء ومدیرانش داشته، تغییر این افراد کار سختی بوده است.

از سوی دیگر گام برداشتن عملی در برخی از امور و ارائه لایحه و برنامه های اقتصادی امیدوار کننده گام دوم و پیگیری آن در مرحله بعدی از جمله کارهایی است که دولت بایستی به آن توجه کند. این در شرایطی است که حتی اصلاح طلبان نیز بیان می کنند که دیگر وقت «حرف درمانی » نیست و مردم می خواهند از دولت یک کار عملی در خور توجه و نتیجه بخش ببیند.

گام دیگری که دولت در این عرصه بایستی محکم و مقتدرانه بردارد افشای فسادها و سوء استفاده کنندگان از این شرایط است. بدون برخورد با فساد نمی توان انتظار داشت که وضعیت اقتصادی که بخشی از آن به سبب سوء استفاده افراد از قدرت و رانت به وجود آمده بهبود یابد.

رئیس جمهور در سخنرانی خود همه جناح ها را به وحدت فراخواند تا وضعیت اقتصادی کشور بهبود یابد. ادبیات حسن روحانی در مواجهه با منتقدات تغییر چشم گیری داشت و رویکرد دولت نیز در این ادبیات تغییر کرده بود، اما به طور عملی این روزها بایستی اقداماتی صورت گیرد تا مردم و منتقدان اطمینان حاصل کنند که این موضوع تنها در حوزه حرف درمانی و تغییر ادبیات صورت نگرفته است.



انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان