۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین حذف احداث پارکینگ در پروژه ساماندهی امامزاده حسین(ع)/ وضعیت زندگی و فضای شهری منطقه دباغان نابسامان است
کد خبر: ۳۱۳۸۰۲ نویسنده: علی فرخ‌زاد تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۹ ساعت: ۹:۴۲ ↗ لینک کوتاه

معاون عمرانی استاندار در مصاحبه با صبح قزوین اعلام کرد:

حذف احداث پارکینگ در پروژه ساماندهی امامزاده حسین(ع)/ وضعیت زندگی و فضای شهری منطقه دباغان نابسامان است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: امروز با احداث پل امام رضا(ع) با توجه به اینکه ظرفیت حدود۸۰۰ فضای پارک در زیر این پل وجود دارد، احداث پارکینگ در پروژه ساماندهی امامزاده حسین(ع) حذف می‌شود.

حذف احداث پارکینگ در پروژه ساماندهی امامزاده حسین(ع)/ وضعیت زندگی و فضای شهری منطقه دباغان نابسامان است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ محله‌های قدیمی هر شهر بیانگر اصالت و فرهنگ آن شهر در زمان‌های گذشته بوده است اگر بخواهیم به ریشه و فرهنگ هر شهر برسیم به اولین رد پایی که برخورد می‌کنیم محله‌های قدیمی است.

محله‌های قدیمی که هر کدام نقش بی بدیلی در معرفی فرهنگ و معماری هر شهری ایفا می‌کنند. در محله‌های قدیمی سلسله مراتب اجتماعی وجود داشت و در آن ریش سفیدان و بزرگان نقش اساسی در تمامی مراحل زندگی مردم از جمله حل کردن مشکلات و ایجاد زمینه مناسب برای زندگی سایر هم محله ایها ایفا می‌کردند.

محله‌ها با ساختار اجتماعی خود نقش بی بدیلی در ایجاد فرهنگ و پایبندی به آن دارند. محله‌های قدیمی خود از مرکز محله‌هایی تشکیل می‌شدند.

شهر کهن قزوین در گذشته 11 محله قدیمی داشته است که هم اکنون هم با همان نام‌های قبلی خوانده می‌شوند. برخی از این محله‌های قدیمی توانسته در مسیر دگرگونی شهرها و تغییر و تحول دائمی، موجودیت خود را در پس قرن‌ها حفظ کنند و به حیات خود ادامه دهد. برخی نیز با شهرسازی نوین همگام شده اند تا شهروندان همراه با پیشرفت معماری و شهرسازی خانه‌های خود را به سبک امروزی بنا کنند.

در این میان محله‌های قدیمی نیز هستند که با بی تدبیری مسئولان و عوامل وابسته نه با سازه‌های نوین هم ساز شده اند و نه دیگر از هویت فرهنگی و معماری شهر خبر می‌دهند بلکه به صورت مخروبه درآمده اند.

محله دباغان استان قزوین یکی از قدیمی ترین محله‌های این شهر تاریخی است که در جوار آستان مقدس امامزاده حسین(ع) یکی از فرزندان امام رضا(ع) قرار گرفته است.

این محله در سال 91 به بهانه طرح سازماندهی حرم امامزاده حسین(ع) به صورت مخروبه درآمد تا یکی از محله‌های قدیمی قزوین با بی تدبیری برخی مسئولان هویت و اصالت خود را از دست دهد.

از این محله قدیمی استان قزوین تنها مخروبه ای به جا مانده و زیبایی شهر و آستان مقدس آمامزاده حسین(ع) را از بین برده است. خانه‌های ویرانه ای را می‌توان نظاره کرد؛ خانه‌هایی که دیگر از هویت، اصالت و فرهنگ قزوین سخن نمی‌گویند و مردمی که دیگر آن طراوت گذشته را در محله زیبا و دوست داشتنی خود ندارند.

کسانی که در خانه‌های به جا مانده از این محله زندگی می‌کنند دیگر امنیت جانی ندارند؛ خانه‌های مخروبه بر روی سازه خانه‌های به جا مانده اثر منفی گذاشته اند و هر لحظه امکان فروپاشی را دارند.

چندی قبل پایگاه تحلیلی خبری صبح قزوین با حضور در این محله گزارشی از مشکلات مردم این منطقه منتشر کرد، برای پیگیری مشکلات این محله مصاحبه ای با معاون عمرانی استاندار قزوین انجام شده که در ادامه می‌خوانید: 

علی فرخزاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص پروژه محله دباغان اظهار کرد: در پروژه محله دباغان برای هر یک از دستگاه‌های چهارگانه اوقاف، راه و شهرسازی، شهرداری و میراث فرهنگی وظایفی تعیین شده که براساس آن منابع مالی لازم به منظور اجرای پروژه را تأمین کنند تا تملک‌ها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه گام نخست در اجرای پروژه مذکور تملک است، افزود: وضعیت زندگی و فضای شهری مردم در منطقه دباغان هم اکنون نابسامان است و مردم حق دارند زیرا مردم آن منطقه زندگی عادی خود را داشتند و این دولت، حاکمیت و شهرداری بود که به آن منطقه ورود پیدا کرده و به منظور اجرای پروژه جدید نسبت به تملک واحدهای مسکونی و تجاری موجود در منطقه دباغان اقدام کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اضافه کرد: شاید اگر امروز به حدود 18 سال قبل بازگردیم و بخواهم در مورد این پروژه اظهارنظر کنم، معتقدم تا این حد دخالت وسیع در منطقه دباغان نیاز نبود و ضرورت نداشت در حد 17 هکتار تملک انجام شود.

فرخزاد با اشاره به مهندسی ارزش و بازنگری که روی پروژه محله دباغان انجام شده است، ادامه داد: در مورد تملکات واحدهای مسکونی محله دباغان نمی‌توان کاری کرد؛ زیرا تمام آن منطقه به صورت پراکنده تملک شده و به ناچار این روند را باید ادامه دهیم اما با توجه به اینکه هیچ یک از واحدهای تجاری محله دباغان هنوز تملک نشده است، می‌توان در این زمینه تجدیدنظر کرد.

وی عنوان کرد: بر اساس طرح قبلی 330 واحد تجاری در محله دباغان باید تملک می‌شد که به همین دلیل این واحدهای تجاری حدود 18 سال بلاتکلیف باقی مانده بود و مالکان این واحدها اجازه خرید و فروش و بازسازی واحدهای تجاری خود را نداشتند، اما هم اکنون با مهندسی ارزش و بازنگری که در طرح پروژه انجام شده تمام این واحدها از طرح خارج شده است.

این مسئول تصریح کرد: فقط از مشاور پروژه تقاضا کردیم سیما و بهسازی لازم را در ورودی سلام‌گاه ایجاد کند که برای این کار دخالت بسیار کمی در ترکیب واحدهای تجاری این منطقه نیاز است.

فرخزاد گفت: قبل از احداث پل امام رضا(ع) یک فضای پارکینگ هم در این پروژه در نظر گرفته شده بود، اما امروز با احداث این پل با توجه به اینکه ظرفیت حدود800 فضای پارک در زیر این پل وجود دارد، احداث پارکینگ در پروژه ساماندهی امامزاده حسین(ع) حذف می‌شود.

وی بیان کرد: قزوین چهارمین حرم اهل بیت(ع) بوده و امامزاده حسین(ع) مکان مقدسی است که برای ما ارزش دارد؛ بنابراین تعهد گذشتگان را قبول داریم و باید آن تعهدات را انجام دهیم اما بخش‌هایی از طرح گذشتگان قابل تغییر نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به نحوه قیمت‌گذاری واحدهای مسکونی محله دباغان افزود: قیمت‌گذاری واحدهای مسکونی محله دباغان به شهرداری واگذار شده و روال کار به این صورت است که کارشناس رسمی دادگستری روی واحدهای مسکونی مورد نظر ارزش‌گذاری می‌کند.

وی اضافه کرد: در جلسات مرتبط با این موضوع نیز به ما گزارش شد ارزش‌گذاری‌های انجام شده حداقل 10 تا 15 درصد بالاتر از نرخ متعارف است.

این مسئول ادامه داد: البته واحدهای مسکونی محله دباغان کوچک بوده و در برخی از این واحدهای مسکونی چند خانواده نیز زندگی می‌کنند؛ بنابراین هر قیمتی که روی این واحدها گذاشته شود اگر قرار باشد در منطقه دیگری نسبت به خرید واحد مسکونی اقدام کنند با مشکل روبرو می‌شوند مگر اینکه در همان محله و همان شرایط یک واحد مسکونی دیگر تملک کنند.

وی اظهار کرد: البته به مالکان این واحدهای مسکونی زمین هم تعلق می‌گیرد، اما چون نمی‌توانند جایگزین کنند، خود این مالکان قبول نکردند.

فرخزاد یادآور شد: برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده تا پایان تابستان سال جاری حدود 15 میلیارد تومان منابع مالی از سوی اداره کل اوقاف، راه و شهرسازی و شهرداری تعریف شود تا تمام واحدهای مسکونی باقی مانده در محله دباغان تملک شود.
انتهای پیام/4001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان