۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین طرح انتقال میدان میوه و تره‌بار قزوین به اراضی جدید در هاله‌ای از ابهام
کد خبر: ۳۱۳۷۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۹ ساعت: ۹:۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش روز؛

طرح انتقال میدان میوه و تره‌بار قزوین به اراضی جدید در هاله‌ای از ابهام

مکان فعلی میدان میوه وتره‌بار شهر قزوین جوابگوی فعالیت کسبه و بار ترافیکی حاکم بر این منطقه نیست و نزدیک به ۱۰ سال است که طرح انتقال آن کلید خورده و موردبحث قرار گرفته اما تاکنون اجرایی نشده است.

طرح انتقال میدان میوه و تره‌بار قزوین به اراضی جدید در هاله‌ای از ابهام
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، میدان میوه و تره‌بار شهر قزوین با وسعت ۲ هکتار در خیابان منتظری قدیم و بخش جنوبی این شهر واقع شده است که محل داد و ستد صنف‌های مختلف در این حوزه است.

افزایش جمعیت، توسعه شهر و تعدد ساخت‌وسازهایی که در طول سال‌های اخیر انجام شده، مشکلاتی را همچون ترافیک و تکمیل ظرفیت میدان میوه و تره بار قزوین را پدید آورده است.

مکان فعلی میدان میوه وتره‌بار شهر قزوین جوابگوی فعالیت کسبه و بار ترافیکی حاکم بر این منطقه نیست و نزدیک به ۱۰ سال است که طرح انتقال آن کلید خورده و مورد بحث قرار گرفته اما تاکنون اجرایی نشده است.

در این گزارش به بررسی اجمالی در خصوص آخرین وضعیت طرح انتقال میدان میوه و تره‌بار قزوین و مشکلات شاغلین این حوزه پرداخته‌ایم؛

*میدان میوه وتره‌بار شهر قزوین با ۵۰ سال قدمت
محمود شالباف رئیس اتحادیه بنک‌داران تره‌بار و خشکبار قزوین اظهار کرد: میدان میوه و تره‌بار قزوین دارای قدمت حدود ۵۰ سال است که امروز دیگر پاسخگوی نیاز این شهر نیست.

وی افزود: اتحادیه مربوطه به مدت ۸ سال است که موضوع انتقال میدان میوه و تره‌بار را پیگیری کرده و با مسئولان در میان گذاشته است.

رئیس اتحادیه بنک‌داران تره‌بار و خشکبار قزوین بیان کرد: با مشکلات عدیده‌ای در میدان میوه و تره‌بار مواجه هستیم که کسب و کار را برای فعالان این حوزه سخت کرده است.

شالباف در ادامه گفت: به علت بار ترافیکی که در این مکان وجود دارد، خریدار و فروشنده به راحتی نمی‌توانند به داد و ستد بپردازند.

وی با بیان اینکه در داخل محوطه میدان هم مشکل ترافیک وجود دارد خاطرنشان کرد: ماشین‌های باربری به علت نبود جای پارک مجبور به توقف در مقابل ساختمان‌های مسکونی و یا خیابان هستند که نارضایتی ساکنان را به دنبال دارد.

*بار ترافیکی سنگین برای کاسبان دست و پاگیر شده‌است
رئیس اتحادیه بنک‌داران تره‌بار و خشکبار قزوین عنوان کرد: این بار ترافیکی هر روز از ۶صبح تا نیمه‌های روز ادامه دارد؛ همچنین با افزایش جمعیت و گسترش ساخت و سازها این مکان پاسخگوی نیاز شهر قزوین نیست.

شالباف تشریح کرد: جابجایی مکان میدان میوه و تره‌بار از طریق مسئولین پیگیری شده اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

وی یادآور شد: ۲ مکان برای انتقال میدان پیشنهاد داده شده که یکی در جاده رشت واقع در ناصرآباد و دیگری در مسیر شهر اقبالیه است که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

رئیس اتحادیه بنک‌داران تره‌بار و خشکبار قزوین گفت: میدان تره بار قزوین دارای ۱۰۰ حجره که هر کدام به متراژ ۱۰۰ متر است.

شالباف با بیان اینکه به دنبال مکانی هستیم تا هم موجب رفاه حال شهروندان باشد و هم کسبه ابراز کرد: میدان خشکبار در پشت میدان میوه و تره‌بار قرار دارد که هر دو باید منتقل شوند.

*طرح انتقال میدان میوه تره‌بار قزوین به اراضی جدید باید مسیر قانونی را طی کند

علیرضا اورنگی رییس سازمان امور اراضی کشور دی ماه سال ۱۳۹۶ در سفری که به قزوین داشت در خصوص طرح مورد نظر شهرداری قزوین جهت انتقال میدان میوه و تربار از مکان فعلی به ۲۰ هکتار از اراضی بیرون شهر، اظهار کرد: برای جلوگیری از ورود دستگاه های نظارتی به طرح احداث میدان جدید تره بار قزوین باید این طرح مسیر قانونی کمیسیون ماده یک تبصره یک را سپری کند.

وی یادآور شد: با توجه به مشکلاتی که در آیین نامه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به وجود آمده بود، آیین نامه اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات ابلاغ شده است.

اورنگی گفت: آیین نامه سابق، طرح‌های تملک دارایی و سرمایه‌ای و طرح‌های عام المنفعه و خدمات عمومی را از پرداخت عوارض معاف کرده که این مساله ورود دستگاه‌های نظارتی و بعضی مشکلات را موجب شده بود.

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: برای معافیت از پرداخت عوارض نیز می توان با الحاق این مجموعه به شهرک دانش اقدام کرد.

وی افزود: میادین میوه و تره بار و آرامستان‌ها از پرداخت عوارض معاف شده‌اند اما باید از کمیسیون تبصره یک ماد یک مجوزهای لازم را دریافت کنند.

این مسئول ادامه داد: حتی اصلاح، بازنگری و الحاق در طرح.های توسعه شهری، طرح هادی شهری و هادی روستایی از مسیر کمیسیون تبصره یک ماده یک عبور می کنند و در صورت تصویب از عوارض معاف می شوند.

وی با اشاره به طرح اولیه احداث میدان میوه تره بار قزوین در ۱۸۰ هکتار زمین و سپس کاهش آن به میزان ۲۰ هکتار، ادامه داد: اگر ضرورت اختصاص ۲۰ هکتار اراضی برای احداث میدان جدید میوه تره بار قزوین مورد تصویب قرار بگیرد باید قید شود که مابقی مساحت در نظر گرفته شده در این طرح به عنوان یک پارک عمومی است و تا ۲۰ سال هرنوع فعالیت در آن ممکن نباشد.

*غرفه داران میدان میوه تره بار به جای دور نقل‌مکان نمی‌کنند
علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در خصوص آخرین وضعیت جابجایی میدان تره‌بار قزوین می‌گوید: ۱۸۰هکتار زمین در گذشته برای احداث میدان تره بار شهر قزوین تملک شده و با مصوبه کارگروه زیربنایی نسبت به صدور ۶۰۰سند منگوله دار تفکیکی نیز اقدام شده است.

وی با بیان اینکه یک بخش این اراضی در حاشیه باغات و یک بخش در حاشیه آزادراه قزوین-رشت و قزوین-زنجان قرار دارد، افزود: قصد نداریم تمامی ۱۸۰ هکتار اراضی تملک شده را واگذار کنیم.

فرخزاد با اشاره به پیشنهادهایی برای جایگزینی زمین مورد نظر برای احداث میدان تره بار، افزود: باید در نظر گرفت غرفه داران میدان میوه تره بار به جای دور نمی روند و ما تجربه انتقال میدان تره بار به خارج از شهر را در تاکستان داریم که هم اکنون به تعمیرگاه تبدیل شده است.

این مسئول بیان می‌کند: با اراضی پیشنهادی بالای آزادراه قزوین-زنجان برای احداث میدان جدید میوه و تره بار قزوین نیز موافق نیستیم چون این مکان زمین های مستعد شهرسازی و ذخیره شهر قزوین برای آینده هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین عنوان می‌کند: با توجه به مشکلات یاد شده ۱۸۰هکتار را به ۲۰هکتار کاهش داده ایم و به نظر ما بهترین مکان برای احداث میدان تره بار شهر قزوین همین زمین در نظر گرفته شده است.

وی افزود: می توان این طرح را به عنوان الحاقی شهرک ناحیه منفصل دانش در کمیسیون تبصره یک ماده یک مطرح کرد تا از پرداخت عوارض نیز معاف شود.

*حفظ باغ‌های سنتی قزوین وظیفه اصلی شهرداری
علی صفری شهردار قزوین در خصوص مشکلات میدان میوه و تره‌بار قزوین گفت: میدان میوه و تربار فعلی با ۲۰۰ غرفه ازدحام زیادی را در ورودی شهر قزوین ایجاد کرده است.

وی افزود: حفظ باغ های سنتی که نماد شهر قزوین به شمار می روند از وظایف مهم ماست و بالای آزادراه قزوین-زنجان ذخیره شهری است بنابراین نمی توانیم طرح احداث میدان تره بار را جابه جا کنیم.

این مسئول در انتها اضافه کرد: شهرداری قزوین همه مصوبات قانونی را برای احداث میدان تره‌بار در اراضی یاد شده در نظر گرفته است چراکه باید این موضوع را به نتیجه لازم برسانیم.

*میدان میوه و تره‌بار قزوین سیمای شهر را برهم زده است
عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در آخرین بازدید که از میدان میوه و تره‌بار قزوین داشت اظهار کرد: میدان میوه و تره‌بار قزوین که در ورودی شهر از طرف همدان قرار دارد، سیمای شهری را بر هم زده و از آنجا که قزوین مرکز استان است این منظره شلوغ و ترافیک وجهه خوبی برای مرکز استان ندارد.

استاندار قزوین با بیان اینکه میدان تره‌بار قزوین در زمان احداث برای سال‌های آینده پیش‌بینی نشده است، عنوان کرد: میدان میوه و تره‌بار قزوین کوچک است و پاسخگوی نیاز مردم استان نیست و باید برای احداث میدان بزرگ‌تر و مناسب‌تر در خارج از شهر اقدام شود.

زاهدی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی متولی تأمین زمین مورد نیاز برای این طرح است تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید بدون فوت وقت زمین‌های مورد نیاز را تأمین و محل احداث را جانمایی کند تا در اسرع وقت در این زمینه اقدام شود.

استاندار قزوین همچنین با تأکید بر اینکه طراحی میدان میوه و تره‌بار قزوین باید آینده‌نگری داشت و نیازهای ۵۰ سال آینده را نیز در آن دیده شود، گفت: برای راه‌اندازی این گونه طرح‌ها باید آینده‌نگری داشت تا خدمات به شکل روان و با کیفیت بالاتری به شهروندان ارائه شود.

*انتقال میدان تره‌بار قزوین همچنان در مسیر پیگیری
عبدالحسین کولجی نایب رئیس اتاق اصناف قزوین با اشاره به آخرین رسیدگی‌ها به موضوع جابه جایی میدان میوه‌ و تره‌بار قزوین گفت: از سال ۸۴ تاکنون بعد از گذشت ۳ دوره از اتاق اصناف به دنبال این هستیم که میدان تره بار را به خارج از شهر انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه به دنبال مکانی هستیم تا مورد رضایت غرفه‌داران و مردم باشد افزود: مکان‌های زیادی برای انتقال میدان میوه و تره‌بار در نظرگرفته شده که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

کولجی عنوان کرد: طبق آخرین پیگیری‌ها مکانی در نزدیکی مراکز شهری که دسترسی راحتی برای مشتریان و کسبه دارد پیشنهاد شده که امیدواریم مسوولین استان با این نقل مکان موافقت کنند.

یکی از دغدغه‌های مهم شاغلین میدان میوه و تره‌بار جابجایی مکان میدان تره‌بار به موقعیتی مناسب برای رفع مشکلات ترافیکی است که در حال حاضر معضلات دیگری از قبیل معضلات بهداشتی و زیست محیطی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

طرح انتقال میدان میوه و تره‌بار قزوین همچنان در پیچ و خم تصمیمات دستگاه‌ها قرار دارد و با گذشت چندین سال هنوز به نتیجه نرسیده است؛ امیدواریم با اقدام جدی مدیران شهری و دستگاه‌های اجرایی، مشکلی که سال‌هاست گریبان‌گیر شهروندان قزوینی و شاغلین حوزه میوه و تره‌بار است حل شود.
انتهای پیام/ 2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان