۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین چرا اصلاح‌طلبان سوژه استعفای روحانی را داغ می‌کنند؟/ اصولگرایان درباره سناریوی استعفا چه نظری دارند؟
کد خبر: ۳۱۳۵۸۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۷ ساعت: ۱۰:۴۸ ↗ لینک کوتاه

حجاریان سناریوسازی می‌کند، اصلاحات اجرا؛

چرا اصلاح‌طلبان سوژه استعفای روحانی را داغ می‌کنند؟/ اصولگرایان درباره سناریوی استعفا چه نظری دارند؟

اصلاح طلبان درحالی سوژه استعفای رئیس جمهور را داغ می کنند که پیشتر سعید حجاریان به سناریو چینی این موضوع پرداخته بود.

چرا اصلاح‌طلبان سوژه استعفای روحانی را داغ می‌کنند؟/ اصولگرایان درباره سناریوی استعفا چه نظری دارند؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، بازهم شاهد تحرکات مشکوک از سوی اصلاح طلبان در زمانی که دولت در مدیریت بحران دچار مشکلاتی شده است، هستیم. استیضاح رئیس جمهور در قانون اساسی توسط مجلس در صورت عدم کفایت پیش بینی شده است اما به نظر می رسد که اصلاح طلبان بسیار مشتاق بازی در این میدان هستند چراکه به طور مکرر در حال صحبت درمورد استعفای حسن روحانی هستند اما آنرا با حرف در دهان دیگری گذاشتن به رقیب سیاسی نسبت می دهند. نکته مشکوک درباره موضوع استعفا، استیضاح یا عدم کفایت رئیس جمهور این است که اصلاح طلبان اگر مخالف این امر هستند چرا به طور گسترده درباره آن حرف می‌زنند ؟!

در همین زمینه بود که چندی پیش «سعید حجاریان»، تئوریسین جریان اصلاحات با سناریوسازی درباره پیش بینی تشدید مشکلات کشور گفت: «در صورتي كه وضعيت گفته شده تشديد شود، راست‌ها چهار سناريو پيش روي دولت روحاني قرار خواهند داد. اولين آنها پيشنهاد استعفاست؛ يعني روحاني را به استعفا دلالت كنند.»

وی بازهم در راستای سیاست رقیب هراسی دوقطبی قدیمی سرهنگ و حقوقدان را مطرح کرد و گفت: «اگر كار به جايي برسد كه كليه مراودات حقوقي با غرب بسته شود، طبعا نظام براي پيشگيري از درگيري نظامي به سمت سرهنگ‌ها خواهد رفت.»

احمد کریمی اصفهانی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در واکنش به جنگ روانی که حجاریان برپا کرد، گفت: «روسای جمهور در ایام انتخابات وعده هایی می دهند اما وقتی جناح حامی می بیند که آن وعده ها تحقق پیدا نکرد، می گردد تا کسی را پیدا کند و همه تقصیرها را به گردن او بیاندازد. در واقع آقای حجاریان می خواهد جناح راست را عامل اجرایی نشدن وعده های دولت آقای روحانی معرفی کند اما این روش ها نخ نما شده است.»

پس از این اظهارات حجاریان، صحبت‌ درباره استعفای حسن روحانی در جریان اصلاحات به طور فزاینده‌ و عجیبی رشد کرد.

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب هم در این باره گفت: «آقای روحانی از ریاست جمهوری استعفا بدهد یا استعفا ندهد، به اصلاح طلبان نزدیک شود یا نشود، همچنان بر خط اعتدال باقی بماند یا نماند، فرقی نمی کند چون دیگر حرفی برای گفتن ندارد.»

عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات گفت: « ظرفیت سیاسی آقای روحانی بیشتر از آن است که استعفا دهد. حتی اگر مشکلات بیشتر از اینها برایش به وجود آید وادار به استعفا دادن نمی شود ولی قطعا تندروها ایجاد فضاهایی را برای تحت فشار قرار دادن و لطمه زدن به اعتبار دولت نزد افکارعمومی دنبال می کنند.»

وی افزود: «قطعا اصلاح طلبان فضا را طوری جهت می دهند که همانند سال های 92 و 96 از انتخابات 1400 جریانی غیر از اصولگرایی معتدل و کاردان بیرون نیاید. در سال 1400 شاید شرایط اجتماعی به گونه ای باشد که چهره جدیدی از بین اصولگرایان عاقل و معتدل مثل آقایان ناطق و لاریجانی رأی بیاورد.»

علی جنتی، وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این باره با تکرار ادعای حجاریان گفت: «روحانی اهل استعفا نیست.رييس‌جمهوري نظامي روياي برخي جريان‌ها است.ادعاي پررنگ شدن واعظي و كمرنگ شدن جهانگيري ناشي از توهم است.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز در این رابطه گفت: «خیال نکنید که اگر آقای روحانی رفت و اصولگرایان آمدند موفق می‌شوند. بعضی‌ها خیال نکنند که اگر جمهوری اسلامی ایران رفت آنها سر کار می‌آیند. اکنون ایران یعنی این جغرافیا و موجودیت عظیم پرافتخار تاریخی با این مردم و توانمندی‌ها و امکانات مورد هدف است و ان‌شاءالله ما این هدف را ناکام می‌کنیم».

روزنامه اصلاح طلب اعتماد هم در این باره نوشت: «بهرام پارسایی، سخنگوی اصلاح‌طلبان مجلس گفته ٢٦ اردیبهشت‌ ماه سال گذشته، ساعاتی پس از اعلام کناره‌گیری اسحاق جهانگیری به‌ نفع حسن روحانی در شیراز به حافظیه رفته و از درویشی که گویا بسیار هم مورد وثوق این نماینده شیرازی است، خواسته به نیت انتخابات تفالی به دیوان خواجه بزند. پس درویش، چشم فروبسته و بازگشوده که «راستی خاتم فیروزه بواسحاقی / خوش درخشید ولی «دولت مستعجل» بود». پارسایی به «اعتماد» می‌گوید: «همان زمان به دوستانم گفتم که روحانی حتما رای می‌آورد رای خوبی هم می‌آورد اما دولتش ممکن است به سرانجام نرسد و آن قدر مورد هجمه قرار می‌گیرد که احتمالا نیمه‌راه، پایان کارش خواهد بود.»

این روزنامه افزود: «صحبت از استعفای روحانی و دولتش البته صحبت تازه‌ای نیست. حالا چندماهی است که این زمزمه‌ها به گوش می‌رسد. ندایی خطرناک که ابتدا از پشت خاکریزهای «جبهه پایداری» در منتهی‌الیه جناح راست بلند شد و آرام‌آرام در دیگر جبهه‌ها و پیشانی‌های جناح اصولگرا طرفدارانی پیدا کرد.»

اعتماد درحالی موضوع استعفای رئیس جمهور را به اصولگرایان نسبت می دهد که سید حسین موسویان، دیپلمات طرفدار دولت، نسبت به ادامه وضعیت کنونی در صحنه سیاسی جاری هشدار داده است و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است برای خروج از بن‌بست به «استعفای دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودرس» تن دهند.

وی در این باره گفت: ««بزرگان نظام باید قبل از هرچیز دراین مورد چاره‌اندیشی کنند؛ حتی به قیمت یک خانه‌تکانی اساسی در دولت یا حتی استعفای دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودرس، زیرا استمرار وضع فعلی تا ۲ سال دیگر، ممکن است موجب لطمات غیرقابل جبران شود.»

محمد نعیمی پور، فعال سیاسی اصلاح طلب هم در پاسخ به سئوال روزنامه اعتماد درباره احتمال استعفای روحانی گفت: «هرچقدر اين مساله احتمال كمي داشته باشد، چون خطرات آن بزرگ است، بايد به همين احتمال هرچند اندك توجه كرد. آقاي رييس‌جمهور و هيات وزيران بايد به خاطر مردم بايستند و فعال باشند و محكم كار خود را انجام دهند. طرف مقابل ممكن است پرده دري كند و خيلي مستقيم وارد ميدان شود. در اين صورت ديگر حرجي نيست. در اين صورت به اين جريان بايد گفت كه اگر سرنيزه و سركوب و چنگ دندان نشان دادن در سياست خارجي تا الان براي‌شان كارآمد بود، از اين به بعد هم خواهد بود. يقينا اگر فشارها بر مردم افزايش پيدا كند، اتفاقي مي‌افتد كه نه از تاك نشان ماند و نه از تاك نشان.»

مصطفی تاج زاده، فعال سیاسی اصلاح طلب هم درباره راهکار دولت برای برون رفت از بن بست‌های اقتصادی گفت: ترامپ و همفکرانش خواب‌های شومی علیه کشور ما دیده‌اند در حال حاضر نه استعفای دولت و نه استقرار دولت نظامی گره‌ای از مشکلات کنونی نمی گشاید.

اصولگرایان درباره سناریو استعفای روحانی چه نظری دارند؟
اما اصلاح طلبان درحالی از استعفا سخن می گویند و آنرا به گردن رقیب سیاسی می اندازند که اصولگرایان در این شرایط بحرانی استعفا را خالی کردن عرصه می دانند که اصلا به نفع کشور نیست.

در همین رابطه، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با بیان اینکه اصلاح طلبان برای فرافکنی و شانه خالی کردن از بار مسئولیت و مشکلات موجود برنامه ریزی کردند، گفت: «طرح استیضاح روحانی، رفتن پیش مراجع و ظرفیت ایجاد بحران از برنامه اصلاح طلبان برای عبور از روحانی است.»

وی افزود: « در همین راستا می بینیم افرادی مثل سعید حجاریان از دولت آینده و استیضاح رئیس جمهور و تکرار حوادث زمستان 96 سخن می گویند.»

برخی از کارشناسان سیاسی نیز مطرح می کنند که این اخبار بسیار مشکوک است. در این رابطه مطرح می شود اینکه برخی حامیان و نزدیکان روحانی بجای ارائه راهکار برای حل مشکلات ،مسئله استعفا و کنار رفتن دولت را مطرح کرده اند، بسیار مشکوک است.


کیهان در این باره نوشت: « کیهان در واکنش به پیشنهاد سیدحسین موسویان در باره استعفای رئیس جمهور نوشت: چه استعفایی؟! اگر گفته شود برای کارآمدی، عمرو یا زید دولت جا به جا شوند حرف معقولی است، درست مانند یک تیم ورزشی. اما مگر وسط مسابقه و دست و پنجه نرم کردن با حریف می‌شود تیم را یکجا کنار گذاشت و فی الفور تیم جدیدی جایگزین کرد؟!»

این روزنامه افزود: «این آدرس مشکوک، چاره‌جویی است یا بهانه‌تراشی برای سرگرمی غفلت‌آفرین جدید؟ بازنگری و اصلاح مسیر گذشته با رویکرد اعتماد و اتکا به ظرفیت‌های بزرگ داخلی و در جهت عملی کردن وعده رونق و گشایش اقتصادی، برعهده دولتمردان است.»

اصلاحات در صحنه آرایی سیاسی سعی دارد که مسئله استعفا را به طور مشکوکی زنده نگه دارد هرچند که با سیاه نمایی آنرا به رقیب نسبت می دهد اما بانگاهی به صحبت های حجاریان به خوبی می توان دریافت که ریشه این بحث ها از کجا شکل گرفته است و اصلاح طلبان چه جنگ روانی را عملیاتی می کنند. دو کلید واژه استعفای دولت و استقرار دولت نظامی که حجاریان آنرا سناریو سازی کرد در صحبت های اصلاح طلبان به خوبی به چشم می خورد که عقبه طرح مشکوک این بحث را آشکارا نشان می دهد. 


انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان