۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین رسانه‌ها نباید دچار خودسانسوری شوند
کد خبر: ۳۱۲۸۲۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۳ ساعت: ۱۳:۳۸ ↗ لینک کوتاه

استاد جامعه شناس دانشگاه تهران:

رسانه‌ها نباید دچار خودسانسوری شوند

استاد جامعه شناس دانشگاه تهران گفت: رسانه‌ها نباید حوزه خصوصی افراد را آلوده کرده و به آن آسیب بزنند بدون اینکه در قبال آن پاسخگو باشند، رسانه‌ها نباید دچار خودسانسوری شوند نقد واقعیت‌ها هزینه دارد.

رسانه‌ها نباید دچار خودسانسوری شوند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ پرفسور ساروخانی، استاد علوم رسانه و استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران ظهر امروز(یکشنبه) در اولین همایش قوه قضائیه و رسانه در احیاء حقوق عامه در دادگستری قزوین اظهار کرد: مردمی شدن دستگاه قضا بسیار مهم است و استیفای حقوق مردم بسیار بجاست و توسعه پایدار بدون دستگاه قضا میسر نیست، زیرا ستون حرکت و پیشرفت جامعه ماست.

وی با اشاره به ضرورت تعامل دستگاه قضا و رسانه‌ها افزود: مبادا توجه ما به رسانه‌ها عاملی شود که امنیت و آبرو افراد تحت خطر قرار بگیرد، برای این موضوع رسانه ابتدا باید خود را به خوبی بشناسد.

مدیر گروه علمی تخصصی جامعه شناسی خانواده انجمن جامعه شناسی ایران اذعان کرد: رسانه‌ها امروز علمی شده و سازمان یافته تاثیرگذار شده اند و جهانی عمل می‌کنند و آزادی انسان را در مقابل زمان و مکان و فضا ایجاد کرده اند البته فراگیر هم شده اند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها از گهواره تا گور با ما همراه هستند، بیان کرد: دستگاه قضا باید بداند امروز با انسان رسانه ای ارتباط دارد که در هیچ عصری نظیر ندارد و رسانه قدرت بزرگی است که حتی توانسته تاریخ جهان را تغییر بدهد؛ بنابراین باید نوع ارتباط خود را با این رسانه تنظیم کند.

مردمی شدن دستگاه قضا بسیار ضروری است
معاون موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی گفت: رسانه‌ها می‌توانند هم انتقال واقعیت داشته باشند یا در مورد واقعیت تحقیق کنند که این فضا برای دستگاه قضا بسیار مناسب و‌ کاربردی خواهد داشت.

وی درباره آسیب‌های رسانه تصریح کرد: متاسفانه امروز رسانه‌های ما به دلیل کثرت رسانه دچار رقابت زدگی و اقتصاد توجه شده اند و یکی از نگرانی‌های رسانه این است که مستمع نداشته باشد و در این شرایط رسانه برای جلب مشتری به بزرگنمایی و انتشار خلاف واقعیت می‌پردازد.

ساروخانی ابراز کرد: رسانه‌ها نباید حوزه خصوصی افراد را آلوده کرده و به آن آسیب بزنند بدون اینکه در قبال آن پاسخگو باشند، نباید رسانه‌ها دچار خودسانسوری شوند نقد واقعیت‌ها هزینه دارد و همه افراد حاضر به پرداخت این هزینه نیستند، ما باید با رسانه ای کار کنیم که هزینه نقد و شناخت نادیده‌ها و ناگفته‌ها را بپردازد.

وی با بیان اینکه رسانه باید از شانتاژ دوری کند، تصریح کرد: رسانه باید پاک و هوشمند و تحلیلگر و مسئولیت پذیر باشد و از فساد دوری کند، در نظام قضا باید منبع خبر به خوبی شناخته شود، قرار نیست هر خبری بدون شناخت لازم آبروی دستگاه‌ها و افراد زیر سوال ببرد.

استاد جامعه شناس دانشگاه تهران در پایان اذعان کرد: امیدوارم به جایگاهی دست پیدا کنیم که قزوین را به عنوان نمادی درنظر بگیریم که مدیریت علمی را در دستگاه قضای خود به کار می‌گیرد.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان