۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین مجلس عناوین مجرمانه را قانونگذاری کند/ رسانه‌ها نباید در جهت ضدامنیت مردم و جامعه قلم بزنند
کد خبر: ۳۱۲۸۲۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۳ ساعت: ۱۳:۱۸ ↗ لینک کوتاه

معاون فرهنگی قوه قضائیه در قزوین:

مجلس عناوین مجرمانه را قانونگذاری کند/ رسانه‌ها نباید در جهت ضدامنیت مردم و جامعه قلم بزنند

معاون فرهنگی قوه قضائیه در قزوین با بیان اینکه در احیاء حقوق عامه در بسیاری از موارد خلاء قانونی وجود دارد، گفت: در بسیاری از موارد نیاز است مجلس ورود داشته باشد و عناوین مجرمانه را قانونگذاری کند.

مجلس عناوین مجرمانه را قانونگذاری کند/ رسانه‌ها نباید در جهت ضدامنیت مردم و جامعه قلم بزنند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، حجت الاسلام دکتر هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در اولین همایش نقش قوه قضائیه و رسانه در احیاء حقوق عامه در سالن اجتماعات دادگستری اظهار کرد: حقوق عامه یعنی حقوق عمومی مردم اما حقوق عمومی یعنی جنبه عمومی یک مسئله، هم اکنون ابعاد مختلف حقوق عامه تبیین نشده است.

وی افزود: دومین وظیفه قوه قضائیه احیای حقوق عامه و آزادی‌های مشروع عنوان شده، نمی‌توان انتظار داشت همه وظایف احیای حقوق عامه بر دوش قوه قضائیه باشد همه دستگاه‌های عمومی که عهده دار خدمت به مردم هستند در این حوزه نقش اساسی دارند.

این مقام مسئول با اشاره به تاسیس معاونت احیاء حقوق عامه در سال ۹۵ عنوان کرد: فلسفه تشکیل دادستانی معطوف به جرم است و باید در پیشگیری و تعقیب و شناسایی جرم عمل کند، تا در قوانین کاری جرم انگاری نشده باشد دادستانی وظیفه ای پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: گاهی در حوزه خاص جرم انگاری نشده اما دادستانی از باب اضطرار برای حل این مشکلات ورود پیدا می‌کند، این موضوع در مسائلی که برای مردم مشکل ایجاد کند حتی اگر جرمی رخ نداده باشد دادستانی برای حفظ امنیت روانی جامعه و احیاء حقوق عامه ورود می‌کند، شبیه اقدامی که دادستان قزوین برای اتوبان قزوین انجام داد.

رسانه‌ها باید تابع واقعیت باشند
صادقی با بیان اینکه در احیاء حقوق عامه در بسیاری از موارد خلاء قانونی وجود دارد، عنوان کرد: در بسیاری از موارد نیاز است مجلس ورود داشته باشد و عناوین مجرمانه را قانونگذاری کند تا قوه قضائیه اجازه ورود داشته باشد، البته ما موافق افزایش جرم انگاری در حوزه خصوصی افراد نیستیم بلکه در حوزه خلاف‌های قانونی که جنبه عمومی پیدا می‌کند باید قانون‌های جدی در برخورد داشته باشیم.

وی ابراز کرد: برای احیاء حقوق عامه نیازمند جایگاهی مثل دادستان هستیم که به عنوان مدعی العموم در حوزه‌های مختلف ورود کند، زیرا حقوق عامه فقط بحث تخلفات دولتی نیست که سازمان بازرسی ورود پیدا کند اما هنوز این خلاء وجود دارد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به نقش رسانه‌ها بیان کرد: رسانه‌ها در جهان امروز بسیار اثرگذار و قدرتمند و آفرینشگر هستند، رسانه‌ها باید تابع واقعیت باشند؛ اما در شرایط امروز این موضوع برقرار نیست و با کار رسانه از یک مجرم یک قهرمان می‌سازند.

وی اضافه کرد: رسانه‌ها به این میزان قدرت دارند که حقوق مردم را احیا کنند یا از بین ببرند، امنیت ایجاد کنند یا امنیت را از بین برده و ناامیدی در جامعه ایجاد کنند، امروز یک فرد با راه اندازی یک کانال اذهان جامعه را به مسئولان قضایی بدبین می‌کند.

این مقام مسئول گفت: رسانه با قدرت خود می‌تواند امنیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را از بین ببرد، آنچه رسانه‌ها برجسته سازی می‌کنند، می‌تواند اذهان مردم را ناامن کند.

وی در پایان تصریح کرد: کثرت نشر اطلاعات از فسادی که اثبات نشده در جامعه توسط اصحاب رسانه عامل بدبینی در بین مردم نسبت به مسئولان می‌شود و سرمایه اجتماعی از بین می‌رود، رسانه‌ها بدون آگاهی لازم در برخی فضاها ضدامنیت عمومی و ضد آرامش مردم فعالیت می‌کنند.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان