۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین «نقاشی زنان و مردان برهنه» ترویج فحشا نیست؟!
کد خبر: ۳۱۲۵۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۲ ساعت: ۹:۵۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

«نقاشی زنان و مردان برهنه» ترویج فحشا نیست؟!

به تازگی یک نمایشگاه نقاشی در یکی از گالری‌های تهران برپا شده است که برخی آثار آن شامل فیگورها، زنان و مردانی است که برهنه هستند.

«نقاشی زنان و مردان برهنه» ترویج فحشا نیست؟!
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، به تازگی یک نمایشگاه نقاشی در یکی از گالری‌های تهران برپا شده است که برخی آثار آن شامل فیگورها، زنان و مردانی است که برهنه هستند.

پس از شکل‌گیری انتقاداتی از به نمایش گذاشته شدن این آثار، مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد به مهر گفته است: من نقاشی‌های دنیا رستمی را که در قالب نمایشگاه «قاراچوخا اویان» در گالری ماه روی دیوار رفت اروتیک نمی دانم و نوع کار، طراحی و رنگ آمیزی کارها، روایی است نه اروتیک!

وی در پاسخ به اینکه آیا شما پوشش شخصیت ها در نقاشی‌های مذکور را مناسب می دانید، بیان کرد:
اینکه نقاشی ها پوشش مناسب ندارند بحث دیگری است که ما به آن می پردازیم. از طرف دیگر ممکن است کاری برهنه باشد اما اروتیک نباشد و ممکن است کاری غیر برهنه باشد، اما اروتیک محسوب شود. بنابراین من نقاشی های دنیا رستمی را به عنوان کاری مستهجن، جنسی و مروج فحشا قلمداد نمی کنم، اما ممکن است کاری ناهنجار به حساب بیاید.

ملانوروزی در عین حال می‌گوید: البته از گالری ماه خواستیم تا آثار فیگوراتیو این هنرمند را از نمایشگاه جمع کنند و خودم نیز به تماشای این نمایشگاه می‌روم تا اقدامات لازم را صورت دهم.

در همین حال، مدیر نمایشگاهی که آثار این خانم را به نمایش گذاشته نیز به شرق گفته است:
«ما باید حامی هنرمندان جوان باشیم. اتفاقا خود من در این زمینه‌ها وسواس دارم تا انتشار آثار اخلاقیات جامعه را هدف قرار ندهد. به‌همین‌دلیل من که آدم خونسردی هستم، از زمانی که چنین گزارشی منتشر شد، به طور مستقیم مورد فشار قرار گرفته‌ام...به نظرم بهترین پاسخ را آقای ملانوروزی داده‌اند. اینکه ممکن است کاری برهنه باشد؛ اما اروتیک نباشد و ممکن است کاری غیربرهنه باشد؛ اما اروتیک محسوب شود.»

*امر مسلّم آنست که نمی‌توان منطق و عقلانیت را در پشت عباراتی مثل «هنرمندان جوان»، «ممکن است برهنه باشد ولی اروتیک نباشد» و... پنهان کرد.

و منطق و عقل حکم می‌کند که هنر نیز باید حاوی تحفّظاتی باشد و گرنه هنر نیست.

کما اینکه برخی هنرمندان غربی نیز اگرچه بنا به محتوای فرهنگی و دینی خود مثلا اقدام به نقاشی از مردان و زنان برهنه می‌کنند اما همان هنرمندان نیز به اندازه معاون محترم وزارت ارشاد، به اندازه نقاش اشاره شده و به اندازه مدیر گالری که این آثار را نمایش داده دچار این وسعت نگاه عجیب نیستند که هر کاری که بشر متشبّث و مشهور به انجام آن است را تجسم کرده و نقاشی کنند!

از طرفی معاون وزارت ارشاد باید توضیح بدهد که اگر نقاشی زنان و مردان برهنه (که موارد آن این روزها به وفور مشاهده می‌شود) لزوما اشکالی ندارد! آوازخوانی بانوان در نزد مردان اشکالی ندارد و گالری‌های پایتخت جای همه نوع هنر تجسمی هست غیر از هنر انقلابی و متعهد؛ پس فرق این وزارت ارشاد با وزارت فرهنگ در دوران رژیم طاغوت در چیست!؟

البته این سؤال عوامانه اما درست نیز در اینجا خودنمایی می‌کند که مدیران وزارت ارشاد آیا حاضرند همراه با خانواده‌های خود به تماشای چنین نمایشگاه‌هایی بروند یا این چیزها فقط تجویز شده برای مردم است!؟
ضمن اینکه مشخص نیست آیت‌الله زادگی وزیر محترم ارشاد چگونه اجازه طرح چنین سخنان و مواضع غلطی را می‌دهد!؟

گفتنیست، پیش از این و حوالی 2 سال قبل بود که نمایشگاه عکس ژست‌های یک پیرمرد لخت در حمام که به مناسبت روز پدر در یکی از گالری‌ها برگزار شده بود نیز انتقادات زیادی را متوجه وزارت ارشاد دولت روحانی کرد.
در ادامه 2 تصویر از نقاشی‌های اشاره شده در نمایشگاه پر حاشیه مذکور را مشاهده می‌کنید:





انتهای پیام/1404
منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان