۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین این عکس یادگاری را یادتان هست؟+عکس
کد خبر: ۳۱۲۱۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳۰ ساعت: ۱۶:۲۵ ↗ لینک کوتاه

گلابی های پسابرجامی؛

این عکس یادگاری را یادتان هست؟+عکس

رسانه های اصلاح طلب با چاشنی و هیجان و ذوق زدگی سعی کردند که برای برجام مواهب و دستاورد بسازند، دستاوردهایی که امروز یک به یک همه نقش بر آب می شود.

این عکس یادگاری را یادتان هست؟+عکس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، عدم پایبندی دو شرکت هواپیمایی ایرباس و بوئینگ به تعهداتشان یادآور تیترهای کنایه دار روزنامه های اصلاح طلب و بخصوص یک عکس جالب توجه است که در همان زمان انتشار هم جنجال زیادی به پا کرد.

بعد از اینکه رسانه‌های جریان اصلاحات زودتر از موعد سعی کردند مواهب برجام را بشمارند برخی از نزدیکان دولت با نشستن یک هواپیمای ایرباس ذوق زده شده و با آن عکس یادگاریگرفتند.

این موضوع سبب شد برخی از رسانه‌ها و همچنین افکارعمومی به این حرکات هیجان زده انتقاد کنند. حتی مطرح شد که این تصویر یادآور تصویر ورود اولین اتومبیل به کشورمان است که عده ای با آن عکس یادگاری گرفتند. هر چند که عکس یادگاری با اولین اتومبیل توجیه پذیر است اما کشوری که روزانه پرنده آهنین بسیاری از فراز آسمان آن حرکت می کنند و سالهاست که هواپیما را به خود دیده و کودکان دیروزش آرزوی خلبان شدن داشتند، دیگر عکس یادگاری گرفتن با یک هواپیمای  نو چه مفهومی دارد.

البته در آن زمان تحرکات ژورنالیستی برای تحت تاثیر قرار دادن افکارعمومی و گرایش به این موضوع که برجام دستاوردهای زیادی داشته است، توجیه چنین کار غیر منطقی بود. اما حالا اوضاع فرق کرده است و آنهایی که عکس یادگاری با ایرباس گرفته‌اند باید رفتن بوئینگ و ایرباس را تماشا کنند.

در این حیطه، درحالی که «فرزانه شرفبافی» مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، درباره اخیرا  در حاشیه نشست انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) درباره تحویل هواپیماهای جدید به ایران ایر پس از خروج آمریکا از برجام گفته بود:

« انتظار داریم تا پایان سال جاری میلادی 8 فروند هواپیمای ATR و 3 فروند ایرباس تحویل ایران‌ایر شود.»

اما «گوئیلام فائوری»، مدیر بخش هواپیماهای غیرنظامی شرکت ایرباس در مصاحبه با روزنامه آلمانی هامبورگر آبندبلات آب پاکی را روی دست ایرانیان ریخت و گفت:

«درحالی که ما هنوز در انتظار جزئیات تحریم‌های جدید هستیم، اما بعید است که بتوانیم 97 هواپیمای باقی مانده از سفارش‌های ایران را تحویل دهیم.»

ایرباس از تحریم‌های آمریکا متاثر می‌شود، زیرا در تمامی جت‌های این تولیدکننده اروپایی هواپیما، قطعات آمریکایی استفاده می‌شود.

پیش از این نیز شرکت آمریکایی هواپیما سازی بوئینگ، قرارداد خود با ایران برای فروش هواپیما را به بهانه تحریم‌های جدید آمریکا لغو کرده بود.

به هر جهت بازی سیاسی و عملیات روانی با برجام در گذشته در دستور کار رسانه های جریان اصلاحات بود و این رسانه‌ها هر کاری کردند که مواهب و دستاوردهایی برای برجام بسازند. در اوائل امضای این سند هسته ای بود که این رسانه‌ها مطرح کردند که سیل هئیت های تجاری اروپایی به ایران وارد شده است و در آینده شاهد سرمایه گذاری خارجی در کشورمان خواهیم بود. اما تا امروز خبری از این موضوع نشد که نشد هیچ، شاهد خروج شرکت های اروپایی از کشورمان هستیم.

امروز هم این رسانه‌ها همان خط بزک کردن برجام را البته بدون آمریکا در پیش گرفته اند و همواره بیان می شود که اروپایی ها قول مساعد دادند که در برجام بمانند اما خروج شرکت‌های اروپایی مانند ایرباس که مقر اصلی آن فرانسه و چندین شرکت آن در اروپا است، به خوبی نشان داد که برخلاف قول دولت های اروپایی این آمریکاست که بر شرکت های این قاره حکومت می کند و برجامی توخالی و معیوب در رسانه‌های اصلاح طلب در حال تبلیغ است.


انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان