۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین دستیابی به بانک اطلاعاتی جامع و موثق با اجرای سامانه طلاق
کد خبر: ۳۱۲۱۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳۰ ساعت: ۱۳:۴۸ ↗ لینک کوتاه

معاون مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خبرداد:

دستیابی به بانک اطلاعاتی جامع و موثق با اجرای سامانه طلاق

معاون مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: با اجرای سامانه طلاق می‌توانیم بانک اطلاعاتی موثقی در مورد تعداد مراجعین طلاق و سایر جزئیات داشته باشیم که متناسب با آن برنامه‌ریزی لازم را اتخاذ کنیم.

دستیابی به بانک اطلاعاتی جامع و موثق با اجرای سامانه طلاق
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ دکتر مجید ارجمندی، معاون مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در دوره آموزشی "نشست تخصصی آموزش سامانه طلاق" که در سالن کنفرانس دادسرای عمومی و انقلاب قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: اکنون اقداماتی در حال انجام است که مبتنی با هماهنگی سازمان‌های دیگری همچون دادگستری، معاونت پیشگیری از وقوع جرم و مراکز مشاوره و کلینیک‌ها است.

وی افزود: خوشبختانه در بخش مقابله با آسیب‌های اجتماعی شاهد ایجاد هم‌گرایی در بین دستگاه‌های اجرایی و مسئولان مربوطه هستیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: در 40 سال گذشته هیچ کار اجتماعی قابل توجهی برای خانواده‌ها انجام نشده است؛ ضمن اینکه خانواده‌ها به واسطه شرایط اقتصادی و اجتماعی و تغییراتی که ایجاد شده، روابط پیچیده ای پیدا کرده‌اند.

وی عنوان کرد: تغییر نقش بانوان در خانواده و اشتغال بیرون از خانه آنها و سایر تغییرات ایجاد شده، روابط و پویایی خانواده‌ها را دچار پیچیدگی کرده است؛ این در حالی است که نهادهای مختلف اجتماعی در طول این سال‌ها وظایف خود را به خوبی انجام نداده‌اند به عبارتی خانواده‌های هسته‌ای با انبوهی از فشارها و مسئولیت‌ها و معضلات بیرونی و پیچیدگی‌های درونی به نوعی تنها گذاشته شده‌اند.

ارجمندی بیان کرد: از سال 78 پس از تاسیس مراکز اورژانس توسط بهزیستی، اطلاعاتی مبنی بر ایجاد تغییرات گسترده در خانواده‌ها و پدیده طلاق و جدایی به سازمان بهزیستی می‌رسید که مراکز پیشگیری از طلاق راه اندازی شدند.

این مقام مسئول عنوان کرد: حدود 6 سال پیش، سازمان بهزیستی اطلاعات محرمانه‌ای را به مقام معظم رهبری ارائه دادند مبنی بر اینکه آسیب‌های خشونت علیه زنان، کودک آزاری و طلاق و آسیب‌های مرتبط با زنان و اعتیاد در کشور در حال گسترش است که در سال‌های بعدی این گزارشات کامل شد و در نهایت به وزارت کشور دستور داده شد که این موضوع پیگیری شود.

وی ادامه داد: در ادامه با توجه به احصاء آمارها 22 آسیب اجتماعی به عنوان تقسیم کار ملی در کشور شناسایی شد که تصمیم گرفته شد به سکونت گاه‌های غیر رسمی، اعتیاد، طلاق، مناطق آسیب خیز و مفاسد اجتماعی توجه ویژه ای شود.

ارجمندی تصریح کرد: پس از آن طلاق جزء کارهای اصلی شورای انقلاب فرهنگی در قسمت تحکیم خانواده‌ها شد و قرار شد که همه سازمان‌ها ذیل آن کار کنند.

وی اضافه کرد: در ادامه 11 استانی که دارای آمار طلاق بیشتری بودند برای اجرای موارد مربوط به کاهش طلاق و برنامه‌ها انتخاب شدند که شامل استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی، مازندران، کرمانشاه، قم، اراک، اصفهان، فارس و خوزستان بودند.

معاون مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اجرای سامانه طلاق گفت: طی 40 سال گذشته در هیچ قسمت اجتماعی‌ای بانک اطلاعاتی جامع و محرمانه ای در کشور وجود نداشت؛ اما با اجرای سامانه طلاق می‌توانیم بانک اطلاعاتی موثقی در مورد تعداد مراجعین طلاق و سایر جزئیات داشته باشیم که متناسب با آن برنامه‌ریزی لازم را اتخاذ کنیم.

وی بیان کرد: با راه اندازی و اجرای سامانه ثبت الکترونیکی طلاق افراد پیش از ورود به دادگاه‌ها و ثبت رسمی دادخواست طلاق، وارد چرخه مددکاری و روانشناسی می‌شوند تا خدمات لازم برای ایجاد سازش بین زوجین به آنها ارائه شود.

ارجمندی گفت: در مورد زوجینی هم که طلاق می‌گیرند سازمان بهزیستی بسته ارائه خدمات به کودکان طلاق و همچنین افزایش مهارت زوجین برای ازدواج مجدد در نظر گرفته است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان