۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین حفاظت از مسئولان در برابر "حملات بیوتروریسم"/ دانشمندان هسته‌ای و مقامات خارجی چگونه محافظت می‌شوند؟
کد خبر: ۳۱۲۱۱۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳۰ ساعت: ۱۱:۳۷ ↗ لینک کوتاه

اولین گفتگوی فرمانده جدید حفاظت سپاه:

حفاظت از مسئولان در برابر "حملات بیوتروریسم"/ دانشمندان هسته‌ای و مقامات خارجی چگونه محافظت می‌شوند؟

فرمانده حفاظت سپاه از ورود سپاه به حوزه حفاظت از شخصیت‌ها در برابر حملات بیوتروریسم خبر داد.

حفاظت از مسئولان در برابر "حملات بیوتروریسم"/ دانشمندان هسته‌ای و مقامات خارجی چگونه محافظت می‌شوند؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی تهدیدات بسیاری برای نظام نوپای اسلامی از سوی دشمنان انقلاب به‌وجود آمد که ترور و حذف شخصیت‌های تراز اول انقلاب اسلامی از جمله مهمترین این تهدیدات بود.

در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی که هنوز دستگاه‌های نظامی و امنیتی کشور ساختار مناسبی پیدا نکرده و از نظر آموزش و تجهیزات، از وضعیت مناسبی برخوردار نبودند، دشمنان انقلاب اسلامی با هدف تضعیف و به‌ زانو درآوردن انقلاب ملت ایران شروع به ترور و به‌شهادت رساندن شخصیت‌ها و مسئولان تأثیرگذار و اصلی کشور کردند.

پس از ترور ناموفق آیت‌اللّه هاشمی رفسنجانی در خرداد ماه سال 58 حضرت امام‌خمینی(ره) طی پیامی مسئولیت حفاظت از جان مسئولین نظام را به سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی محول کردند.

از سال 1368 به بعد سپاه حفاظت از شخصیت‌ها و سپاه حفاظت ولی‌امر از یکدیگر تفکیک می‌شوند و سپاه حفاظت انصار المهدی(عج) تشکیل می‌شود. پس از تغییر و تحولی که در ساختار سپاه انجام می‌گیرد، فرماندهی حفاظت  سپاه تشکیل می‌شود که مسئولیت اداره سپاه حفاظت انصار المهدی و سپاه حفاظت هواپیمایی را بر عهده می‌گیرد.

از آن زمان تاکنون سپاه توانسته است با به‌کارگیری شیوه‌های روز دنیا و همچنین ابداع روش‌های بومی عملکرد درخشانی در حفاظت از جان شخصیت‌ها و مسئولان نظام داشته باشد.

سال گذشته بود که سردار علی نصیری که فرماندهی سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران را برعهده داشت با حکم فرمانده‌ کل سپاه، به فرماندهی سپاه حفاظت منصوب شد. لذا بر آن شدیم تا به عنوان اولین رسانه گفت‌وگویی پیرامون اقدامات و توانمندی‌های فرماندهی حفاظت سپاه با سردار نصیری انجام دهیم.

آنچه در ادامه می‌آید مشروح مصاحبه با سردار علی نصیری فرمانده حفاظت سپاه است.



 با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید به عنوان سوال اول مقداری درباره تاریخچه و نحوه تشکیل حفاظت سپاه بفرمایید؟

- سردار نصیری:بعد از پیروزی انقلاب ما شاهد یک سری اتفاقات در کشور بودیم که با انقلاب متولد شدند. در روزهای آغاز انقلاب شخصیت‌های اثرگذاری که در ابتدای انقلاب حضور داشتند مورد طمع دشمنان بودند و برنامه‌هایی برای ترور آنها توسط دشمنان انقلاب برنامه‌ریزی شد. بعد از ترور شهید مطهری و سوء‌قصد به آقای هاشمی حضرت امام با صدور پیامی اشاره کردند سپاه پاسداران وظیفه پیدا می‌کند از شخصیت‌های نظام حفاظت ‌کند و در آن پیام حضرت امام(ره) تصریح می‌کنند که اگر خود آنها هم نخواستند سپاه باید از آنها حفاظت کند. از همان موقع بود که مجموعه حفاظت از شخصیت‌ها در سپاه با یک سازمان مختصری شکل گرفت، وظیفه‌اش هم این بود که از شخصیت‌های مورد تهدید حفاظت کند.

حتما می‌دانید که در ابتدای انقلاب گروه فرقان تعدادی از شخصیت‌های انقلاب را ترور کردند و دقیقا بعد از این اتفاقات پیام امام صادر شد و در سال 58 شاهد تشکیل سپاه حفاظت از شخصیت‌ها بودیم.

جلوتر که آمدیم شاهد حوادث دیگری در انقلاب بودیم. یکی از این تهدیدات ربایش هواپیماها بود. در همان سال‌های اول پس از انقلاب 5 مورد هواپیما ربایی داشتیم. در این مورد هم حضرت امام صراحتا به سپاه دستور دادند که حفاظت از هواپیماها را بر عهده بگیرد و در سال 63 سپاه عملا مأموریت حفاظت از هواپیماها را برعهده گرفت.

از سال 63 مأموریت حفاظت از امنیت صنعت هوانوردی کشور با تعدادی از عزیزان رزمنده که در امور امنیتی هم تجربه داشتند، شروع شد و رفته رفته سپاه حفاظت هواپیمایی ساختار و سازمان خود را پیدا کرد. پس از تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی، 20 مورد هواپیماربایی داشتیم که 15 مورد آن با اقدام عملیاتی و درگیری نیروهای ما با هواپیماربایان خنثی شد و 5 مورد آن هم با مذاکره و ارشاد هواپیماربایان برطرف شد. در طول این سال‌ها هم دیگر شاهد هیچ‌گونه هواپیماربایی موفقی نبودیم.

**  در حوزه آموزش چه اقداماتیانجام داده‌اید وآیا به روش‌های بومی و جدید هم در آموزش‌ها دست پیدا کرده‌اید؟

- سردار نصیری:ملاحظات ما در مأموریت‌ها برگرفته از آموزه‌های انقلاب است زیرا انقلاب به ما یاد داده است که هیچ‌کدام از کارهای ما جدای از مردم نیست. شاید در کشورهای دیگر چنین ملاحظاتی را نداشته باشند، ما سعی می‌کنیم که در مأموریت‌ها شأن مردم حفظ شده و به رابطه مردم با مسئولان خدشه وارد نشود.

** بمب‌گذاری‌ها و اقدامات تروریستی بسیار پیشرفته‌تر از گذشته شده است

سپاه در آغاز امر در حالی مأموریت حفاظت از شخصیت‌ها را پذیرفت که قبلا تجربه‌ چنین کاری را نداشت و می‌بایست متناسب با تهدیدات خود را به روز می‌کرد و برنامه آموزشی ‌می‌داشت و برای ارتقا توان نیروهایش کار می‌کرد. هر قدر که زمان جلو می‌رود نوع تهدیدات هم تغییر می‌کند. در گذشته در موضوع بمب گذاری و انفجارات با مسائل ابتدایی مواجه بودیم ولی امروز بمب‌گذاری‌ها و نوع اقدامات تروریستی بسیار پیشرفته شده است.

پس نیاز اصلی ما در این حوزه هم شناخت و هم آموزش است. مجموعه حفاظت از ابتدا به خوبی حساسیت این موضوع را درک کرده و روی آن متمرکز شد و تا به امروز هم اقدامات خوبی در حوزه آموزش و تهیه تجهیزات خودش انجام داده است. بخش‌های آموزشی ما جزو بهترین بخش‌های مجموعه است و دروس و متون آموزشی ما متناسب با تهدیدات به روز شده است.

همچنین در مجموعه حفاظت سپاه، مجموعه پژوهشی وجود دارد که کارشناسان آن تهدیدات را به روز احصا کرده و پیش بینی‌های لازم را ارائه می‌کنند و این دو حوزه کاری ما یعنی حوزه بررسی و تحلیل و حوزه آموزشی ما روز به روز در حال بهتر شدن است. بر همین اساس آموزش یکی از مهمترین و اصلی‌ترین بخش‌های حفاظت سپاه است.

**  مجموعه آموزشی مجزا دارید؟

- سردار نصیری:درحوزه حفاظت از شخصیت‌ها و امنیت پرواز مجموعه‌های آموزشی مجزا داریم که در آنها متناسب با تهدیدات روز آموزش‌های لازم به نیروها ارائه می‌شود.

 درحوزه حفاظت از شخصیت‌ها رتبه‌بندی‌هایی در سطح جهان صورت می‌گیرد آیا شما خودتان را در این حوزه با کشورهای دیگر سنجیده‌اید؟

- سردار نصیری:امروز مجموعه حفاظت از شخصیت‌ها برای اینکه بتواند به‌روز باشد باید نسبت به کشورهای دیگر شناخت داشته باشد. در حوزه حفاظت از شخصیت‌ها بعد از تشکیل سپاه انصار دیگر ترور موفق نداشتیم و این نشان دهنده آن است که نیروهای ما در حوزه تاکتیک، تکنیک، شناخت، عمل و اقدامات اطلاعاتی، توانسته‌اند خود را به روز کنند.

اگر شما ترور دانشمندان هسته‌ای را می‌بینید این عزیزان اصلا محافظی نداشتند و خیلی به راحتی می‌شد آنها را ترور کرد یا در موضوع ترور شهید صیاد، ایشان هم آن روز محافظ نداشتند یا در حوزه حفاظت هواپیمایی شاهد 20 مورد هواپیماربایی ناموفق هستیم.

شما می‌دانید بیشترین تهدید هواپیماربایی در کشور ما بوده است. در حوزه دانشمندان هسته‌ای هم این عزیزان در ارتقا سطح علمی کشور کار و فعالیت می‌کردند و دشمن نمی‌توانست به راحتی از کنار این موفقیت عبور کند، ولی همین دانشمندان وقتی زیر چتر حفاظت سپاه قرار می‌گیرند دیگر شاهد ترور آنها نیستیم. ما اگر خودمان را با وضعیت‌های جدید مقایسه نکنیم و خودمان را متناسب با تهدیدات به‌روز نکنیم، نمی‌توانیم اقدامات موثری داشته باشیم.

مثلا در حوزه سپاه حفاظت هواپیمایی باید تابع یک سری قوانین بین‌المللی باشیم وخودمان را متناسب با قوانین بین‌المللی به روز کنیم. امروز می توانیم بگوییم که حرف برای گفتن داریم و البته نباید در این مرحله متوفق بشویم و باید حرکت رو به جلو ما روز به روز ادامه پیدا کند. ما یک نیروی انقلابی هستیم، به انقلاب معنا می‌شویم و با مردم هویت پیدا می‌کنیم و باید روز به روز و مبتنی بر همین آموزه‌ها جلو برویم.

همکاری شما با سایر مجموعه‌هامثل ناجا و ارتش چگونه است. آیا در حوزه‌های آموزشی با یکدیگر تعامل دارید؟

- سردار نصیری: در موضوع حفاظت از شخصیت‌ها و همچنین امنیت فرودگاه، بخشی از مأموریت به عهده برادران ما در ناجا و بخشی به عهده حراست است و این تعاملات به اجرای دقیق مأموریت‌ها کمک می‌کند.

در حوزه آموزش‌ها هم هر جا نیاز به همکاری باشد با یکدیگر همکاری می‌کنیم. بعضی اوقات ما در مراکز آموزشی‌مان از آنها دعوت می‌کینم و گاهی هم آنها از ما دعوت می‌کنند و ارتباط و تعامل خوبی در این حوزه با هم داریم.

 با توجه به اینکه سال 97 از سوی رهبر انقلاب سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده و فرمانده سپاه هم ابلاغیه‌هایی در این مورد داشتند، آیا به سمت استفاده محصولات ایرانی رفته‌ایدو آیا ابداعاتی در حوزه تجهیزات داشته‌اید؟

- سردار نصیری:نگاه ما به جهت نگاهی که دشمن ما به ما دارد و محدودیتی که برای ما ایجاد می‌کند و از طرف دیگر اگر تجهیزاتی را در اختیار ما بگذارد نقاط قوت و ضعفش را بهتر از ما می‌داند. اگر به سمت استفاده از تجهیزات داخلی نرویم خودمان آسیب خواهیم دید. از ابتدای تاسیس سپاه حفاظت، بومی‌سازی تجهیزات مورد تاکید بوده است.

در خصوص سلاح و تجهیزات هم در حوزه‌های پژوهشی و فنی اقدامات خوبی انجام شده است. زمانی ما باید حتما خودروی ضدگلوله را وارد می‌کردیم اما الان خودمان این خودروها را تجهیز می‌کنیم.

** بخش زیادی از سلاح‌ها و تجهیزات حفاظتی "بومی" هستند

اقدام خوبی هم که در حوزه پژوهشی انجام شده و موجبات آمیختگی خوبی بین ما و صنعت به وجود آید، در این حوزه تعامل دوطرفه‌ای را ایجاد کردیم که الحمدلله امروز بخش زیادی از تجهیزات و سلاح‌های مورد استفاده در حفاظت بومی است و در داخل کشور تولید می‌شود و در اختیار ما قرار می‌گیرد.

نگاه ما همین است. این که مقام معظم رهبری می‌فرمایند ظرفیت‌های خوبی را در کشور داریم، درست است و باید این باور در ما شکل بگیرد. ما در 8 سال جنگ بسیاری از نیازهای خودمان را تأمین کردیم و امروز هم توانمندی‌های خوبی برای تأمین نیازهای‌مان داریم.

آیا حفاظت از شخصیت‌های خارجی که به ایران می‌آیند هم به عهده سپاه است؟

- سردار نصیری:برابر قوانین و مقررات یک تقسیم‌بندی در حوزه حفاظت از شخصیت‌ها انجام شده و هر دستگاهی متناسب با وظیفه‌ای که بر عهده دارد و مأموریت خود را دنبال می‌کند. به هر حال این کار هم دارای ویژگی‌ها و اهمیت خاص خودش هست و با هماهنگی دستگاه‌های دیگر این کار دارد انجام می‌شود.

 با تیم حفاظت شخصیت‌های خارجی هم همکاری می‌کنید؟

- سردار نصیری:در این مورد پروتکل‌های مشخصی وجود دارد و آنها هم این را می‌دانند. تعدادی از محافظان شخصیت‌های خارجی هم همراه شخصیت هستند اما کار اصلی بر عهده ما است.

** سپاه مسئول اصلی حفاظت از شخصیت‌های خارجی در ایران است

در حوزه پیشگیری چطور؟

- سردار نصیری:در هر مأموریتی یکی از اقداماتی که باید مورد توجه قرار بگیرد پیشگیری است و هر کاری که احتمال می‌دهید که اتفاق بیافتد از آن پیشگیری کنید. موضوع پیشگیری از جمله موضوعاتی است که باید به صورت کامل اجرا شود تا یک مأموریت با صلابت و اقتدار انجام شود.

اشراف اطلاعاتی یعنی همین. وقتی یکسری دغدغه‌هایی برای شما وجود دارد باید با اشراف اطلاعاتی آن را بر طرف کنید. ما در حوزه مأموریتی خودمان با کمک دستگاه‌های دیگر این اشراف اطلاعاتی را ایجاد می‌کنیم.

 در حوزه تبادل اطلاعات برای حفاظت از شخصیت‌ها تعاملات اطلاعاتی وحفاظتی با کشورهای دیگر هم داشته‌اید؟

- سردار نصیری:معمولا کشورهایی که در این زمینه خیلی مطرح هستند، اطلاعات‌شان را با کشورهای دیگر رد و بدل نمی‌کنند. ولی ما این آمادگی را اعلام کرده‌ایم که حاضریم برای کشورهای دوست این کار را بکنیم.

** اعلام آمادگی سپاه برای تبادل اطلاعات حفاظتی با سایر کشورها

سپاه چطور توانسته علی‌رغم همه مشغله‌هایی که برای حفاظت از شخصیت‌ها دارد، به خوبی از دانشمندان هسته‌ای حفاظت کند؟

- سردار نصیری:به هر حال دشمن ما امروز آن قدر جسارت و حماقت پیدا کرده که به صراحت می‌گوید قصد ترور دانشمندان هسته‌ای ما را دارد. همچنین آنها به صراحت می‌گویند که برخی از شخصیت‌های دیگر کشورها مانند سیدحسن نصراللّه را می خواهند ترور کنند. وقتی شما تاریخچه ترور شخصیت‌ها و اقدامات کوری که اینها انجام دادند را بررسی می‌کنید می‌بینید که تمام سرویس‌های اینها در آنها دخالت داشتند و در حوزه آموزش تروریست‌ها هم دخالت داشتند و امروز هم که نگاه می‌کنید برخی تروریست‌ها در رژیم صهیونیستی و یا برخی کشورها آموزش می‌بینند. برای اینکه در این حوزه بتوانیم موفق باشیم باید یک اشراف اطلاعاتی خوبی در برابر این تهدیدات داشته باشیم.

در این اشراف اطلاعاتی دستگاه‌های مختلفی نقش دارند که الحمدالله نشان داده شده که اگر امنیتی هست همه این دستگاه‌ها به صورت هماهنگ در این زمینه مشغول فعالیت و برنامه‌ریزی و اقدام هستند. مجموعه ما هم همینطور. ما هم در بخش اطلاعات فعالیت‌های زیادی در این حوزه انجام می‌دهیم.

یکی از کارهایی که ما انجام می‌دهیم حفاظت از اماکنی است که شخصیت‌ها در آن فعالیت می‌کنند. یک سری رصد و کنترل و مراقبت باید در آنجا انجام بگیرد. یکی از اقدامات مهم ما اشراف اطلاعاتی در مأموریت‌ها است و ما سعی می‌کنیم با استفاده از تجهیزات و امکانات بتوانیم این اشراف را بوجود بیاوریم، تاکنون هم اقدامات خوبی انجام داده‌ایم.

در حوزه حفاظت از دانشمندان هسته‌ای آیا حفاظت ویژه‌ای در نظر گرفته شده است؟

- سردار نصیری: تمام شخصیت‌هایی که ما مسئولیت حفاظت از آنها را برعهده داریم حفاظت‌شان ویژه است. از زمانی که شاهد تهدیدات تروریستی بودیم این عزیزان را در چتر حفاظتی خودمان قرار دادیم. چتر حفاظتی همان اشراف اطلاعاتی و همان اقداماتی است که باید در حوزه حفاظت از شخصیت‌ها انجام می‌دادیم که انجام دادیم و این امر نشان داده شده که نیروهای ما به خوبی توانسته‌اند کار خود را انجام دهند.

اقدامات شما در زمان‌های خاص مثل برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد یا برنامه‌های مشابه و حضور شخصیت‌های خارجی در کشور چیست؟

- سردار نصیری:یکی از اقداماتی که ما در حوزه حفاظت از شخصیت‌های خارجی و حتی سفرهای استانی انجام می‌دهیم، رصد فضای آن منطقه و آن کشور است. بالاخره بعضی از شخصیت‌های خارجی با تهدیداتی در داخل کشور خودشان مواجه هستند که سعی می‌کنند در زمان سفر آن شخصیت به دیگر کشورها وی را مورد هدف قرار دهند.

** رصد وضعیت کشورها پیش از سفر مقامات‌شان به ایران

ما در حوزه پیشگیری و پیش بینی برابر اطلاعاتی که در اختیارمان قرار می‌گیرد پیشگیری می‌کنیم. یعنی اگر احساس کنیم شخصیتی تهدیداتی خاص خودش را دارد، پیش‌بینی‌های خاص آن را انجام می‌دهیم و اقدامات سنگین‌تر اطلاعاتی برای آن انجام می‌دهیم. تهدیداتی که متوجه شخصیت‌های خارجی است را قبل از ورود شخصیت‌ها به داخل کشور مورد توجه قرار می‌دهیم و پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا هیچ گونه اتفاقی صورت نگیرد.

در حوزه بیوتروریسم هم اقدامی انجام داده‌اید؟

- سردار نصیری:یکی از تهدیداتی که امروز در حوزه تروریسم مطرح است، بیوتروریسم است. این یک تهدید نوین است و شکل آن هم متفاوت است. ما وظیفه و مسئولیت داریم در مقابله با هر نوع تهدیدی خودمان را بروز کنیم و امکانات و ابزار و آموزش‌های لازم را تهیه کنیم.

** ورود سپاه به حوزه حفاظت از شخصیت‌ها در برابر حملات بیوتروریسم

در حوزه بیوتروریسم هم امکانات و آموزش‌های لازم را فراهم کرده‌ایم و بسیاری از این امکانات را در این حوزه بومی کرده‌ایم. آموزش‌های لازم به نیروها ارائه شده و افراد متخصص در این حوزه را جذب کرده‌ایم.

برخی شخصیت‌ها نمی‌خواهند محافظ داشته باشند. شما چگونه با این مشکل کنار آمده‌اید؟

- سردار نصیری:این موضوع در گذشته بسیار حاد بود. الان هم افرادی را داریم که موافق داشتن محافظ نیستند. البته این جنبه باید مورد توجه قرار بگیرد و نباید حفاظت از شخصیت به یک کار تشریفاتی تبدیل شود. ما نباید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم نسبت به این موضوع ذهنیت منفی پیدا کنند.

ما موظف هستیم برابر مسئولیت قانونی‌مان این کار را انجام دهیم. به‌خصوص در مجموعه سپاه به دنبال آن هستیم تا حفاظت تبدیل به یک کار تشریفاتی نشود. یعنی حفاظت از شخصیت‌ها به بهترین شکل ممکن انجام بگیرد اما در عین حال تبدیل به یک کار تشریفاتی هم نشود.

 برخی کشورهای همسایه ما درگیر جنگ هستند.حفاظت از شخصیت‌ها در جریان سفر به این کشورها برعهده کیست؟

- سردار نصیری:بالاخره هر شخصیتی که وارد هر کشوری می‌شود، متناسب با تهدیدات آن کشور اقدامات حفاظتی صورت می‌گیرد. در جاهایی که پیچیدگی‌ها بیشتر است یک سری ملاحظات بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

به هر حال وقتی شخصیتی وارد کشوری می‌شود مسئولیت حفاظت از آن شخصیت تا زمانی که در آن کشور قرار دارد به عهده کشور میزبان است و تاکنون هم نشان داده شده که تعامل خوبی در این زمینه صورت گرفته و هیچ اتفاقی نیافتاده است.

 ضمن تشکر از شما، در پایان اگر نکته‌ای لازم است بیان شود، بفرمایید؟

- سردار نصیری:در کشور ما بدنه جامعه با نظام آمیختگی دارند و این به تأمین امنیت بسیار کمک می‌کند و مردم جلوتر از ما حرکت می‌کنند و حضور مردم باعث شده اقدامات دشمن ناکام بماند.




انتهای پیام/1404
منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان