۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین خروج گام به گام آمریکا از همه نهادها و تعهدات بین‌المللی/ ترامپ حتی به عضویت در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل هم پایبند نماند
کد خبر: ۳۱۲۱۰۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳۰ ساعت: ۱۰:۴۲ ↗ لینک کوتاه

آسوشیتدپرس گزارش داد؛

خروج گام به گام آمریکا از همه نهادها و تعهدات بین‌المللی/ ترامپ حتی به عضویت در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل هم پایبند نماند

آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج خواهد شد. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، این شورا را سازمانی خواند که «متناسب با نام خود عمل نمی‌کند». خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تازه ترین خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، از موسسات و نهادهای بین المللی محسوب می شود.

خروج گام به گام آمریکا از همه نهادها و تعهدات بین‌المللی/ ترامپ حتی به عضویت در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل هم پایبند نماند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج خواهد شد. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، این شورا را سازمانی خواند که «متناسب با نام خود عمل نمی‌کند». خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تازه ترین خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، از موسسات و نهادهای بین المللی محسوب می شود.

نیکی هیلی تصریح کرد آمریکا بارها به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد این فرصت را داد تا در خود تغییراتی به وجود آورد. وی از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به علت «سوگیری های پیوسته خود علیه اسرائیل» انتقاد کرد و از این که برخی کشورهای به زعم او ناقض حقوق بشر، مانند چین، کوبا، ونزوئلا و جمهوری دموکراتیک کنگو، در این شورا عضویت دارند، ابراز تاسف کرد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد خاطر نشان کرد: «ما این تصمیم را اتخاذ کردیم زیرا تعهداتمان به ما این اجازه را نمی دهد که بخشی از یک سازمان دو رو و خود محور باشیم که حقوق بشر را به سخره گرفته است».

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز گفت هیچ تردیدی وجود ندارد که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد زمانی از دیدگاه های والایی برخوردار بود. وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «اما ما امروزه باید صادق باشیم. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یک مدافع ضعیف حقوق بشر است».

خروج گام به گام آمریکا از همه نهادها و تعهدات بین‌المللی/ ترامپ حتی به عضویت در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل هم پایبند نماند

اعلام خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تنها یک روز بعد از آن صورت می گیرد که زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، دولت دونالد ترامپ را به علت جدا کردن فرزندان مهاجران (به آمریکا) از والدین آنها مورد انتقاد قرار داد. با این حال، نیکی هیلی بار دیگر از سیاست های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ارتباط با اسرائیل انتقاد کرد. 47 کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد عضو هستند. نیکی هیلی از سال گذشته میلادی تا کنون همواره تهدید کرده است که آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج خواهد شد، مگر آن که این شورا تغییراتی را که مدنظر آمریکاست در خود ایجاد کند.

نیکی هیلی گفت: «متاسفانه اکنون روشن شده است که درخواست ما برای ایجاد اصلاحات در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مورد توجه قرار نگرفته است». وی در عین حال خاطر نشان کرد که این تصمیم می تواند دائمی نباشد و هر گاه شورا موافقت کرد که اصلاحات مورد نظر آمریکا را انجام دهد، احتمال بازگشت واشنگتن به آن وجود دارد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در عین حال افزود به رغم آن که آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج شده است، واشنگتن همواره به دفاع خود از حقوق بشر در سازمان ملل متحد ادامه خواهد داد.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، با انتشار بیانیه ای تصمیم آمریکا را در خصوص خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ستود و این اقدام را تصمیمی شجاعانه توصیف کرد.

اقدام آمریکا مبنی بر خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ادامه اقدامات دولت ترامپ در خصوص خروج از توافقنامه ها و مجامع مختلف بین المللی و بر اساس سیاست «آمریکا نخست» ترامپ صورت گرفته است. بسیاری از مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که سیاست «آمریکا نخست» به معنای «تنها آمریکا» نیست. با این حال، دولت ترامپ تا کنون از بسیاری از توافقنامه ها و معاهدات بین المللی خارج شده است.

خروج گام به گام آمریکا از همه نهادها و تعهدات بین‌المللی/ ترامپ حتی به عضویت در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل هم پایبند نماند

آمریکا از 17 ژانویه 2017 تا کنون از توافقنامه آب و هوایی پاریس، سازمان آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و توافق هسته ای ایران خارج شده است. از دیگر اقدامات بحث انگیزی که دولت ترامپ تا کنون انجام داده است می توان به افزایش تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از کشورهایی که شرکای مهم تجاری واشنگتن محسوب می شوند، اشاره کرد. اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس نیز از دیگر کارهای بحث برانگیزی است که وی انجام داده است.

گروه های طرفدار حقوق بشر به سرعت به خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد واکنش نشان دادند. گروهی متشکل از 12 سازمان، از جمله سازمان نجات کودکان، خانه آزادی و انجمن ملل متحد ( یو.اس.آ ) United Nations Association-USA، اعلام کردند درست است نگرانی های به جایی درباره نقایص و کاستی ها در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد وجود دارد، اما هیچ کدام از این نگرانی ها دلیل خروج آمریکا از این شورا نمی شود.

این سازمان های دوازده گانه با صدور بیانیه ای مشترک اعلام کردند: «این تصمیم آمریکا برای امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا مخرب است و دنبال کردن اولویت های حقوق بشری و کمک به قربانیان خشونت در سراسر جهان را دشوارتر خواهد کرد».

اقدام آمریکا مبنی بر خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را می توان تلاش این کشور در زمینه طرفداری از اسرائیل در عرصه جهانی محسوب کرد. جرد کوشنر، داماد ترامپ، این هفته به خاورمیانه سفر می کند. سفر داماد ترامپ به خاورمیانه در حالی صورت می گیرد که گفته می شود کاخ سفید قصد دارد طرح خود را در خصوص صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها اعلام کند.

47کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد عضویت دارند. این کشورها توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب می شوند. هر یک از مناطق جهان تعداد مشخصی از کرسی های این شورا در اختیار دارد. اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای یک دوره زمانی سه ساله انتخاب می شوند و تنها می توانند دو دوره پیاپی در این شورا عضویت داشته باشند.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان