۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین صدام در خوزستان مجانی سلاح توزیع می‌کرد / غائله پاوه دو ساعته و با ۲۵ نفر خاتمه یافت
کد خبر: ۳۱۲۱۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳۰ ساعت: ۱۰:۲۵ ↗ لینک کوتاه

دو خاطره خواندنی از رشادت‌های شهید دکتر چمران

صدام در خوزستان مجانی سلاح توزیع می‌کرد / غائله پاوه دو ساعته و با ۲۵ نفر خاتمه یافت

وقتی صحبت از شهید چمران می‌کنیم همواره به یاد رشادت‌ها و شجات ایشان در برخورد با هرگونه تجاوز، ظلم و ستم خواهیم افتاد. رشادتی که نشات از تجارب نظامی وی خارج از مرزهای کشورمان داشت.این درحالی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره کشورمان از سوی متجاوزین داخلی و خارجی مورد تعرض قرار می‌گرفت به صورتی که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی براین باور بودند؛ تازمانی که ریشه‌های انقلاب در کشورمان تقویت نشده باید آن را خشکاند، اما دلیرمردان کشور همچون دکتر مصطفی چمران با رشادت‌هایشان این تصور باطل را نقش بر آب کرده و دست متجاوزین را از نهال انقلاب دور کردند.

 صدام در خوزستان مجانی سلاح توزیع می‌کرد / غائله پاوه دو ساعته و با ۲۵ نفر خاتمه یافت
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر   صبح قزوین ، مهدی چمران، رئیس پیشین شورای شهر تهران در این زمینه به  گفت: اوایل پیروزی انقلاب همواره مشکلاتی در گوشه و کنار ایران ایجاد می‌شد که مهمترین آنها عبارت بودند از کارشکنی صدام در خوزستان و همچنین غائله پاوه که در هر دو مورد شهید چمران مسئول خاتمه دادن به آنها بودند.


چمران در ادامه افزود: بطور کلی از زمانی که شهید چمران به فرمان امام خمینی‌(ره) به میهن بازگشت هرجا مسئله‌ای یا مشکلی ایجاد می‌شد به سرعت با اجازه امام راحل وارد عمل می‌شد و در راستای آرام کردن شرایط جهت تقویت بنیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گام‌های موثری بر می‌داشت.

وی تاکید کرد: اولین ماموریتی که برادرم برعهده داشت حادثه «خلق عرب» در خوزستان بود. در آن دوره صدام با نیات شوم خود و برای جدا کردن خوزستان از ایران اقدام به توزیع سلاح رایگان میان مردم کرده و گروه‌ها و احزابی را علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی تقویت می‌کرد.

رئیس اسبق شورای شهر تهران تصریح کرد: به همین دلیل مصطفی به خوزستان رفت البته نه با تجهیزات و نیروهای کارآزموده بلکه با تعدادی از نیروهایی که همراه خود از سوریه به ایران آورده بود وارد این منطقه شد و شروع به مدیریت شرایط کرد.

به گفته وی، اقامت شهید چمران در منطقه خوزستان برای چند ماه ادامه یافت تاجایی که شرایط را به حالت عادی بازگرداند و دوباره آرامش را به خوزستان هدیه داد که حاصل آن امنیت مرزهای جنوب غربی کشورمان بود.

مهدی چمران به خبرنگار ما گفت: برای آموزش نیروهایی که همراه دکتر به خوزستان رفته بودند از پادگان امام علی امروزی که قبلا پادگان سعدآباد نام داشت استفاده شد و به قول معروف هسته‌ اصلی نیروهای محافظ خوزستان از این طریق شکل گرفت. این نیروها افرادی بودند که بعدها همواره کنار برادرم برای حفظ امنیت کشورمان بکار گرفته شدند.

وی درباره دومین ماموریت شهید دکتر چمران نیز گفت: دومین باری که امام(ره) به برادرم دستور دخالت دادند مربوط به حادثه پاوه بود به صورتی که شهید چمران وقتی حکم تاریخی امام راحل را دریافت کرد به همراه همان تعداد اندک نیروهایی که در اختیار داشت با هلیکوپتر وسط حلقه محاصره شهر فرود آمد.
چمران با اشاره به اینکه فرماندهی کل قوا آن زمان در اختیار خود امام (ره) بود تاکید کرد: تا قبل از این اتفاق فرماندهی کل قوا در اختیار نخست وزیر بود، ولی با افزایش مشکلات این چنینی امام فرماندهی کل قوا را خودشان برعهده گرفتند و طی فرمانی به شهید چمران امر فرمودند: «به عنوان فرمانده کل قوا دستور می‌دهم بروید به پاوه و مسئله پاوه را حل کنید».

(تصاویر شهید دکتر چمران در شهر پاوه)


چمران در ادامه افزود: البته قبل از اینکه هیچ سرباز، افسر یا رزمنده‌ای به دلیل بسته بودن جاده‌ها به این شهر برسد، شهید چمران مستقیم با استفاده از هلیکوپتر در میانه حلقه محاصره فرود آمده بود.

وی با اشاره به اقامت دو روزه شهید دکترچمران در این منطقه به خبرنگار ما گفت: در مرحله اول وقتی برادرم به شهر پاوه رسید سعی کرد مشکل را از راه مذاکره با آشوبگران حل کند تا درگیری باعث مشکلات بیشتر نباشد. اما وقتی به این نتیجه رسید که صحبت کردن با این افراد بی‌فایده است و همزمان هم دستور امام راحل را دریافت کرد وارد فاز دوم مبارزه یعنی مبارزه مسلحانه علیه آشوبگران شد که تنها دو روز این مبارزه طول کشید.

وی درباره تعداد افرادی که شهید دکتر چمران با خود به پاوه جهت آرام کردن اوضاع برده بود نیز تاکید کرد: تعداد افرادی که همراه برادرم بودند 25 نفر بود که این افراد تا پای شهادت توانستند ظرف مدت 2 ساعت دسیسه‌های دشمن را در این منطقه نقش برآب کنند.



انتهای پیام/1404

منبع: جام جم آنلاین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان