۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد
کد خبر: ۳۱۲۰۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳۰ ساعت: ۱۰:۱۲ ↗ لینک کوتاه

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد:

آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با شرکت در کنفرانس خبری رسما اعلام کرد آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج شد.

آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  به نقل از رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا و نماینده این کشور در سازمان ملل با حضور در یک کنفرانس خبری مشترک رسما خروج آمریکا را از شورای حقوق بشر سازمان ملل به دلیل آنچه "رویکرد ضداسرائیلی" این شورا خوانده شده، اعلام کردند.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری ضمن اعلام رسمی خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت، شورای حقوق بشر با مسائل حقوق بشر منافقانه برخورد می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه "این شورا در انجام وظیفه خود موفق نبوده است" اضافه کرد: «برخی از کشور‌های عضو این شورای خود ناقض حقوق بشر هستند و به حقوق بشر احترام نمی‌گذارند.»

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در این کنفرانس خبری بار دیگر از وضعیت حقوق بشر در کشورهایی چون چین، روسیه و کوبا انتقاد کرد اما هیچ اشاره‌ای به نام عربستان و اسرائیل که رسما از سوی نهادهای بین‌المللی به ارتکاب جنایات جنگی و نقض حقوق بشر متهم شده‌اند، نکرد.

وی همچنین گفت: «این تصمیم به سادگی اتخاذ نشده است. ما از ابتدای دولت ترامپ تاکید کرده بودیم که شورای حقوق بشر ایراد‌های فراوانی دارد. ­»

هیلی در ادامه مدعی شد تمرکز بیش از اندازه شورای حقوق بشر سازمان ملل بر روی اسرائیل گواه این است که این شورا بیش از آنکه دغدغه حقوق بشر داشته باشد دارای انگیزه‌های سیاسی است.

این در حالیست که آمریکا از دیرباز در کلیه نهادهای وابسته به سازمان ملل از جمله در شورای حقوق بشر از رژیم صهیونیستی در برابر تصمیمات آنها دفاع کرده است که آخرین نمونه آن، وتوی قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت کشتار مردم غزه در روز افتتاح سفارت جدید آمریکا در بیت‌المقدس است.

طبق گزارش رویترز، خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل آخرین نمونه از بدعهدی و بی‌توجهی این کشور به مشارکت‌های بین‌المللی پس از خروج از توافق آب و هوایی پاریس و توافق هسته‌ای ایران است.

این اقدام آمریکا در زمانی صورت می‌گیرد که انتقادات حقوق بشری زیادی به این کشور به خاطر جدا کردن کودکان مهاجر از والدین خود در مناطق مرزی و بازداشت آنها در اردوگاه‌ها وارد شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره عربی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، و «دنی دانون» نماینده این رژیم در سازمان ملل از خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل استقبال کردند اما آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل این اقدام آمریکا را "تاسف‌برانگیز" خواند.

گفتنی است شورای حقوق بشر سازمان ملل دارای 47 عضو است و این سومین دوره عضویت آمریکا در این شورا از زمان تاسیس در سال 2006 بود.

شورای حقوق بشر سازمان ملل سالی سه بار برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در جهان تشکیل جلسه می‌دهد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان