۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین مخترع قزوینی موفق به ساخت تونل باد شد
کد خبر: ۳۱۱۹۶۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲۹ ساعت: ۱۴:۳۴ ↗ لینک کوتاه

با حمایت سازمان بسیج علمی و پژوهشی قزوین؛

مخترع قزوینی موفق به ساخت تونل باد شد

به منظور مجهز کردن آزمایشگاه هوا و فضای مرکز رشد و خلاقیت و انجام آزمایشات آیرودینامیکی بر روی اجسام تونل باد در این مرکز طراحی و ساخته شد.

مخترع قزوینی موفق به ساخت تونل باد شد
علی پورخان مخترع قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین  اظهار کرد: یکی از تجهیزات مهم و کاربردی در انجام آزمایشات آیرودینامیکی داشتن تونل باد به منظور اجرای انوانع تست‌ها و آزمایشات مختلف در اندازه‌ها و حالت‌های مختلف است.

وی افزود: توسط تیم 5 نفره که از دانشجویان این رشته برق، الکترونیک، مکانیک، هوا و فضا،نرم افزار هستند، موفق شدیم که این تونل باد را طراحی و ملاحظات اساسی را در انجام آزمایشات مدنظر قرار دهیم.

مخترع قزوینی بیان کرد: اینکه چرا تونل باد به این شکل طراحی و ساخته می‌شود، به این دلیل است که تونل باد هر قدر بتواند سرعت بیشتری ایجاد کند بهتر می‌توان آزمایش کرد.

وی اضافه کرد: در این حالت ما می‌توانیم بازه‌های سرعت بیشتری داشته باشیم و آزمایشات بیشتری انجام بدیم و از طرفی نتایج آزمایشات نیز دقیق تر و قابل استناد خواهد بود.

این مخترع عنوان کرد: اگه تونل باد یک مسیر و مجرای ثابت و بدون تغییر سطح مقطع بود، اگرچه می‌توانستیم توسط ملخ دمنده یا مکنده هوا در آن سرعت بدهیم؛ اما برای ما این کار بهینه نیست.

عضو شبکه مخترعان استان قزوین اعلام کرد: طی چند ماه آینده با تنظیمات نهایی و انجام تستهای اولیه آماده به کارگیری برای آزمایشات واقعی خواهیم بود؛ تا بتوانیم پرنده آزمایشی خود را در آن قرار داده و بررسی‌های بعدی را انجام بدهیم.

وی با اشاره به جزئیات این دستگاه تشریح کرد: هر تونل بادی، بسته به سایز و کاربرد از بخش‌های ورودی، همسو ساز جریان، توری کاهش توربولانس، بخش آزمایش، پخش کننده جریان و پره‌ی موتور تشکیل می‌شود.

تصویر زیر، بخش‌های مختلف یک توربین باد باز را نشان می‌دهد. این بخش‌ها عبارتند از:


در شکل 1 قسمت‌های اصلی تونل باد از سمت چپ نشان داده می‌شود:

قسمت اول- یک سو کننده جریان: این بخش جریانات آشفته‌ی بزرگ هوای بیرون را دفع می‌کند و جریان را یک دست و یکسو می‌کند.

قسمت دوم- ورودی: در این بخش توری‌هایی با هدف حذف آشفتگی‌های ریز جریان تعبیه شده است و با کاهش سطح مقطع تونل، سرعت هوای ورودی را نیز مقداری افزایش می‌دهد.

قسمت سوم- بخش آزمایش: در این بخش، سنسورها، قطعه‌ی آزمایش شده و تجهیزات دیگر قرار دارد و جریان یکدست و بدون آشفتگی در این بخش عبور می‌کند.

قسمت چهارم-دیفیوزر و یا پخش کننده: این بخش جریان پایین دست را به سمت پره‌ی موتور هدایت می‌کند. معمولا طول این بخش به اندازه‌ای است که اغتشاشات فن روی محفظه‌ی ازمایش تاثیری نگذارد.

قسمت پنجم- فن: این بخش با ایجاد یک اختلاف فشار، نیروی لازم برای ایجاد جریان درون تونل را ایجاد می‌کند.

پورخان افزود: تونل‌های باد به منظور ایجاد نتایج لازم و مورد نظر، به اشکال و گونه‌های متفاوتی طراحی و ساخته می‌شود؛ در بررسی کلی بر روی طبقه بندی‌های مختلف به پنج روش کلی و اساسی می‌رسیم که هر یک از آنها در درون خود شاخه‌های فراوانی را شامل می‌شوند.

این پنج نوع تقسیم بندی عبارتند از:
1-از نظر ابعاد و شکل هندسی مقطع آزمون (Size & Geometry Shape)2- از نظر مسیر جریان هوا (Air (StreamLine)3- از نظر سرعت جریان هوا و عدد رینولدز در مقطع آزمون (Reynolds Number)4-از نظر شکل قرار گرفتن و نصب بدنه (Installation)5-از نظر موارد استفاده و کار برد تونل (Using & Performance)

این مخترع تصریح کرد: در تونل باد فشار استاتیک و فشار دینامیک هر نقطه، سرعت موضعی و دما در هر لحظه از پارامترهای مهم برای اندازه‌گیری است، با اندازه گیری این پارامترها در نقاط مختلف جسم و بخش آزمایش و آوردن این مقادیر در محاسبات ایرودینامیکی، متخصصین به خواسته‌های خود از تونل باد می‌رسند؛ گاهی اوقات نیز از وسایلی مانند آشکار ساز جریان برای بررسی دقیق‌تر استفاده می‌کنند.

گفتنی است؛ به منظور مجهز کردن آزمایشگاه هوا و فضای مرکز رشد و خلاقیت بسیج و انجام آزمایشات آیرودینامیکی بر روی اجسام به ویژه پرنده‌ها، به همت جمعی از مخترعان و محققان بسیجی، توانمند و علاقه مند استان قزوین و با حمایت سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان قزوین تونل باد طراحی و ساخته می‌شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان