۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین کدام محصولات تراریخته وارد کشور می‌شوند؟
کد خبر: ۳۱۱۸۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲۹ ساعت: ۱۰:۵ ↗ لینک کوتاه

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تشریح کرد:

کدام محصولات تراریخته وارد کشور می‌شوند؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص محصولات تراریخته و انواعی که به ایران وارد می‌شوند، توضیحاتی داد.

کدام محصولات تراریخته وارد کشور می‌شوند؟
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ،مهران ولایی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: به طور کلی تراریخته ها از نظر ارزش غذایی هیچ فرقی با محصولات خوراکی طبیعی ندارند، برای مثال، ذرت تراریخته همان کیفیت و ویتامین های موجود در نوع طبیعی خود را دارد.

اما و اگر های محصولات تراریخته/نبود هیچ  گزارش علمی معتبری از آثار مخرب تراریخته ها / تراریخته ها از نظر ارزش غذایی فرقی با بقیه محصولات طبیعی ندارند/محصولاتی که دستخوش دستکاری های ژنتکی هستند

اما و اگرها در مورد محصولات تراریخته

وی ادامه داد: در واقع مسئله بر سر میزان ارزش غذایی یا ضروری و غیر ضروری بودن محصولات تراریخته نیست، اما چون در این گروه های غذاییتغییرات ژنتیکی و به نوعی اصلاح نژاد انجام گرفته است، برخی ها مدعی احتمال تاثیر این تغییرات ژنی در ژنوم انسان هستند.

وی با تاکید بر اینکه فعلا گزارش علمی معتبری از آثار مخرب تراریخته ها به ثبت نرسیده است، ادامه داد: برخی می گویند که مصرف این محصولات خطرناک است و مشکلاتی را با خود به همراه می آورد و این در حالی است که تا کنون F.D.A  این موضوع را برای منع مصرف تراریخته ها تایید نکرده است.

ولایی مطرح کرد: بحث دیگری که در حوزه تراریخته وجود دارد، حساسیت غذایی به این محصولات است و شاید برخی از ادعاهای منوط به آثار مخرب این محصولات فقط ناشی از ناسازگاری با برخی مزاج ها باشد.

کدام محصولات تراریخته وارد کشور می شوند؟

محصولات تراریخته وارداتی به ایران

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به محصولات تراریخته وارداتی به ایران افزود: روغن کلزا، ذرت، سویا، روغن پنبه دانه و برخی بذر های اصلاح شده از جمله محصولات تراریخته وارداتی در کشور هستند.

ولایی در ادامه فواید محصولات غذایی تراریخته را برشمرد و اظهار کرد: تنها حسن محصولات  تراریخته، مقاومت چشمگیرشان در برابر آفت‌کش‌ها است.

کدام محصولات تراریخته وارد کشور می شوند؟

اجباری بودن برچسب تراریخته روی محصولات

وی به اجباری بودن درج برچسب تراریخته بر روی محصولات اشاره کرد و گفت: بر طبق قوانین جدید، روی محصولات تراریخته درج برچسب ضروری است و درج برچسب تنها منوط به محصول تراریخته نیست بلکه اگر در محصولی نهایی چون کنسروها حتی یک نوع ماده غذایی تراریخته استفاده شود، باید در ترکیبات و شناسه های روی قوطی تراریخته بودن درج شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: اجباری شدن درج برچسب تراریخته روی محصولات غذایی صرفا برای آگاهی و اطلاع عموم است تا اگر فردی علاقه ای به مصرف  چنین خوراکی هایی ندارد، از همه ترکیبات آن مطلع شود  و به انتخاب خود  محصول مورد نظر را مصرف کند.

کدام محصولات تراریخته وارد کشور می شوند؟

انتهای پیام/ 1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان