۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ۴۰درصد طلاق‌ها در ۵ سال ابتدایی زندگی/ زندگی جهادی در هیچ مولفه‌ای با غرب تفاهم ندارد
کد خبر: ۳۱۰۹۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲۴ ساعت: ۱۴:۱۷ ↗ لینک کوتاه

روانشناس و کارشناس خانواده اعلام کرد:

۴۰درصد طلاق‌ها در ۵ سال ابتدایی زندگی/ زندگی جهادی در هیچ مولفه‌ای با غرب تفاهم ندارد

روانشناس و کارشناس خانواده گفت: ۴۰ درصد طلاق طبق تحقیقات در پنج سال ابتدایی زندگی رخ می‌دهد؛ یعنی این دوران بیشترین نیازمند مشاوره است.

۴۰درصد طلاق‌ها در ۵ سال ابتدایی زندگی/ زندگی جهادی در هیچ مولفه‌ای با غرب تفاهم ندارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ دکتر روح الله کریمی، روانشناس و کارشناس خانواده در طرح آموزش ملی تربیت مربی سبک زندگی جهادی(طرح عقیله) که به صورت ویدئوکنفراس برگزار شد، اظهار کرد: حال خانواده‌های ما خوب نیست و آمار طلاق و جدایی وضعیت مناسبی ندارد.

وی افزود: طبق آمار رسمی در هر دقیقه ۹ طلاق در ایران رخ می‌دهد، در تهران ۵۰ درصد ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شود و سن ازدواج هر روز افزایش می‌یابد و متاسفانه در سنین بالا هم شاهد افزایش طلاق هستیم.

این کارشناس خانواده با بیان اینکه تهران دارای بیشترین و ایلام کمترین آمار طلاق است، گفت: ۴۰ درصد طلاق طبق تحقیقات در پنج سال ابتدایی زندگی رخ می‌دهد؛ یعنی این دوران بیشترین نیازمند مشاوره است.

وی ادامه داد: نسل جدید مسئولیت ناپذیر و با نسل پدر و مادرهای خود بسیار متفاوت است و تحت تاثیر خرده فرهنگ‌های غربی قرار دارد؛ یکی از دلایل نابسامانی خانواده‌ها این است که آگاهی‌های لازم را درباره زندگی ندارند.

اگر ازدواج ما با تفاهم شروع شود پایدار خواهد بود
کریمی اضافه کرد: پدران و مادران بیسواد ما در تربیت و تاب آوری و زندگی مهارت‌های بیشتری داشتند؛ اما متاسفانه ما نسل جوان امروز را مسئولیت ناپذیر تربیت کرده ایم.

وی با طرح این سوال که آیا ما با توافق ازدواج می‌کنیم یا با تفاهم؟ گفت: فرق این دو واژه چیست؟ توافق به معنای سازش و کنارآمدن است، یعنی من برای رسیدن به طرف مقابلم با وجود اختلاف نظر اما سعی می‌کنیم مثل هم نگاه کنیم و تفاهم به معنای این است که من و طرف مقابل دیدگاه یکسانی داریم.

این مشاوره خانواده تصریح کرد: اگر ازدواج ما با تفاهم شروع شود پایدار خواهد بود؛ اما زمانی که با توافق صورت می‌گیرد با مشکل روبرو خواهد شد.

وی بیان کرد: اگر زندگی براساس توافق شکل بگیرد، از نظر من طلاق یعنی زدن زیر همه توافقات، زوجینی که چندسال پس از ازدواج به سمت طلاق کشیده می‌شوند نظرشان این است که تفاهم ندارند.

این کارشناس خانواده عنوان کرد: نظر قرآن این است که کفویت شخصیتی مالی و شغلی و اعتقادی برای ازدواج لحاظ شود، هرچقدر کفویت‌ها بالاتر باشد زندگی بهتر است، امام علی(ع) می‌فرمایند؛ "من و فاطمه مثل دو کبوتر در یک لانه بودیم."

وی تاکید کرد: اگر دختر و پسری براساس تفاهم ۷۰ درصدی نسبت به سبک زندگی و اعتقادات داشته باشد برای ازدواج کافی نیست؛ بلکه باید روی ملاک‌ها هم تفاهم وجود داشته باشد.

سبک زندگی جهادی نمی‌تواند سند ۲۰۳۰ را بپذیرد
این روانشناس با بیان اینکه مهندسی ذهن یا خطای اطلاعات منفی در روانشناسی تعریف شده است، گفت: برخی‌ها متاسفانه با مهندسی ذهن ازدواج می‌کنند، یعنی دختر یا پسر با مشاهده یکی از ملاک‌های قوی از طرف مقابل بقیه ملاک‌هایش را کنار می‌گذارد.

وی افزود: مهندسی ذهن یعنی من کاری می‌کنم که تو کاری کنی که من می‌خواهم، بسیاری از فرزندان ما براساس مهندسی ذهن ازدواج می‌کنند، هرگاه از ملاک‌هایمان کوتاه آمدیم باید بدانیم مهندسی ذهن شده ایم تمام کلاهبرداری‌هایی که رخ می‌دهد به واسطه مهندسی ذهن صورت گرفته است.

کریمی ادامه داد: زندگی جهادی در هیچ مولفه ای با غرب تفاهم ندارد و سبک زندگی جهادی نمی‌تواند امثال سند ۲۰۳۰ را بپذیرد؛ زیرا کاری که با توافق و بدون درنظر گرفتن ملاک‌هایمان صورت می‌گیرد به شکست منجر می‌شود.

وی یادآور شد: مصاحبه قاده را درباره شهید چمران را بخوانید، نمونه یک الگوی جهادی برای زندگی است که نشان می‌دهد چگونه توافق‌ها به تفاهم تبدیل شد، سبک زندگی جهادی مبتنی بر روانشناسی تفاوت‌های زن و مرد است.

این کارشناس خانواده ابراز کرد: مشاهده ناسازگاری در یک زن نشان می‌دهد اسکلت روانی او دچار مشکل شده، این اسکلت عاطفه و محبت است اگر خانمی مورد محبت قرار نگرفت با دراختیار داشتن انواع امکانان رفاهی اما رضایت نخواهد داشت.

وی بیان کرد: در سبک زندگی جهادی محبت باید بیان شود و مشروط به چیزی نباشد؛ در نگاه روانشناسی خانم‌ها سه دسته اند سمعی، بصری و لمسی؛ باید ابتدا شخصیت این خانم‌ها را شناخت و طبق آن محبت کرد.

این روانشناس اذعان کرد: اگر مردی ناسازگار و عصبانی است، نشان دهنده این است که ریشه در اقتدار این مرد خدشه دار شده است.

یکی از دلایل خیانت مردان از بین رفتن اقتدار است
وی ادامه داد: یکی از دلایل خیانت مردان در نگاه روانشناسی این است که بازسازی اقتدار توسط خانم تازه وارد صورت گرفته، مردان به تحسین زنان خود بسیار نیازمند هستند زیرا اقتدار آنها افزایش می‌یابد.

کریمی گفت: زن و مرد باید تفاوت‌های جسمی و روانی خود را بشناسند تا در زندگی دچار مشکل نشوند، اقتدار، تن صدای بلند، قدرت جسمانی نشانه‌های مردانه است که باید در مقابل درک درستی از وضعیت جسمای زن داشته باشد.

وی عنوان کرد: تفاوت‌های روانی از جسمانی مهمتر است، تفاهم یعنی توانایی تحمل تفاوت‌ها، زن و مردی که زیر یک سقف می‌روند باید بدانند آنها به جز انسانیت در هیچ چیزی تفاهم ندارند و باید تفاوت‌های روانی یکدیگر را بپذیرند.

این کارشناس خانواده تاکید کرد: سبک زندگی جهادی می‌گوید جرات و جسارت برای یک زن سم است؛ زیرا در تعاریف دینی زن لطیف و ظریف تعریف شده و جرات و جسارت ویژگی مردانه است و هرکدام از این ویژگی به بنیه روانی آنها بستگی دارد.

وی اضافه کرد: اگر زنی در مشاغل سخت مثل اورژانس و پلیس قرار دارد، باید رویه جرات و جسارت خود را تعدیل کنند تا از روحیه زنانه خود فاصله نگیرند.

۸۸ درصد زن‌ها از روابط جنسی با همسران خود راضی نیستند
این مشاور خانواده بیان کرد: ترس و غرور و بخل برای زنان سفارش شده اما برای مردان مناسب نیست، در سبک زندگی اسلامی باید دخترها را بخیل و پسرها بخشنده تربیت کرد.

وی گفت: اگر سرعت در انجام کارها برای مردها کند شود روان آنها بهم می‌ریزد؛ اما اگر بالاترین خدمات را به زن ارائه بدهید اما سرعت را چاشنی آن کنید زنان را راضی نمی‌شوند و روان آنها بهم می‌ریزد.

کریمی تاکید کرد: طبق تحقیق دانشگاه علوم پزشکی ۸۸ درصد زن‌ها از روابط جنسی با همسران خود راضی نیستند؛ زیرا سرعت چاشنی این موضوع می‌شود و این موضوع لذت و آرامش را از زنان خواهد گرفت.

وی اذعان کرد: آیه «الرجال قوامون علی النساء» یعنی مرد باید تکیه گاه و پشتیبان برای زنان باشد، این معنای غلطی است که می‌گویند مردان بر زنان مسلط هستند اگر مردی برای زن پایه محکم و امنی شد آن زندگی دوام خواهد داشت.

این کارشناس خانواده تصریح کرد: زن همیشه دوست دارد یک تکیه گاه داشته باشند، یک مرد مقتدر همیشه به همسر خود امنیت و آرامش می‌دهد و دستور نمی‌دهد بلکه اشاره به دستور دارد.

وی گفت: جدال و قهر کردن زنان به مردان بسیار آسیب می‌زند زیرا آنها گمان می‌کنند که بود و نبود آنها برای زن فرقی ندارد و این رویه مشکلی را حل نخواهد کرد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان