۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین دهه آخر رمضان را چگونه سپری کنیم؟
کد خبر: ۳۱۰۳۷۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲۰ ساعت: ۱۸:۱ ↗ لینک کوتاه

در روزهای پایانی ماه میهمانی خدا؛

دهه آخر رمضان را چگونه سپری کنیم؟

کارشناس علوم قرآنی گفت: بر هر بنده‌ای لازم است که تمام لحظات ماه مبارک رمضان را غنیمت بشمارند به ویژه در دهه آخر این ماه و برای تحکیم آن دعا‌هایی از مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی را بخواند.

دهه آخر رمضان را چگونه سپری کنیم؟
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ،حجت‌الاسلام والمسلمین محمود مرادی کارشناس علوم قرآنی ددرباره دهه سوم ماه مبارک رمضان گفت: در ماه مبارک رمضان در‌های بهشت به روی همه مومنان و روزه داران باز است و دهه سوم آن عظمت زیادی دارد و شب قدر هم با توجه به روایات در این دهه قرار گرفته است.

وی درباره دعا‌های دهه سوم ماه مبارک رمضان اظهار کرد: شیخ کلینی در کتاب کافی از امام صادق (ع) دعایی نقل می‌کند که مضمون آن این عبارت است. "أَعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِکَ الْکَرِیمِ أَنْ یَنْقَضِیَ عَنِّی شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتِی هَذِهِ وَ لَکَ قِبَلِی ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِی عَلَیْهِ". "پناه می‌‏آورم به عظمت ذات کریمت، از اینکه ماه رمضان‏ از من سپری شود، یا سپیده این شب طلوع کند، و از سوی من نزد تو گناهی یا نتیجه کاری مانده باشد، که مرا بر آن عذاب نمایی".

سیره عملی امام صادق (ع) در دهه سوم ماه رمضان/روزه داران لحظات مهمانی خدا را غنیمت بشمارند

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: همچنین از امام صادق (ع) دعایی نقل شده است که این حضرت بعد از نماز‌های واجب و مستحب می‌خواندند. ایشان در این دعا می‌فرمودند: "خدایا از ما حق آن چه از ماه رمضان گذشته را ادا فرما، کوتاهی ما را از عبادت در این ماه بیامرز، ماه رمضان را از ما تحویل گیر، ما را از زیاده روی‌ها بر علیه خویشتن مواخذه مکن و از رحمت‌شدگان قرار ده نه از محرومان". هر که این دعا را بخواند خداوند تقصیری که در گذشته دارد بیامرزد و او را در باقی مانده ماه مبارک رمضان از گناهان باز می‌دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرادی درباره اعمال دیگر ائمه اطهار (ع) در دهه سوم ماه مبارک رمضان بیان کرد: سید بن طاووس در کتاب اقبال روایتی را از امام صادق (ع) نقل کرده است که در هر شب از دهه آخر ماه رمضان این حضرت دعایی را می‌خواندند.

متن این دعا عبارت است از "اللَّهُمَّ إِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ عَلَى نَبِیِّکَ الْمُرْسَلِ وَ قَوْلُکَ الْحَقُ:‏ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ‏ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ‏". "خدایا تو در کتاب مُنزَل بر پیامبر مرسلت صلّی اللَّه علیه و آله فرموده‌ای و گفتهٔ تو حقّ است: "و آن ایام که روزه‌داشتنش بر شما واجب شده، ماه رمضان است که قرآن به‌عنوان راهنما برای مردم و به صورت آیات بینات از هدایت، و جداسازی حقّ از باطل نازل شده است".

وی در ادامه افزود: در این ماه مبارک رمضان قرآن نازل شده، حرمتش بزرگ شمرده شده و به شب قدر اختصاص داده شده که از هزار ماه عظمت آن برتر است. امام صادق (ع) در ادامه دعای وداع از ماه مبارک رمضان از خداوند درخواست می‌کنند: به حق آن چه که انبیا و صالحینت، فرشتگان مقربت و مردمان صالحت از تو در خواست کردند در خواست می‌کنم که درود و صلواتت را بر محمد و آل محمد بفرستی و ما را از آتش جهنم بازداری و داخل در بهشت کنی، قلم عفو بر جرایم ما بکشی و از ما نزدیکی به خودت را قبول کنی و دعا‌های ما را به اجابت برسانی.

همچنین امام صادق (ع) در این دعا می‌فرمایند: خدایا از تو می‌خواهم در روز‌های باقی مانده از ماه مبارک رمضان ما را از خوف روز قیامت نجات کرامت فرما و ما را ببخشی و قلبمان را متمایل به خودت کنی و به خاطر گناهانی که انجام داده‌ایم ما را مواخذه نکنی. تو خداوندی هستی که غیر از تو کسی وجود ندارد. اگر از ما به خاطر کردارمان راضی هستی این رضایت خود را زیاد بفرما و اگر ناراضی هستی به رحمت خود ما را ببخش‌ای کسی که احد و صمد هستی.

سیره عملی امام صادق (ع) در دهه سوم ماه رمضان/روزه داران لحظات مهمانی خدا را غنیمت بشمارند

دهه سوم ماه رمضان

حجت‎الاسلام والمسلمین مرادی خاطرنشان کرد: مومنان و روزه‌داران این دعا را بخوانند و طلب عفو کنند که مورد رحمت خداوند متعال قرار گیرند؛ بنابراین بر هر بنده‌ای لازم است که تمام لحظات ماه مبارک رمضان را غنیمت بشمارد به ویژه در دهه آخر این ماه و برای تحکیم آن دعا‌هایی از مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی را بخواند.

منبع:میزان

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان