۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین حاشیه بازی دولتی با تلگرام در وقت اضافه!
کد خبر: ۳۱۰۲۳۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲۰ ساعت: ۷:۴۴ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

حاشیه بازی دولتی با تلگرام در وقت اضافه!

باز بودن «تلگرام فارسی» و فیلترشکن‌ها هم باعث شده دسترسی به فضا‌های ضداخلاقی گسترش یابد و هم تلاش بی‌پایان دولت برای بازگشت به دوران انحصار تلگرامی را نشان می‌دهد

حاشیه بازی دولتی با تلگرام در وقت اضافه!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، ظاهراً دولتي‌ها حسب خوي و عادت هم كه شده است، دست‌‌بردار تلگرام نيستند! از يك طرف انواع فيلترشكن‌ها به لطف مشي آزادانه (!) دولت همچنان در دسترسند و از طرف ديگر خيلي زود گوش به گوش رسيده است كه تلگرام طلايي و هاتگرام دو نسخه غيررسمي تلگرام به فعاليت خود همچنان ادامه مي‌دهند و كاربران مي‌توانند اقدام به نصب آن كنند! جالب اين است به‌رغم گمانه‌زني‌ها براي فيلتر شدن اين نسخه‌ها، نه‌تنها اقدامي صورت نگرفته، بلكه اخيراً يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به نقل از وزير اطلاعات عنوان كرده است كه تلگرام طلايي متعلق به جمهوري اسلامي ايران است و اكنون ۲۵ميليون عضو دارد و قانوني است‌! اكنون سؤال اصلي اينجاست كه دليل باز نگه‌داشتن اين نسخه از تلگرام كه به سرور اصلي متصل بوده چيست و اساساً تفاوت تلگرام طلايي و ساير نسخه‌هاي تلگرام با تلگرام اصلي در چه بود كه فيلتر نشده‌اند؟!


فارغ از اصل موضوع ميزان موفقيت در سوق دادن مردم به سمت پيام‌رسان‌هاي داخلي نكته مهم فعاليت ساير پروكسي‌هاي تلگرام است كه بدون هيچ‌گونه محدوديت و ممانعتي در دسترس كاربران قرار دارد. نسخه‌هاي فارسي تلگرام مثل تلگرام طلايي (طلگرام) كه مانند برنامه اصلي تلگرام از API‌هاي عمومي و آزاد تلگرام استفاده مي‌كند و مستقيماً به سرور اصلي تلگرام متصل مي‌شود و از لحاظ امنيت تفاوتي بين تلگرام و تلگرام طلايي (طلگرام) وجود ندارد. 
گفته مي‌شود تاكنون ميليون‌ها نسخه از اين پيام‌رسان‌ها را كاربران روي گوشي خود نصب كرده‌اند، اما سؤال اين است كه چرا مسئولان در مورد امنيت تلگرام طلايي سكوت كرده‌اند و اصولاً چرا تاكنون اين پيام‌رسان كه به سرورهاي اصلي تلگرام متصل بوده، فيلتر نشده است و حتي در فروشگاه‌هاي ايراني اين برنامه‌ها در دسترسند؟!
ابهام در فعاليت تلگرام فارسي!
اخيراً حسن بيگي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به نقل از وزير اطلاعات گفته است كه وزيراطلاعات در ضيافت افطاري اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و جمعي از نمايندگان مجلس عنوان كرده تلگرام طلايي متعلق به جمهوري اسلامي ايران است و اكنون ۲۵ ميليون عضو دارد و قانوني است. اين اظهار‌نظر در حالي است كه چند روز قبل يك تروريست داعشي در سوريه به هلاكت رسيده و وقتي تلفن همراه وي بررسي شده است، معلوم مي‌شود كه از نسخه فارسي تلگرام (تلگرام فارسي) استفاده مي‌كرده است ! هر چند كه در ابتداي مسدود‌سازي تلگرام، چرايي مجاز بودن فعاليت نسخه‌هاي فارسي تلگرام به‌رغم فيلتر بودن اصل برنامه، با برخي دلايل قابل توجيه بود. مثل اينكه قطع دسترسي يكباره كاربران ايراني تلگرام به دليل شيب تند مهاجرت باعث ايجاد مشكلات و بازخوردهاي جدي مي‌شود و باز‌ماندن نسخه‌هاي فارسي تلگرام لازم است، اما با گذشت تقريباً دو ماه اين شيب ملايم‌تر شده است و باز‌ماندن اين نسخه‌ها تنها در پي بازگشت انحصار به تلگرام هنجارشكن و تروريست‌پرور است، اما سؤال اين است دليل باز نگه داشتن اين نسخه از تلگرام كه به سرور اصلي متصل بوده چيست و اساساً تفاوت تلگرام طلايي و ساير نسخه‌هاي تلگرام با تلگرام اصلي در چه بود كه فيلتر نشده است؟!
تنفس مصنوعي دولت به تلگرام
عليرضا آل داوود، پژوهشگر فضاي مجازي با تحليل از مأموريت نسخه‌هاي تلگرام ضمن تعبير تنفس مصنوعي دولت به تلگرام معتقد است: دولت با حمايت از تلگرام‌هاي فارسي زمينه را فراهم كرده تا تلگرام بازي را به وقت اضافه بكشاند و نسخه بدون فيلتر ارائه دهد. اكنون نيز تلگرام به يك فيلتر‌شكن حرفه‌اي تبديل شده است كه با استفاده از آن مي‌توان هر سايت غير‌اخلاقي و ضد‌انقلابي را مشاهده كرد. با اين تفاسير اين فرضيه قوت مي‌گيرد كه باز ماندن نسخه‌هاي فارسي تلگرام و عدم برخورد براي مسدود‌سازي آنها، دليلي براي اثبات ناموفق بودن فيلتر تلگرام و نداشتن تمايل و بي‌‌اعتمادي مردم به پيام‌رسان‌‌هاي داخلي است تا مورد استناد برخي دولتي‌ها قرار گيرد كه پيش از اين به ظاهر مخالف مسدود‌سازي بودند‌!




انتهای پیام/1404
منبع: روزنامه جوان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان