۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین مسجد مدرسه سلجوقی قزوین مرمت می‌شود
کد خبر: ۳۱۰۱۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۹ ساعت: ۱۴:۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

مسجد مدرسه سلجوقی قزوین مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: فاز اول پروژه مرمتی این بنای تاریخی شامل ساماندهی و مرمت بام شیروانی مسجد و آمفی تئاتر می‌شود.

مسجد مدرسه سلجوقی قزوین مرمت می‌شود
محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: به منظور حفاظت و نگهداری از آثار ارزشمند تاریخی –مذهبی، مسجد مدرسه حیدریه، نگین هزار ساله محله بلاغی به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ساماندهی و مرمت می‌شود.

وی افزود: مجموعه مسجد- مدرسه حیدریه قزوین واقع در محله بلاغی از آثار درخشان به یادگار مانده از دوره سلجوقی است که با داشتن پیشینه غنی تاریخی، معماری برجسته و کتیبه‌های منحصر بفرد از جمله آثار ارزشمند کهن شهر قزوین به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین ادامه داد: این اثر تاریخی با شکوه در محله بلاغی قزوین بخشی از بافت تاریخی این شهر واقع شده و در پیوند با سقاخانه، حمام بلاغی و عمارت سردار مفخم بافت سازه‎ای بی‌نظیری را ایجاد کرده است.

حضرتی با تاکید بر حفظ و نگهداری این بنای ارزشمند تاریخی در خصوص اقدامات مرمتی صورت گرفته در این بنا طی سال‌های گذشته اظهار کرد: از سال 93 تاکنون اقدام‌های مرمتی چون مطالعات باستان شناسی شهری و ایجاد گمانه‌های باستان‌شناسی در سه جبهه مسجد و مدرسه، برداشت آسفالت کف محوطه، ایجاد سازه‌های حفاظتی بر روی گمانه‎ها، ساماندهی و مرمت آمفی تئاتر و ساماندهی و مرمت بدنه مسجد تحت نظارت این اداره کل صورت گرفت و مرحله جدید ساماندهی و مرمت این بنای ارزشمند تاریخی در سه فاز به صورت همزمان از اوایل خرداد ماه سال جاری آغاز شده و تحت نظارت کارشناسی مهندس رضا شجاعی در حال انجام است.

وی اذعان کرد: فاز اول پروژه مرمتی این بنای تاریخی شامل ساماندهی و مرمت بام شیروانی مسجد و آمفی تئاتر می‌شود که طی این مرحله اصلاح آبراهه‌ها، برداشت ورقه‌های فرسوده بام، مرمت زیرسازی چوبی و نصب مجدد ورقه‌های جدید انجام خواهد شد.

حضرتی ابراز کرد: مرمت نمای خارجی مسجد شامل مرمت موضعی طاق‌ها، دانه‌گذاری(برداشت آجرهای فرسوده و جایگزینی آجرهای مناسب)، پاکسازی لایه‌های سیمانی دیواره شرقی و بندکشی مجدد، اصلاح کانال رطوبتی دیواره ضلع غربی، جمع کردن نخاله‎های قواره ضلع جنوبی و کف سازی محوطه جلوی مسجد و همچنین مرمت فضای داخل مسجد شامل گوشه سازی‌ها( دانه‌گذاری و پاکسازی فیل پوش‌ها ) و دوخت و دوز ترک‌ها در پیشانی شمالی بالای سر در ورودی مسجد نیز در فاز دوم به اجرا در می‌آید.

وی ساماندهی و مرمت پوسته خارجی دیواره ضلع غربی( حجره‌های مدرسه )را فاز سوم پروژه مرمتی مسجد – مدرسه حیدریه عنوان کرد و گفت: در فاز سوم مرمت، ساماندهی پوسته خارجی دیواره ضلع غربی ( حجره‌های مدرسه ) در دستور کار قرار دارد که طی آن جمع شدن دیواره آجری تغییر شکل داده و آسیب دیده بر اثر رطوبت و بندکشی و اجرای مجدد با آجر متناسب صورت خواهد گرفت.

این مسئول یادآور شد: هزینه برای اجرای این پروژه مرمتی بالغ بر یک میلیارد و نهصد میلیون ریال از محل اعتبارات ملی است که امیدواریم با مرمت این بنای زیبا و منحصر بفرد تاریخی بتوانیم امانت‌داران خوبی برای آیندگان باشیم.

وی عنوان کرد: مسجد- مدرسه حیدریه قزوین از جمله آثار ارزشمند مربوط به دوره سلجوقی است که در سال 1312 با شماره ثبت 200 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی افزود: این اثر تاریخی پس از زلزله سال 513 توسط امير خمارتاش تجديد بنا شده و رافعي و مستوفي آن را "جامع اصحاب ابوحنيفه" خوانده‌اند و قدمت بناي نخستينش به سده‌های نخست هجری مي‌رسد. در قسمت ديوار جنوبي مسجد محرابي واقع شده كه از نظر طرح و نوع كار يكي از بهترين نمونه‎ محراب‌هاي دوره سلجوقي است.

وی در پایان اعلام کرد: در داخل محراب آياتي از قرآن كريم، با گچبري زيبايي در زمينه‌اي لاجوردي نوشته شده و در اطراف محراب و داخل باندها شش كتيبه به خطوط كوفي و نسخ وجود دارد، این مسجد، مدرسه به عنوان يكي از شاهكارهاي هنر دوره سلجوقي مطرح و در محله بلاغي قرار دارد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان