۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین فیلترینگ راه‌حل‌ مقطعی برای رفع بی‌اخلاقی‌هاست/اینترنت جای روابط دوستانه و فامیلی را گرفته است
کد خبر: ۳۱۰۰۶۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۹ ساعت: ۹:۲۷ ↗ لینک کوتاه

کارشناس ارشد روانشناسی در مصاحبه با صبح قزوین:

فیلترینگ راه‌حل‌ مقطعی برای رفع بی‌اخلاقی‌هاست/اینترنت جای روابط دوستانه و فامیلی را گرفته است

کارشناس ارشد روانشناسی گفت: اعتیاد به اینترنت می‌تواند برای فرد مشکلات تحصیلی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی ایجاد کند در واقع اینترنت امروزه جای دوستان صمیمی و روابط دوستانه و فامیلی را گرفته است.

فیلترینگ راه‌حل‌ مقطعی برای رفع بی‌اخلاقی‌هاست/اینترنت جای روابط دوستانه و فامیلی را گرفته است
شیوا زندی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با بیان اینکه تنوع طلبی افراد عموما باعث حضور آنها در فضای مجازی شده است، اظهار کرد: اغلب کاربران اینترنت افرادی هستند که درفضای واقعی ملاحظات اخلاقی را رعایت می‌کنند؛ اما دیدگاه اشتباه برخی افراد نسبت به فضای مجازی باعث می‌شود که اخلاقیات را کنار بگذارند.

وی افزود: از آنجاییکه افراد پشت هر مانیتوری قابل رویت نیستند؛ لذا این تفکر اشتباه به وجود آمده است اما اگر به این موضوع فکر کنیم که این افراد مجازی نیستند متوجه می‌شویم که چنین کارهایی مناسب نیست.

کارشناس ارشد روانشناسی عمومی اذعان کرد: در دنیای امروز ما فیلترینگ و اعمالی از این قبیل راه حل‌های مقطعی برای رفع برخی از چالش‌ها و بی‌اخلاقی‌ها در فضای مجازی هستند؛ اما آگاهی افراد و خانواده‌‌ها می‌تواند در کاهش بروز چنین معضلاتی در فضای مجازی موثر باشد.

وی ادامه داد: اگر والدین در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشند راحت‌تر این موضوع را مدیریت می‌کنند و بدین شکل از استفاده نادرست و بی‌اخلاقی در فضای مجازی جلوگیری می‌شود.

زندی تصریح کرد: افرادی که در جامعه با شخصیت واقعی خویش در مواجهه با سخن و حرکت مخالفِ باورهای خود، اقدام به تحقیر طرف مقابل می‌کنند و بدون در نظر گرفتن شأن خود، الفاظ رکیک به زبان می‌آورند بعد از حضور در فضای مجازی و اطمینان از اینکه در دنیای واقعی نیستند نیز برحسب عادت از آن الفاظ استفاده می‌کنند.

توهین کنندگان در فضای مجازی هیچ گونه نگرانی از پیگرد ندارند

کارشناس ارشد روانشناسی عمومی بیان کرد: فضای مجازی نسل جدیدی از روابط اجتماعی است و با وجود اینکه عمر خیلی زیادی ندارد؛ اما به راحتی در زندگی مردم رخنه کرده است.

وی در ادامه گفت: تمام افراد در سنین و موقعیت‌های اجتماعی مختلف در فضای مجازی کنار هم قرار گرفته‌اند و با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

زندی ادامه داد: درست است که فضای مجازی مزایایی دارد اما از سوی دیگر استفاده نابجا از آن پیامدهای سوء به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به معایب استفاده ناصحیح از فضای مجازی بیان کرد: یکی از آسیب‌های استفاده بی رویه و نادرست اینترنت، اعتیاد به آن است به طوریکه امروز در جامعه شاهد این موضوع هستیم.

کارشناس ارشد روانشناسی عمومی عنوان کرد: اعتیاد به اینترنت می‌تواند برای فرد مشکلات تحصیلی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی ایجاد کند در واقع اینترنت امروزه جای دوستان صمیمی و روابط دوستانه و فامیلی را گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استفاده‌کنندگان فضای مجازی بیشتر، نوجوانان و جوانان هستند بنابراین فرهنگ سازی درخصوص شیوه درست استفاده از شبکه‌های مجازی و اینترنت امری ضروری است.

زندی ادامه داد: در این میان توجه والدین به رفتار فرزندان نیز بسیار حائز اهمیت است چراکه استفاده زیاد از فضای مجازی بیماری‌هایی از جمله سوزش و درد چشم، سردرد، درد کمر و افسردگی را به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: متاسفانه امروزه فحاشی به افراد و شخصیت‌های مختلف به شکل گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌شود که باعث درهم شکستن حریم‌ها شده است که علت این رفتارها کاهش صبوری، ضعف تربیت خانوادگی و فاصله گرفتن از ارزش‌ها است.

کارشناس ارشد روانشناسی در پایان گفت: توهین کنندگان در فضای مجازی هیچ گونه نگرانی از پیگرد ندارند این در حالی است که افراد در فضای واقعی، بازتاب رفتار خوب یا بد خود را می‌بینند ولی متأسفانه در فضای مجازی مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان