۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین اعمال شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان
کد خبر: ۳۰۹۸۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۷ ساعت: ۱۶:۲۳ ↗ لینک کوتاه

فرصت‌هایی که باید «قدر» بدانیم؛

اعمال شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

همزمان با فرا رسیدن شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، اعمال توصیه شده برای این شب منتشر شده است.

اعمال شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ، امروز پنجشنبه 17 خرداد و 22 رمضان مصادف با شب بیست و سوم ماه رمضان و زمانی است که احتمال شب قدر بودن آن وجود دارد. این شب آنقدر نزد خداوند متعال از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که آن را برتر از هزار ماه بیان فرموده است. همچنین امام صادق (ع) در حدیثی می‌فرماید حقیقت شب قدر، حضرت زهراء (س) هستند و اگر کسی به ایشان معرفت پیدا کند، شب قدر را درک کرده است «مَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَةَ القَدْرِ». اهل‌بیت (ع) برای آمادگی بیشتر مؤمنان برای درک شب قدر، اعمالی را تجویز فرموده‌اند و خود نیز تقید خاصی نسبت به پاسداشت آن داشتند. در همین راستا، به اعمال توصیه شده برای این شب مندرج در کتاب مفاتیح الجنان اشاره می‌کنیم:

*****

اول) غسل که یکی در اول شب و یک غسل هم در آخر شب سفارش شده است.

دوم) تأکید بر شب زنده‌داری؛ امیرمومنان (ع) فرمود: پیامبر خدا در دهه آخر ماه رمضان، بستر خود را جمع می‌کرد و کمرش را می‌بست و شب بیست و سوم، خانواده خود را بیدار می‌کرد و در آن شب، به صورت خفتگان، آب می‌پاشید. همچنین در روایتی آمده که فاطمه زهرا (س) نمی‌گذاشت که کسی از خانواده‌اش در شب بیست و سوم بخوابد و خواب آنان را با کم خوردن درمان می‌کرد و از روز برای آن شب، آماده میشد و می‌فرمود محروم، کسی است که از خیر آن بی بهره بماند.

سوم) تأکید بر زیارت امام حسین (ع)؛ امام رضا (ع) فرمود: کسی که در ماه رمضان، امام حسین (ع) را زیارت می‌کند؛ مواظب باشد که نزد قبر آن امام بودن را در شب شب بیست و سوم از دست ندهد؛ شبی که امید است شب قدر باشد.

چهارم) خواندن سوره‌های مبارکۀ عنکبوت، روم و دخان؛ امام صادق (ع) خطاب به ابوبصیر فرمود: هر کسی سوره‌های عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان بخواند؛ به خدا قسم او از اهل بهشت است و هرگز در این سخن استثنا نمی‌کنم و نمی‌ترسم که خداوند، در این سوگند گناهی بر من بنویسد. این دو سوره نزد خداوند، جایگاهی والا دارند.

پنجم) خواندن هزار بار سوره قدر؛ امام صادق (ع) فرمود: اگر کسی در شب بیست و سوم ماه رمضان، هزار بار سوره قدر را بخواند؛ در حالی صبح خواهد کرد که یقین او، با اعتراف به آنچه مخصوص ماست استوار خواهد بود و این نیست، مگر به سبب آنچه در خواب خود می‌بیند.

ششم) دعا برای امام زمان (ع)، از امامان معصوم (ع) نقل شده است که این دعا را در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حال سجده، ایستاده، نشسته و در همه حالات تکرار می‌کنی و نیز در همه اوقات این ماه و هر قدر که می‌توانی و هر موقع از دوران زندگی‌ات به یادت آمد می‌خوانی.

بعد از تمجید خدای و درود بر پیامبر(ص) می‌گویی: «اللّهم کن لولیک الحجة بن الحسن، فی هذه الساعة و فی کل ساعة، ولیا و حافظا، و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا».



انتهای پیام/1404
منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان