۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین رای‌الیوم; جهان از مواضع آمریکا به تنگ آمده است/ تنها کشور‌های عربی تسلیم باج‌خواهی‌های واشنگتن می‌شوند
کد خبر: ۳۰۹۴۶۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۳ ساعت: ۱۷:۱۹ ↗ لینک کوتاه

انتقاد عطوان از مواضع نژادپرستانه آمریکا علیه فلسطینیان و مسلمانان؛

رای‌الیوم; جهان از مواضع آمریکا به تنگ آمده است/ تنها کشور‌های عربی تسلیم باج‌خواهی‌های واشنگتن می‌شوند

سردبیر روزنامه‌ رای‌الیوم در مطلبی با اشاره به مواضع آمریکا علیه فلسطینیان و مسلمانان، از ژست‌های بشردوستانه این کشور انتقاد کرد.

رای‌الیوم; جهان از مواضع آمریکا به تنگ آمده است/ تنها کشور‌های عربی تسلیم باج‌خواهی‌های واشنگتن می‌شوند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم با اشاره به اقدام آمریکا در وتوی پیش‌نویس طرح کویت برای حمایت از فلسطینیان در یادداشتی نوشت: آمریکا پیش‌نویس طرحی که کویت آن را به شورای امنیت بین‌الملل ارائه داد، وتو کرد، طرحی که کویت در آن حمایت بین‌المللی از شهروندان فلسطینی را که در نوار غزه به دست اسرائیل کشته می‌شوند، خواستار شد. این موضع‌گیری غیراخلاقی و نژادپرستانه آمریکاقابل پیش‌بینی بود. همچنین این مسئله جدید نیست که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، در این شورا تنها بماند و هیچ یک از کشور‌ها چه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و چه ده کشور عضو موقتی آن از او حمایت نکنند. مهم‌تر از آن این است که طرح دیگر آمریکا که جنبش حماس را محکوم و آن را مسئول رویداد‌های خشونت‌آمیز اخیر معرفی کرده بود، با شکست مفتضحانه‌ای مواجه شد.

عطوان نوشت: این نهایت وقاحت است که آمریکا به عنوان کشوری که خود را رهبر جهان آزاد می‌داند، رژیم اشغالگر اسرائیل را از کشتار‌هایی که به شهادت ۱۱۹ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۰ هزار تن در نوار غزه انجامیده است، تبرئه کند و پیش‌نویس طرحی را ارائه دهد که جنبش حماس را محکوم می‌کند و آن را مسئول این کشتار‌ها می‌داند، بعد هم آمریکا می‌پرسد چرا کشور‌های عربی و مسلمانان از ما بدشان می‌آید؟

او در ادامه یادداشتش نوشت: چطور از ما انتظار دارند، حکومتی را دوست بداریم که از همه اقدامات تروریستی اسرائیل جانبداری و از تیراندازی نظامیان اشغالگر به سوی تظاهرات‌کنندگان بی‌سلاح که در سمت دیگر دیوار مرزی در اعتراض به محاصره شدید خود و اجرای برنامه‌هایی برای گرسنه نگه داشتنشان وهمچنین به منظور تاکید بر حق بازگشت به خانه‌هایشان، دست به تظاهرات زدند، حمایت می‌کند؟

عطوان در ادامه با اشاره به سیاست‌های ضدمهاجرتی آمریکا نوشت: چطور از ما می‌خواهند از این کشور بدمان نیاید؟ کشوری که با مسلمانانی که وارد آن می‌شوند، نژادپرستانه رفتار و با بیشتر آن‌ها مانند تروریست‌ها برخورد و در فرودگاه‌هایش به بدترین شکل آن‌ها را تحقیر می‌کند و بدتر از آن قوانینی صادر و به موجب آن مهاجران غیرقانونی را بازداشت می‌کند و کودکانشان را از آن‌ها می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد کودکان خود را ببینند یا چیزی در باره آن‌ها بدانند.

عطوان در ادامه تاکید کرد مردم ما در نوار غزه به هیچ وجه تسلیم نخواهند شد و راهپیمایی‌های خود را که مجددا خوی وحشیانه و نژادپرستانه اسرائیل و حامیان آن‌ها در آمریکا و برخی کشور‌های غربی را بر ملا کرد، ادامه خواهند داد. راهپیمایی‌هایی که آرمان عادلانه فلسطین را بار دیگر در صدر توجه و اهتمام جهان قرار داد و برای پایان دادن به چشم پوشی‌ها، سکوت و فریبکاری‌هایی که اسرائیل به زور تروریسم در صدد القای آن است، جان خود را در این فدا کردند.

نیکی هیلی، نماینده نژادپرستی و تروریسم آمریکا در شورای امنیت و شاگرد مخلص بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یک سال پیش تهدید کرد، در صورتی که شورای امنیت به انتقادات خود علیه اسرائیل و مستندات آن در زمینه حقوق بشر ادامه دهد، از این شورا خارج خواهد شد. نمی‌دانیم چرا این تهدید خود را عملی نمی‌کند، دیگر همه دنیا از مواضع دولت آمریکا که مشوق نقض حقوق است، به تنگ آمده‌اند، به ویژه اگر قربانی از کشور‌های عربی و مسلمانان و به دست جلاد اسرائیلی باشد. روش‌های باج‌خواهانه آمریکا دیگر حتی از طرف نزدیک‌ترین متحدان اروپایی‌اش هم قابل پذیرش نیست و کشور‌هایی که در قبال تازه‌ترین باج‌خواهی‌های آمریکا یعنی اعمال مالیات برای صادرات و تولیدات آنها، مقابله به مثل کردند؛ اما متاسفانه تنها طرف‌هایی که تسلیم این باج‌خواهی‌ها می‌شوند، برخی کشور‌های حوزه خلیج (فارس) هستند.

سردبیر رای‌الیوم در پایان نوشت: بگذارید آمریکا در حمایت از کشتار‌های تروریستی اسرائیل از حق وتوی خود استفاده و از رژیم اشغالگر و جنایت‌های آن حمایت و معامله قرن را صادر کند؛ اما باید بداند که این مردم به هیچ وجه تسلیم نخواهند شد. آیا آمریکا از مزدوران خود در ویتنام حمایت نکرد؟ آیا کوبا را بیش از ۵۰ سال محاصره نکرد؟ آیا با پذیرش شکست، عراق را ترک نکرد؟ آیا برای خروج ایمن خود از افغانستان به طالبان متوسل نشد؟ آیا پس از تهدیدات تو خالی کره شمالی با دکمه هسته‌ای‌اش برای درخواست مذاکره با آن کشور شتابزده به سوی آن نرفت؟ ملتی که شصت شهید و سه هزار زخمی در یک روز تقدیم و در دل دشمنانش ترس و وحشت ایجاد می‌کند و همه جهانیان را برای حمایت از آرمان خود بسیج می‌کند و غبار ظالمانه فراموشی را از چهره آنان می‌زداید، قطعا پیروز خواهد شد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان