۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین موج جدید توهین به هنرمندان پس از تحریم روحانی/ هزینه انتقاد از دولت چقدر است؟
کد خبر: ۳۰۹۳۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۳ ساعت: ۰:۵۵ ↗ لینک کوتاه

سلبریتی‌ها؛ دیروز فرهیخته امروز پوپولیسم؛

موج جدید توهین به هنرمندان پس از تحریم روحانی/ هزینه انتقاد از دولت چقدر است؟

سلبریتی های حامی دولت که در زمان انتخابات به عنوان فرهیخته شناخته می شدند امروز با انتقاد از دولت پوپولیست نامیده می شوند.

 موج جدید توهین به هنرمندان پس از تحریم روحانی/ هزینه انتقاد از دولت چقدر است؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، انتخابات بیشتر از اینکه عرصه برنامه‌دهی و اقناع سازی افکارعمومی باشد، متاسفانه بیشتر به شوی سیاسی بدل شده است. در فضای احساسی و هیجانی استفاده ابزاری از سلبریتی‌ها نیز جایز شمرده می شود. در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در هر یک از ستادهای انتخاباتی حسن روحانی، چند سلبریتی برای جلوه بیشتر حضور داشتند. در کمپین‌ها شرکت می کردند و مردم را دعوت به رای دهی به نامزد مورد نظرشان می کردند.

موج جدید توهین به هنرمندان پس از تحریم روحانی/ هزینه انتقاد از دولت چقدر است؟
حضور سلبریتی‌ها در کمپین‌های انتخاباتی حسن روحانی تا جایی بود که برخی از مسئولان دولت یازدهم نسبت به این موضوع در مقابل رقیب فخر فروشی می‌کردند. «صالحی امیری»، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با روز انتخابات و با حضور در پای صندوق رأی در حسینیه جماران در واکنش به حمایت یکی از خوانندگان کشور به کاندیدای اصولگرا، با زبان تند و کنایه‌آمیز خود گفت: «من به کاندیدای عزیزی که در صحنه رقابت است پیام می‌دهم که اگر واقعا نیاز به حمایت هنرمندان داشتید به من پیام می‌دادید و من برای شما می‌فرستادم.»

اما هنوز یکسال از دولت روحانی نگذشته است که همین سلبریتی‌ها به عنوان منتقد آقای رئیس جمهور ضیافت افطاری وی را تحریم می کنند.

موضوع انتقاد سلبریتی ها از دولت از کمپین پشیمانیم آغاز شد. چند سلبریتی که در کمپین‌‌های انتخاباتی شرکت کرده بودند، از پشیمانی خود نسبت به رای دهی به حسن روحانی صحبت کردند. بعد از مدتی افراد دیگری به این کمپین پیوستند. علت این پشیمانی اما چندان مردمی نبود. مسئله افزایش عوارض خروج از کشور که در بودجه سال 97 لحاظ شده بود علت اصلی این پشیمانی بود.

اما هر بار که سلبریتی‌ها پشیمان شده‌اند با سختی و توهین با آنها رفتار شده است. پاسخ به پشیمانی اول سلبریتی‌ها را «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت اینچنین داد: « اینهایی که گفتند "ما پشیمان هستیم" کی رأی داده‌اند که حالا پشیمان هستند؟ حالا ممکن است که در این فضا چند نفر هم جوگیر شوند که آنهم خیلی مهم نیست.»

اما موج دوم پشیمانی سلبریتی‌ها به خاطر افزایش دلار بود. در این عرصه بسیاری از خوانندگان، بازیگران، بازیکنان فوتبال حامی دوآتیشه دولت دست به کار شدند و در صفحه اینستاگرام خود از سیاست ارزی دولت و افزایش سرسام آور قیمت دلار به شدت انتقاد کردند.

در این زمینه نیز، روزنامه های اصلاح طلب پاسخ‌های توهین‌آمیزی به این افراد دادند. روزنامه شرق با استفاده از ضرب المثل معروف عامیانه سلبریتی‌ها را نااهل و قورباغه خواند و نوشت: « مي‌گويند وقتي عرصه سياست از اهلش خالي شود، وقتي احزاب به حاشيه رانده شوند، شهر شلوغ مي‌شود و جا براي عرض ‌اندام برخي باز مي‌شود. سؤالي كه سلبريتي‌هاي سياست‌ناشناس در يك فضاي هيجاني به آن پاسخ نمي‌دهند يا نمي‌توانند بدهند يا اصلا به مخيله‌شان هم خطور نمي‌كند اين است كه اگر به انتخابات سال ٩٦ بازگرديم آيا گزينه بهتري به‌جز روحاني اصلا وجود داشت كه به او رأي بدهيم که حالا از رأي‌ندادن به او پشيمان شويم؟»

اما به نظر می رسد که حالا موج جدیدی از انتقادات سلبریتی‌ها به حسن روحانی با کمپین نه به افطاری و هشتگ «ما به افطاری نمی رویم» راه اندازی شده است. در این عرصه بازیگران مطرحی که حامی روحانی بودند اعلام کردند که به افطاری وی نمی روند.

در چند روز گذشته برخی از هنرمندان همچون پرویز پرستویی، پرستو گلستانی، برزو ارجمند، آناهیتا همتی، شیلا خداداد، ازیار میری، سارا بهرامی، احسان کرمی، مهناز افشار، فاطمه گودرزی، حمیدرضا آذرنگ و فلور نظری با انتشار تصاویری از کارت دعوت ضیافت افطاری رئیس‌جمهوری در صفحات شخصی خود با هشتگ یکسان «#ما_به_افطاری_نخواهیم_رفت» به تحریم این مراسم پرداختند. 

همین مسئله هم سبب شده تا روزنامه های اصلاح‌طلب بازهم با توهین و تهدید به سراغ هنرمندان بروند. هنرمندانی که تا دیروز به عنوان فرهیخته شناخته می‌شدند حالا به پوپولیست بودن متهم می‌شوند. این روزنامه ها در ابتدا سعی کردند با بیان اینکه ضیافت افطار فضای مناسبی برای طرح و بحث است، این فرصت را مغتنم شمرده و رد کردن دعوت ضیافت رئیس جمهور را تقبیح کرده و زشت بشمارند. اما در گام بعدی حرکت سلبریتی‌ها پوپولیست نامیده شد.

روزنامه اصلاح طلب ابتکار در این زمینه نوشت: « عده‌ای دیگر اما با اشاره به حضور این چهره‌ها در سایر مراسمی که هزینه‌های فراوان دارد و البته امکان بیان رودرروی این سخنان در ضیافت افطاری با رئیس‌جمهوری و نیز اشاره به رسوم مشابه در تشریفات ریاست جمهوری و مانند آن در کشورهای مختلف، آن را اقدامی نمادین با فواید خاص خود می‌دانند و معتقدند این اقدام هنرمندان با توجه به مجموع این شرایط، اقدامی پوپولیستی به شمار می‌رود و هیچ نشانی از کنشگری مدنی در خود ندارد.»

نوبخت نیز با بيان اينکه از انسان‌هاي فهيم و تحصيل‌کرده انتظار مي‌رود قضاوت درست انجام دهند، گفت: «شايد بهترين وضعيت دولت در شعر «شب تاريک و بيم موج و گردابي چنين هائل، کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها» باشد. نخبگان به دولت کمک فکري و برنامه‌اي کنند و دولت راغب است که از همه آحاد ملت نظرخواهي کند.»

به هر جهت انتقادات هنرمندان و سپس واکنش دولتی‌ها و روزنامه‌های حامی دولت سبب شده تا سلبریتی‌ها به نوعی به عنوان مخالف دولت در یکسال بعد از اینکه از آن حمایت کردند، شناخته شود. هر چند دغدغه سلبریتی‌ها چندان مردمی نبوده اما روند انتقادی از دولت تا به اینجا تشدید شده است و مشخص نیست در آینده به چه طریقی پیش رود.


انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان