۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین سال‌هاست مراجع در خصوص آسیب‌های ربا هشدار می‌دهند/ مبتلا شدن جامعه به ربا اقتصاد را به نابودی می‌کشاند
کد خبر: ۳۰۹۲۵۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۲ ساعت: ۱۶:۱۲ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

سال‌هاست مراجع در خصوص آسیب‌های ربا هشدار می‌دهند/ مبتلا شدن جامعه به ربا اقتصاد را به نابودی می‌کشاند

نماینده ولی فقیه در قزوین در جلسه تفسیر قرآن با بیان اینکه سال‌هاست مراجع در خصوص آسیب‌های ربا هشدار می‌دهند، گفت: مبتلا شدن جامعه به ربا اقتصاد را نابود می‌کند.

سال‌هاست مراجع در خصوص آسیب‌های ربا هشدار می‌دهند/ مبتلا شدن جامعه به ربا اقتصاد را به نابودی می‌کشاند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن کریم مسجد امام خمینی (ره) در ادامه تفسیر سوره «شعرا» اظهار کرد: آیات اواخر سوره «شعرا» به نزول قرآن می‌پردازد. ما دو نوع نزول داریم؛ نزول اول به معنای «تجافی» و نزول دیگر به معنای «تجلی» است.

امام جمعه قزوین افزود: در نزول «تجلی» علم از سوی یک شخص برتر به فرد دیگر نزول و تجلی پیدا می‌کند بدون اینکه این علم در نزد شخص اول دچار نقصان شود یا حذف گردد، بلکه از جایی به جای دیگر منتقل می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نزول قرآن «تجافی» نیست بلکه نزول «تجلی» است و به طور دائم از سوی خدای متعال درحال پرتوافشانی به سوی بندگانش است و این نور در قلب پیامبر اسلام (ص) تجلی کرد.

وی گفت: نزول قرآن از سوی خداوند به پیامبر (ص) فقط انتقال یک سری اطلاعات نبود بلکه آنچه خداوند نازل فرمود جزو وجود، جان و قلب پیامبر (ص) شد و از شخصیت ایشان جدا نبود به همین علت پیامبر (ص) توانست بر بندگان خدا تاثیرگذار شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ابراز کرد: «منذر بودن» یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های پیامبران بود اما فقط اختصاص به آنها ندارد و همه مسلمانان باید هشدار دهنده باشند و نسبت به عواقب گناهان و مصیبت‌ها یکدیگر را انذار دهند.

عابدینی ابراز کرد: چندین سال است مراجع و دلسوزان دین و علما فریاد می‌زنند که مبتلا شدن جامعه به ربا، اقتصاد را نابود می‌کند و مشکلات عدیده در حوزه اقتصادی به وجود می‌آورد و بر همه ماست که درباره ربا هشدار دهیم.

امام جمعه قزوین ادامه داد: زبان‌ها هر کدام ظهور و افولی دارند. به طور مثال برخی کلمات صدها سال پیش جزو زبان مردم ما محسوب می‌شد اما امروز از بین رفته‌اند و کلمات دیگر به این زبان اضافه شده است.

این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه گفت: از سوی دیگر کلمات دارای ظرفیت و حجم مخصوص به خود هستند و این کلمات همچون ظرفی هستند که باید با مظروف ادبیات و مفاهیم معنوی خود پر شوند، برای نمونه کلمه «کرامت» به عربی در ظرف کلمه فارسی «بزرگواری» نمی‌گنجد و ما نمی‌توانیم آن را به خوبی معنا کنیم.

وی افزود: بین زبان عربی و زبان‌های دیگر تفاوت‌هایی در ترجمه و کلمات وجود دارد. در قرآن کریم آمده است که ما قرآن را با عربی مبین نازل کردیم و از زمان اقوام مختلف نام قرآن بیان شده و پیامبران منتظر آمدن خاتم‌الانبیا(ص) و نزول قرآن کریم بودند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در آیه 157 سوره اعراف آمده است «همانان كه از اين فرستاده پيامبر درس نخوانده كه [نام] او را نزد خود در تورات و انجيل نوشته مى‏ يابند پيروى مى كنند [همان پيامبرى كه] آنان را به كار پسنديده فرمان مى‏ دهد و از كار ناپسند باز مى دارد و براى آنان چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى ناپاك را بر ايشان حرام مى‏ گرداند و از [دوش] آنان قيد و بندهايى را كه بر ايشان بوده است برمى دارد پس كسانى كه به او ايمان آوردند و بزرگش داشتند و ياريش كردند و نورى را كه با او نازل شده است پيروى كردند آنان همان رستگارانند».

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: در سوره صف آمده است: «آیا برای مردم به عنوان نشانی، این کافی نیست که دانشمندان مسیحی و یهودی از آمدن خاتم الانبیا و کتابش خبر داده اند؟»

وی اذعان کرد: خداوند می‌فرماید اگر ما این قرآن را به غیر اعراب نازل می‌کردیم آنها به این قرآن ایمان نمی‌آوردند، اساسی‌ترین کتاب‌هایی که در تفسیر و بیان لغات قرآن به عرب و عجم خدمت کرده، اثر دانشمندان فارسی زبان است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان