به گزارش خبرنگار اجتماعی
صبح قزوین ؛ آیتالله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن کریم مسجد امام خمینی (ره) در ادامه تفسیر سوره «شعرا» اظهار کرد: آیات اواخر سوره «شعرا» به نزول قرآن میپردازد. ما دو نوع نزول داریم؛ نزول اول به معنای «تجافی» و نزول دیگر به معنای «تجلی» است.
امام جمعه قزوین افزود: در نزول «تجلی» علم از سوی یک شخص برتر به فرد دیگر نزول و تجلی پیدا میکند بدون اینکه این علم در نزد شخص اول دچار نقصان شود یا حذف گردد، بلکه از جایی به جای دیگر منتقل میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نزول قرآن «تجافی» نیست بلکه نزول «تجلی» است و به طور دائم از سوی خدای متعال درحال پرتوافشانی به سوی بندگانش است و این نور در قلب پیامبر اسلام (ص) تجلی کرد.
وی گفت: نزول قرآن از سوی خداوند به پیامبر (ص) فقط انتقال یک سری اطلاعات نبود بلکه آنچه خداوند نازل فرمود جزو وجود، جان و قلب پیامبر (ص) شد و از شخصیت ایشان جدا نبود به همین علت پیامبر (ص) توانست بر بندگان خدا تاثیرگذار شود.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین ابراز کرد: «منذر بودن» یکی از اساسیترین ویژگیهای پیامبران بود اما فقط اختصاص به آنها ندارد و همه مسلمانان باید هشدار دهنده باشند و نسبت به عواقب گناهان و مصیبتها یکدیگر را انذار دهند.
عابدینی ابراز کرد: چندین سال است مراجع و دلسوزان دین و علما فریاد میزنند که مبتلا شدن جامعه به ربا، اقتصاد را نابود میکند و مشکلات عدیده در حوزه اقتصادی به وجود میآورد و بر همه ماست که درباره ربا هشدار دهیم.
امام جمعه قزوین ادامه داد: زبانها هر کدام ظهور و افولی دارند. به طور مثال برخی کلمات صدها سال پیش جزو زبان مردم ما محسوب میشد اما امروز از بین رفتهاند و کلمات دیگر به این زبان اضافه شده است.
این مفسر قرآن و نهجالبلاغه گفت: از سوی دیگر کلمات دارای ظرفیت و حجم مخصوص به خود هستند و این کلمات همچون ظرفی هستند که باید با مظروف ادبیات و مفاهیم معنوی خود پر شوند، برای نمونه کلمه «کرامت» به عربی در ظرف کلمه فارسی «بزرگواری» نمیگنجد و ما نمیتوانیم آن را به خوبی معنا کنیم.
وی افزود: بین زبان عربی و زبانهای دیگر تفاوتهایی در ترجمه و کلمات وجود دارد. در قرآن کریم آمده است که ما قرآن را با عربی مبین نازل کردیم و از زمان اقوام مختلف نام قرآن بیان شده و پیامبران منتظر آمدن خاتمالانبیا(ص) و نزول قرآن کریم بودند.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در آیه 157 سوره اعراف آمده است «همانان كه از اين فرستاده پيامبر درس نخوانده كه [نام] او را نزد خود در تورات و انجيل نوشته مى يابند پيروى مى كنند [همان پيامبرى كه] آنان را به كار پسنديده فرمان مى دهد و از كار ناپسند باز مى دارد و براى آنان چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى ناپاك را بر ايشان حرام مى گرداند و از [دوش] آنان قيد و بندهايى را كه بر ايشان بوده است برمى دارد پس كسانى كه به او ايمان آوردند و بزرگش داشتند و ياريش كردند و نورى را كه با او نازل شده است پيروى كردند آنان همان رستگارانند».
نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: در سوره صف آمده است: «آیا برای مردم به عنوان نشانی، این کافی نیست که دانشمندان مسیحی و یهودی از آمدن خاتم الانبیا و کتابش خبر داده اند؟»
وی اذعان کرد: خداوند میفرماید اگر ما این قرآن را به غیر اعراب نازل میکردیم آنها به این قرآن ایمان نمیآوردند، اساسیترین کتابهایی که در تفسیر و بیان لغات قرآن به عرب و عجم خدمت کرده، اثر دانشمندان فارسی زبان است.
انتهای پیام/2002
دیدگاه ها