۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اولین واکنش نزدیکان لاریجانی به آرای ضعیفش/ به او کم لطفی شد!/ لاریجانی اصولگراست ولی کنار خاتمی هم می‌نشیند!
کد خبر: ۳۰۹۱۷۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۲ ساعت: ۱۰:۴۳ ↗ لینک کوتاه

حواشی انتخاب معنادار لاریجانی برای سال سوم؛

اولین واکنش نزدیکان لاریجانی به آرای ضعیفش/ به او کم لطفی شد!/ لاریجانی اصولگراست ولی کنار خاتمی هم می‌نشیند!

اداره مجلس بدون استفاده از همه ظرفیت ها غیرممکن است. اشکالی که اتفاقا ما به آقای عارف گرفتیم، همین بود. خودمحوری و تمامیت خواهی در لیست آقای عارف وجود داشت، می خواستند بقیه گروه ها را حذف کنند و خودشان ۱۲ کرسی هیأت رئیسه را داشته باشند. پایداری ها هم همین رویه را داشتند.

 اولین واکنش نزدیکان لاریجانی به آرای ضعیفش/ به او کم لطفی شد!/ لاریجانی اصولگراست ولی کنار خاتمی هم می‌نشیند!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  علی لاریجانی در حالی یکبار دیگر رئیس مجلس شورای اسلامی شد که ضعیف ترین آرای ریاست خود در مجلس را تجربه نمود و اگر فراکسیون اصولگرایان به داد وی نمی رسیدند، او اینک باید همانند دیگر نماینده ها در پایین مجلس برای خود صندلی انتخاب می کرد.

 با این وجود اولین واکنش دو تن از نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی پس از انتخابات اخیر هیات رئیسه مجلس و آرای ضعیف وی جالب توجه است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‎آبادی و بهروز نعمتی در گفتگو با سایت خبرآنلاین – رسانه نزدیک به لاریجانی- نکات جالبی را بیان کرده اند که گزیده ای از این اظهارات به شرح ذیل است:
 

 
غلامعلی جعفرزاده ایمن‎آبادی نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس:

* لاریجانی در مدیریت فضای مجلس حس مشارکت‌جویی بیشتری نسبت به دو رقیب دیگر خود دارد، اما متأسفانه در انتخابات هیأت رئیسه به او کم لطفی‌ شد.

* هر کدام از نمایندگان از یک حوزه انتخابیه با فرهنگ و آداب مخصوص آن منطقه به پارلمان آمده‎اند، ضمن آنکه جزء اقشار مختلف اجتماعی از مهندس، دکتر، معلم و استاد دانشگاه تا کارگر و کارمند هستند. بنابراین همگراکردن همه نمایندگان برای تصمیم گیری گروهی، هنر خاصی می خواهد که فعلا فقط آقای لاریجانی این هنر را دارد.

* فعلا فقط آقای لاریجانی از قدرت رایزنی با مقامات عالی کشور همچون رهبر معظم انقلاب، قوه قضائیه و دولت برخوردار است. در عرصه بین المللی نیز اعتبار و جایگاه او بین نمایندگان منحصر به فرد و فراتر از رئیس مجلس توصیف می شود؛ تا جایی که حتی با روسای جمهور دیگر کشورها نیز ارتباط دارد.

* وقتی جمیع جهات را درنظر بگیریم، به این نتیجه می رسیم که علی لاریجانی برای ریاست مجلس دهم اصلح ترین فرد است.

* اداره مجلس بدون استفاده از همه ظرفیت ها غیرممکن است. اشکالی که اتفاقا ما به آقای عارف گرفتیم، همین بود. خودمحوری و تمامیت خواهی در لیست آقای عارف وجود داشت، می خواستند بقیه گروه ها را حذف کنند و خودشان 12 کرسی هیأت رئیسه را داشته باشند. پایداری ها هم همین رویه را داشتند.

* وقتی دو فراکسیون دیگر (ولایی و امید) لیست کامل برای انتخابات سال سوم هیأت رئیسه دادند، فراکسیون مستقلین نیز چاره ای نداشت و مجبور به ارائه لیست کامل مختص به خود شد وگرنه ما مخالف چنین رویه ای بودیم. مگر می شود یک جناح بیاید و هر 12 کرسی هیأت رئیسه را برای خود بخواهد؟

* اصلاح طلبان همه 12 کرسی هیأت رئیسه مجلس را بگیرند و پایداری ها پایین بنشینند، مطئمنا پایداری ها، اصلاح طلبان را در اداره مجلس اذیت می کنند و برعکس اگر همه صندلی های هیأت رئیسه در اختیار پایداری ها قرار گیرد، اصلاح طلبان پایداری ها را اذیت می کنند.

* البته کسی نمی گوید آقای لاریجانی بدون ایراد و اشکال است، او باید وقت بیشتری را برای نشست با نمایندگان بگذارد و اگر نماینده ای درخواست دیدار کرد سریع باید این امکان برایش فراهم شود؛ چراکه نمایندگان دنبال حل مشکلات شخصی نیستند، بلکه مسائل و امور حوزه انتخابیه خود را پیگیری می کنند.

* فرض کنید نماینده ای مشکل حوزه انتخابیه خود را به آقای لاریجانی منتقل کند و آقای لاریجانی با یک تماس تلفنی به وزیر بتواند هماهنگی لازم را برای رسیدگی به موضوع انجام دهد؛ در این صورت دیگر نیازی به طرح سئوال و تذکر و درگیری با وزیر و استیضاح پیش نمی آید.  

* برای شخص من اتفاق افتاد که به دفتر آقای لاریجانی رفتم و مطالبی را به او اطلاع دادم، به شدت ناراحت شد، افراد مختلفی را صدا کرد و از آنها خواست با پیگیری مسائل را درست کنند. حتی یک مرتبه در موضوعی به من گفت «درست می گویی من اینجا اشتباه کردم» اما ما هم کوتاهی داشتیم.
 

 
بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس:
* همواره آقای لاریجانی برای تصمیم‌گیری‎های کلان در مجلس نظرسنجی می‌کند تا براساس مشارکت جمعی، تصمیمی اتخاذ شود؛ چرا که مبنای کار مجلس رأی‌گیری است. سپس هر دیدگاهی که بتواند رأی اکثریت نمایندگان را جلب کند، پیگیری می‌شود.

*با توجه به تجربیات و سوابقی که آقای لاریجانی در حوزه دیپلماسی دارد، حتما این تجربیات و سوابق او به حل مشکلات کشور در عرصه منطقه و جهان کمک می کند.

* دو دوره در کنار آقای لاریجانی، عضو هیأت رئیسه مجلس هستم. رویکرد آقای لاریجانی هیچ‌گاه این طور نبود که بخواهد یک تنه مجلس را اداره کند.

*همواره آقای لاریجانی برای تصمیم گیری‎های کلان در مجلس نظرسنجی می کند تا براساس مشارکت جمعی، تصمیمی اتخاذ شود؛ چراکه مبنای کار مجلس رأی گیری است. سپس هر دیدگاهی که بتواند رأی اکثریت نمایندگان را جلب کند، پیگیری می شود. در مجموع هیچ گاه در مجلس ندیدم آقای لاریجانی بخواهد سوگیری داشته باشد. ضمن آنکه به کار هر کسی نقدهایی وارد می شود که طبیعی است.

علی لاریجانی اصولگرا است و با رای اصولگرایان رئیس شد/ اصولگرایی او متفاوت است و کنار خاتمی هم می نشیند

در هیمن حال سایت خبرآنلاین که رسانه نزدیک به لاریجانی محسوب می شود، طی تحلیلی عنوان کرده که لاریجانی یک اصولگرا است و همچنین رای اخیر خود را نیز مدیون اصولگرایان است.

در این تحلیل با اشاره به اینکه تمایل اصولگرایانه لاریجانی بر همزیستی مسالمت آمیزش با جریان چپ می چربد، آمده است:« در جریان سومین انتخابات هیات رئیسه مجلس اتفاقی رخ داد که نه تنها علی لاریجانی بلکه هیچ کس دیگری فکرش را هم نمی کرد. لاریجانی در مواجهه با محمدرضا عارف که یک بار آن را در هیات رئیسه موقت با اختلاف 68 رای شکست داده بود، این بار کمتر از رقیب رای آورد و نهایتا با حمایت اصولگرایانی مانند طیف حمیدرضا حاجی بابایی و اعضای جبهه پایداری کرسی ریاست، دوباره به نام او ثبت شد.»

البته در گزارش تحلیلی این رسانه نزدیک به لاریجانی آمده است: «همیشه علی لاریجانی به عنوان یک چهره اصولگرا شناخته شده است اما اصولگرایی او متفاوت از برادرانش است. تفاوت اینجا عیان می شود که علی لاریجانی تلاش می کند بیش از آنکه خود را اصولگرای دو آتیشه نشان دهد و با استفاده از کلیدواژه هایی چون فتنه و سران فتنه و ... جناح اصلاح طلب را از خود برنجاند با در پیش گرفتن مشی اعتدالی هم حمایت جناح خود را در کارنامه داشته باشد، هم رای اصلاح طلبان را به سبدش اضافه کند. کما اینکه در مراسم عزاداری محرم در جماران کنار سیدمحمد خاتمی نشست.  او با این منش تا امروز به خوبی توانسته است نقش کلیدی در شطرنج سیاست داخلی را بازی کند. بازی‌ای که حتی در روزهای منتهی به انتخابات هیات رئیسه در اجلاسیه سوم مجلس دهم توانست اصلاح طلبان را در حمایت از عارف یا لاریجانی دچار اختلاف کند. او که می داند با کدام طیف چگونه نشست و برخاست کند؛ این روزها به گونه ای رفتار کرده است که هم اصولگرایان تندرو و هم اصلاح طلبان در شرایطی که خطر حضور رقیب را احساس کنند؛ رای خود را به نام او ثبت می کنند تا به قول خودشان «دفع افسد» کرده باشند. »



انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان