۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ساماندهی و مرمت امامزاده آمنه خاتون قزوین آغاز شد
کد خبر: ۳۰۹۱۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۲ ساعت: ۸:۱۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان:

ساماندهی و مرمت امامزاده آمنه خاتون قزوین آغاز شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: ساماندهی و مرمت ورودی این بنای تاریخی– مذهبی از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری تحت نظارت فنی و کارشناسی این اداره کل و همکاری اداره کل اوقاف آغاز شد.

ساماندهی و مرمت امامزاده آمنه خاتون قزوین آغاز شد
محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: در راستای حفاظت و نگهداری از اماکن ارزشمند تاریخی– مذهبی، ساماندهی و مرمت سر در ورودی امامزاده آمنه خاتون با همکاری و مشارکت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل اوقاف استان قزوین آغاز شد.

وی افزود: بقعه آمنه خاتون یا امینه خاتون از زیارتگاه‌های قدیمی شهر قزوین و بنای تاریخی مربوط به دوره صفوی است که از دیرباز محل زیارت و عبادت و برگزاری بسیاری از مراسم آئینی و مرکز تجمع مناسبت‌های مختلف مذهبی در قزوین بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین ابراز کرد: به دلیل قدمت تاریخی این بنا و جایگاهی که نزد مردم دارد و حجم زائران و گردشگران داخلی و خارجی که در طول سال به این امامزاده مراجعه می‌کنند حفاظت و نگهداری آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

حضرتی در خصوص روند مرمت سر در ورودی امامزاده آمنه خاتون اذعان کرد: ساماندهی و مرمت ورودی این بنای تاریخی– مذهبی از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری تحت نظارت فنی و کارشناسی این اداره کل و همکاری اداره کل اوقاف آغاز شد و اقدامات مرمتی شامل خاکبرداری جهت آسیب شناسی، کف سازی، مرمت سر در ورودی امامزاده، نوسازی و مرمت ستون‌های آجری ورودی، بند کشی و ساماندهی تاسیسات مکانیکی تحت نظارت مهندس برجعلی زاده در حال انجام است.

وی عنوان کرد: بنای امامزاده آمنه خاتون یا امینه خاتون واقع در خیابان ملک آباد از بقعه‌هاى قدیمى شهر قزوین است که در تاریخ 24 آذر سال 75 با شماره 1789به ثبت رسیده است. این بنا تا چند دهه پیش در محوّطه گورستان محلّه پنبه ریسه قرار داشت و باکشیدن دیوار برگِرد آن، بقعه داراى صحن بزرگى مى‏گردد که چند قبر قدیمى هنوز در آن برجاى مانده است.

این مسئول بیان کرد: امامزاده آمنه خاتون از آثار ارزشمند دوره صفوی است که بر روی شالوده ایلخانی ساخته شده است. پلان هشت ضلعی در داخل که بیرون به طرح مدور تبدیل شده و با رسمی‌بندی، کاشی‌کاری، مقرنس سفالی و شباک گچی مزین گشته است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان