۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین کی روش; پروژه حداقل ۵ ساله برای هدایت آمریکا داشتم ولی نشد/«پیروزی» داروی مادام العمری در فوتبال است
کد خبر: ۳۰۹۰۵۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

کی روش; پروژه حداقل ۵ ساله برای هدایت آمریکا داشتم ولی نشد/«پیروزی» داروی مادام العمری در فوتبال است

سرمربی تیم ملی ایران در مصاحبه خود فاش کرد که در آستانه هدایت تیم ملی آمریکا در زمان های دور بود ولی این اتفاق نیفتاد.

کی روش; پروژه حداقل ۵ ساله برای هدایت آمریکا داشتم ولی نشد/«پیروزی» داروی مادام العمری در فوتبال است

به گزارش خبرگزاری صبح قزوین ، به نقل از سایت socceramerica، کارلوس کی روش معتقد است که آمریکا در زمینه فوتبال توانایی بالایی دارد و لیگ فوتبال MLS فرهنگ فوتبال را ایجاد کرده است. میکل ویتالا در مسابقات جام جهانی زیر ۲۰ سال ۱۹۸۹ سرمربی آمریکا بود و کی روش در آن زمان موفق شد با پرتغال در ۱۴ دقیقه کار آمریکا را تمام کرد و راهی فینال شود و قهرمانی را از آن خود کند. آمریکا در آن دوره به جایگاه چهارم رسید.

کی روش به مدت ۶ سال دستیار آلکس فرگوسن در منچستر یونایتد بود. کی روش که پرتغال را به قهرمانی جام جهانی زیر ۲۰ سال رسانده بود و تا سال ۱۹۹۱ هدایت این تیم را برعهده داشت، گفت:«تیم ملی آمریکا در آن دوره یک شگفتی بزرگ بود. قبل از آن شناختی از فوتبال آمریکا نداشتم».

ولی کی روش در اواخر دهه ۹۰ پس از آنکه هدایت تیم نیویورک رد بولز در لیگ MLS را برعهده گرفت به کارشناس فوتبال آمریکا تبدیل شد.

بعد از جام جهانی ۱۹۹۸ کی روش برنامه ای برای مربیگیری تیم ملی آمریکا داشت ولی محقق نشد. این در حالی است که او اکنون ۴ بار موفق شده تیم های مختلف(آفریقای جنوبی، پرتغال، ایران را دوبار) را به جام جهانی برساند و ۶ سال دستیار اول فرگوسن در منچستر یونایتد بود و سرمربی رئال مادرید نیز شده است.

کی روش درباره لیگ فوتبال آمریکا گفت: «MLS مانند کودکی است که بسیاری از آرزوها را در سر دارد اما مثل تمام کودکان برخی از اوقات می افتد و گاهی نیز بلند می شود. ولی من متوجه شدم فوتبال آمریکا امکانات و  توانایی بالایی دارد. در ابتدا من پروژه ای بزرگ برای ایجاد و پیشرفت فوتبال آمریکا داشتم.»

مرد پرتغالی موفقیت بی نظیری را با ایران کسب کرده است. کی روش از ۷ سال پیش هدایت تیم ملی ایران را برعهده دارد. پیش از آمدن او به ایران میانگین حضور مربیان در راس تیم ملی ایران ۱۱ ماه بود.

سرمربی ۶۳ ساله پرتغالی  درباره دوامش گفت: «یک داروی خیلی خوب در فوتبال وجود دارد و آن پیروزی است. شما می‌توانید با این دارو در فوتبال مادام العمر بمانید. شما وقتی پیروز نمی شوید دیگر نمی توانید مادام العمر بمانید.»

این سایت در این گزارش نوشت: کی روش تیم ملی ایران را در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بدون شکست راهی جام جهانی کرد و هنوز دو بازی به پایان این مسابقات باقی بود که صعود ایران قطعی شد. او برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران تیم ملی این کشور را به صورت متوالی به جام جهانی رساند.

کی روش درباره مربیگری برای بازیکنان جوان گفت: این نکته همیشه مرا به یاد آهنگ مشهور (پینک فلوید) می اندازد.«سلام! معلمان! دانش آموزان را به حال خودشان رها کنید. بازیکنان جوانان را باید آزاد گذاشت تا با شادی عمل کنند. مهمترین چیزی که در هر مکان، مدارس فوتبال، آکادمی ها و همه جا می بینم، عشق به بازی است.»

آمریکا بعد از جام جهانی ۱۹۹۸  به همراه آلن روتنبرگ، رئیس وقت فدراسیون فوتبال آمریکا برنامه ای بلند مدت برای کی روش طرح ریزی کرد.

 کی‌روش درباره این موضوع گفت: «من مذاکرات عمیق و گسترده ای در این رابطه انجام دادم. به تمام نقاط آمریکا رفتم و با ده ها نفر از مردم، مربیان، بازیکنان و مسئولان صحبت کردم تا بتوانم شناختی از وضعیت موجود فوتبال این کشور پیدا کنم.»

اما این پروژه بلند مدت کی روش برای آمریکا با تغییر ریاست فدراسیون فوتبال آمریکا اجرایی نشد.

کی روش گفت:« از بدشانسی این اتفاق نیفتاد(سرمربی آمریکا نشدم). در نتیجه امیدم به باد رفت چون هدفم برای این پروژه حداقل ۵ ساله بود اما طبیعت زندگی این چنین است. هرگز اولین دیدارم را با روتنبرگ، رئیس فداراسیون فوتبال آمریکا فراموش نمی کنم. او به من گفت: کارلوس، هدفم در طول ۱۰ سال آینده قهرمانی در جهان است. به نظرم او در من چیزی عجیب دیده بود و به وجد آمده بود. او به من گفت: نگران نباش. می دانم که چه بسا نتوانیم در طول ۱۰ سال قهرمان جام جهانی بشویم. اما می خواهم بدانی که ما باید قدم به قدم جلو برویم تا بتوانیم قهرمان جهان شویم. این سخنان روتنبرگ برایم مثل درسی بود. زمانیکه شما به جایی می رسید، یک پروژه ای را با یک باشگاه یا تیم ملی آغاز می کنید و مهمترین چیز این است که شما وضعیتتان از روز اول بهتر شود.»

وی افزود: «شما نمی توانید بگویید که با انتقال از مکانی به مکانی دیگر پیروز می شوید و به موفقیت می رسید. چون فرهنگ ها، اشخاص و احساسات مختلفی در جهان وجود دارد. شما نیاز دارید تا اعتقادات و آرائت را از مکانی به مکانی دیگر اصلاح کنید. این چیزی است که روتنبرگ کمکم کرد تا متوجه شوم. احتمالا او نمی داند که چقدر به من کمک کرده است.»

سرمربی پرتغالی درباره شکست آمریکا در راه یابی به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه گفت: «به نظرم نمی توان این شکست رت به عنوان یک دارم نگاه کرد یا به منزله فرصتی برای یاد گرفتن دانست. ایتالیا هم در این دوره حضور ندارد. زمان هایی در تاریخ جام جهانی وجود  دارد که انگلیس نیز حضور نداشته است. چیزی که باید مردم آن را بفهند این است که عملیانت پیشرفت در بازی یک خط عمودی نیست بلکه باید به صورت موج و عرضی صورت بگیرد. در این راه روزی سقوط می کنید و روزی صعود. در نتیجه راه نیافتن به جام جهانی نمی تواند همیشه شکست باشد بلکه فرصتی برای یادگیری است تا اشتباهاتمان را درک کنیم. مطمئنم که به دلیل وجود اشخاص باهوش و توانا در آمریکا این تیم می تواند در دوره بعد جام جهانی حضور داشته باشد.»

مرد پرتغالی ادامه داد: «لیگ MLS نمونه بزرگی از پیشرفت فوتبال در آمریکا است. استوار و ثابت قدم باشید. ایجاد یک فرهنگ فوتبال در آمریکا با توجه به ریشه دار بودن بسیاری از ورزش در آمریکا نیاز این کشور است. تنوع قومیتی اهالی آمریکا قدرت بزرگی را برای این کشور فراهم می کند و یک نقطه قوت است. MLS  و فوتبال آمریکا گام به گام دارند به جلو پیش می روند تا فرصت ها را فراهم کنند. MLS امروز نمونه ای عالی از رشد و پیشرفت فوتبال است. وقتیکه من به ایالات متحده فکر می کنم، آنجا بودم، آنجا کار کردم، آن را دیدم. من در مورد پتانسیل عظیم آنها قدرت اقتصادی خود، امکاناتش، زیرساخت هایش فکر می کنم. این ها را با عشق و اشتیاق و فرصت ها ترکیب کنید، و این اتفاق خواهد افتاد.»

انتهای پیام/ا

 

 

 

منبع: ورزشی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان