۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین واكسيناسيون سگ‌هاي روستايي علیه هاري آغاز شد
کد خبر: ۳۰۸۹۶۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۰ ساعت: ۱۲:۵۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین:

واكسيناسيون سگ‌هاي روستايي علیه هاري آغاز شد

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: پيش بيني مي‌شود بيش از ۱۵۰۰ قلاده تحت پوشش واكسيناسيون هاري قرار گيرد.

واكسيناسيون سگ‌هاي روستايي علیه هاري آغاز شد
دکتر عیسی یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ اظهار کرد: در راستاي مبارزه با بيماري‌هاي مشترك، اداره دامپزشكي شهرستان قزوين در يك برنامه زمانبندي شده، سگ‌هاي موجود در واحدهاي روستايي را واکسینه می‌کند.

وی افزود: بيماري هاري يكي از خطرناك ترين بيماري‌هاي مشترك است كه در صورت بروز، امكان درمان آن تقريبا وجود ندارد، عامل اين بيماري ويروسي بوده و سگ سانان يكي از مستعدترين و حساس ترين دام­ها به آلودگي و انتقال آن به ساير حيوانات است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین بیان کرد: این ویروس در تمام حیوانات خون‌گرم از جمله انسان می‌تواند ایجاد بیماری کند، ویروس از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن شده در ماهیچه‌ها به سمت اعصاب انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر می‌کنند.

وی ابراز کرد: در گزارش «اتحاديه جهانی مبارزه با هاری» که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد مرگ و میر سالانه ناشی از هاری در ایران بین ۲۰ تا ۹۰ نفر اعلام شد، همچنین آمار و ارقام ارائه‌شده از سوی مقام‌های بهداشتی كشورمان نشان می‌دهد تعداد ابتلاء و مرگ و میر ناشی از هاری انگشت‌شمار است.

این مسئول عنوان کرد: سالانه میلیاردها ریال صرف پیشگیری از بیماری هاری در ایران می‌شود و «کمتر بیماری واگیر در کشور وجود دارد که به اندازه این بیماری برای آن هزینه شود»؛ لذاسازمان دامپزشكي به عنوان متولي مبارزه با بيماري‌هاي مشترك قابل انتقال از دام به انسان ، هر ساله اقدام به واكسيناسيون رايگان سگ‌­هاي صاحب دار روستايي مي‌کنند.

دکتر یزدی گفت: پيش بيني مي‌شود بيش از 1500 قلاده تحت پوشش واكسيناسيون هاري قرار گيرد و اميد است با ادامه روند واكسيناسيون و عقيم سازي سگ‌هاي ولگرد شاهد ريشه كني اين بيماري در كشور باشيم.

وی به عموم مردم توصیه کرد: در صورت مشاهده علايمی در حیوانات مانند ترس، حالت تهاجمی، ریزش بزاق از دهان، بلع سخت، گیج بودن و تلوتلو خوردن و تشنج، آسیب رساندن به خود و ترس از نور و آب، مشاهده اختلالات رفتاري (برای مثال حیوانی که به طور معمول فقط در شب و يا در خارج از محل هاي مسكوني دیده می‌شود به صورت سرگردان در طول روز و در محيط‌هاي شهري دیده می‌شود) ذيل در كمترين زمان ضمن تماس با تلفن گوياي 1512 اداره كل دامپزشكي استان قزوين از نزدیک شدن به این حیوانات پرهیز کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان