۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین سرانجام وعده بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی چه شد؟
کد خبر: ۳۰۸۹۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۰ ساعت: ۱۱:۵۵ ↗ لینک کوتاه

عاقبت وعده روحانی؛ فرار سرمایه ایرانی به کشورهای همسایه

سرانجام وعده بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی چه شد؟

وعده بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی یکی از وعده های مهم روحانی در سال ۹۲ بود که سبب رای آوی وی شد؛ اما سرانجام این وعده چه شد؟

سرانجام وعده بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی چه شد؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،خبری این روزها روی خروجی برخی رسانه‌ها منتشر شد که یادآور یکی از وعده‌های «حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهور یازدهم است.

بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی یکی از وعده های حسن روحانی رئیس دولت یازدهم به مردم بود. وی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی خطاب به مردم ایران گفت:

«به همه هموطنان قول می‌دهم که افتخارات بزرگان ایرانی که برخی کشورهای همسایه آن را تصاحب کردند برگردانم و احترام پاسپورت ایرانی نیز برگردانده می‌شود.«

وی این سخنان را بارها در تبلیغات انتخاباتی تکرار کرد و این شعار به قدری برای مردم حائز اهمیت بود که از آن به عنوان یکی از مهم ترین وعده های انتخاباتی رئیس دولت یازدهم یاد می کنند. وعده روحانی تنها بازگشت احترام به پاسپورت ایرانی نبود بلکه بیان می‌کرد که من غرور و عزت ایرانیان را به آنها باز می گردانم.

اخیرا خبرگزاری ایسنا در خبری با عنوان « گذرنامه ایرانی چقدر اعتبار دارد؟»، در بخش ضعیف‌ترین و یا به عبارتی بی‌اعتباترین گذرنامه‌ها با امکان سفر بدون ویزا به این موضوع پرداخت و نوشت:

«ایران که تا ماه فوریه ۲۰۱۸ همراه با بنگلادش، کوزوو و لبنان با امکان سفر آزاد به ۳۸ کشور رتبه ۹۷ این فهرست را به‌دست آورده‌ بود پس از گذشت سه ماه در تازه‌ترین رده‌بندی پنج پله صعود کرد و به رتبه ۹۲ این جدول دست یافت که البته گذرنامه‌ آن همچنان جزو کم‌اعتبارها به شمار می‌آید و هشت پله تا آخرین رتبه فاصله دارد

این خبر می افزاید: « ایران در رتبه‌بندی جدید با امکان سفر آزاد به ۴۳ کشور در کنار کنگو و کره‌شمالی قرار گرفته است.«

اما نکته تلخ این ماجرا فرار سرمایه از کشور است که در همین خبر آمده است: « قدرتمند شدن ویزای گرجستان که همزمان با تغییر مواضع آمریکا در برجام اتفاق افتاد، در کنار دیگر مزیت‌های اقتصادی و سیاسی این کشورِ نزدیک به ایران، باعث شده مهاجرت ایرانی‌ها و سرمایه‌های آن‌ها به گرجستان در یک سال اخیر با رشد قابل توجهی همراه باشد.«

حال با گذشت 5 سال از وعده حسن روحانی دیده می‌شود که نه تنها این موضوع محقق نگردیده است بلکه موجب خسران و ضرر و زیان برای کشورمان با فرار سرمایه نیز شده است.



 

این درحالی بود که دولت در حوزه خارجی و دیپلماسی سرمایه‌گذاری بسیاری کرده بود و به همین سبب دولت روحانی به «دولت دیپلمات» مشهور است. اما با همه رایزنی‌ها و مانور بر روی مسئله تعامل و همزیستی مسالمت‌آمیز با جهان خارج هنوز در حوزه روابط بین المللی گشایش لازم انجام نشده است.

از سوی دیگر فرار سرمایه در سایه پایین بودن اعتبار پاسپورت کشورمان موضوع قابل تاملی است؛ چراکه یکی از ماموریت‌های برجام هم سراریز کردن سرمایه خارجی به کشورمان بود اما اینک دیده می شود که ایرانیان نیز سرمایه خود را در کشورهای همسایه می برند و همین موضوع سبب رشد اقتصادی آنان و از سوی دیگر رکود و ضعف اقتصادی کشورمان می‌شود.

البته بارها و بارها وعده بازگشت اعتبار به پاسپورت ایرانی در دولت زیر سئوال رفته است. یکی از این موارد نیز در دوران باراک اوباما صورت گرفت که در آن از حضور «حمید ابوطالبی» سفیر ایران در سازمان ملل جلوگیری شد.


انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان