۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین توصیه‌هایی برای روزه‌داری در ماه رمضان/ غذاهای سرخ‌کردنی کمتر مصرف کنید
کد خبر: ۳۰۸۸۰۵ نویسنده: کبری حمزه لو تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۹ ساعت: ۱۱:۲۹ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با مشاوره تغذیه و رژیم درمانی مطرح شد

توصیه‌هایی برای روزه‌داری در ماه رمضان/ غذاهای سرخ‌کردنی کمتر مصرف کنید

مشاوره تغذیه و رژیم درمانی گفت: در ایام ماه رمضان از مواد غذایی سرخ شده کمتر استفاده شود خصوصا برای روزه اولی‌ها زیرا هم هضم و جذب سخت‌ تری دارند و هم باعث بروز تشنگی در طول روز می‌شود؛ پس ترجیحا از غذاهای آبپز و کبابی استفاده کنند‌.

توصیه‌هایی برای روزه‌داری در ماه رمضان/ غذاهای سرخ‌کردنی کمتر مصرف کنید
کبری حمزه لو  در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با توجه به منافع روزه داری اظهار کرد: تحقیقات و پژوهش‌های زیادی انجام شده که اثبات می‌کند؛ روزه داری در سلامت جسم و روان تاثیر مثبتی دارد به خصوص روی سطوح چربی‌های خون، قند خون، فشارخون، کنترل وزن و یک سری از بیماری‌ها؛ که نقش روزه داری کاملا مشخص است.

وی عنوان کرد: روزه داری می‌تواند در بیشتر بیماری‌‌هایی که عادت‌های غلط غذایی و افزایش وزن باعث بروزشان می‌شود مفید باشد؛ زیرا روزه داری باعث می‌شود که دستگاه گوارش چندین ساعت خالی بماند و درواقع دستگاه گوارش و سیستم اعصاب مرکزی بدن که روی هضم و جذب مواد غذایی داخل بدن استراحت می‌کنند بعد از افطار می‌توانند به نحو بهتری عمل خود را انجام دهند و متابولیسم بدن نرمال می‌شود.

مشاوره تغذیه و رژیم درمانی مطرح کرد: فواید روزه برای افرادی است که از سلامت جسمانی کامل برخورداراند و نمی‌توان گفت که چون اثراث مثبت آن تایید شده است پس گرفتن روزه برای کسی ممانعتی ندارد، باید توجه شود کسانی که بیماری خاصی دارند حتما باید با پزشک خود در این خصوص مشورت کنند.

حمزه لو با اشاره به اینکه دو اصل تنوع و تعادل در تغذیه سالم به ویژه در ماه رمضان اهمیت ویژه ای دارد، گفت: تنوع یعنی از تمام گروه‌های اصلی غذایی شامل نان و غلات، شیر، سبزی‌‌ها، میوه‌ها و گوشت‌ها مصرف شود و تعادل هم یعنی از تمام غذاها به مقدار کافی مصرف شود و سعی شود که در سبد غذایی ماه رمضان در طول مدت افطار تا سحر از ۵ گروه غذایی اصلی رعایت شود.

روزه خود را با مواد غذایی گرم افطار کنید
این مشاوره تغذیه اذعان کرد: توصیه می‌کنم که روزه داران در ماه رمضان سه وعده غذایی داشته باشند به این صورت که اولین وعده سحر بعد افطار و یکی دو ساعت بعد آن یک وعده نسبتا سبک به عنوان شام میل کنند و در روزهایی از سال که طول مدت روزه‌داری طولاتی تر است توصیه نمی‌شود که دفعات غذا خوردن کمتر از دوبار در روز باشد.

وی بیان کرد: باید سعی شود که وعده سحری به عنوان وعده ناهار تلقی شود به این صورت که غذاهای اصلی مانند پلو و خورشت، پلوهای مخلوطی به همراه گوشت، ماهی و مرغ به همراه سبزی‌های تازه، سالاد‌های مختلف و ماست که می‌تواند یک وعده کامل باشد.

این مشاوره رژیم درمانی تصریح کرد: افرادی که اضافه وزن دارند در طول مدت ماه رمضان سعی نکنند که تمام اهتمام خود را به این دهند که با مصرف بالای سالاد لاغر شوند؛ زیرا مصرف بیش از حد سالاد در این ایام توصیه نمی‌شود.

حمزه لو تاکید کرد: مصرف چای پر رنگ بعد از سحری به دو علت کاهش جذب آهن و افزایش دفع ادرار و مواد معدنی مورد نیاز بدن که در نهایت باعث تشنگی می‌شود، توصیه نمی‌شود و بهتر است بلافاصله بعد از شام هم مصرف نشود.

این مشاوره تغذیه ابراز کرد: سعی شود در وعده‌های سحری، مواد قندی و خیلی شیرین کمتر استفاده شود؛ زیرا مصرف مواد قندی باعث افزایش تحریک ترشح انسولین و در نتیجه کاهش قند خون می‌شود که باعث می‌شود افراد در طول روز زودتر احساس گرسنگی کنند.

وی گفت: روزه‌دارن باید سعی کنند که روزه خود را با مواد غذایی گرم و مایعات مانند شیر گرم، آب جوش، چای کمرنگ به همراه یک قند طبیعی مانند خرما، عسل، توت خشک و کشمش باز کنند و بعد از آن هم می‌توانند همراه با نان‌های سبوس دار از پنیر، سبزی خوردن، گردو، گوجه فرنگی افطار کنند و حتی می‌توانند با مصرف کوکو و شامی به وعده‌های افطار خود نیز تنوع دهند.

مشاوره تغذیه در خصوص وعده‌ شام عنوان کرد: این وعده یک تا دو ساعت بعد از افطار قرار بگیرد و از غذاهای سبک مانند سوپ‌های ساده، آش‌های کم حبوبات، حلیم‌های کم روغن، خوراک‌ها مانند لوبیا، عدسی، سبزیجات به همراه نان سبوس دار، ماست یا دوغ، سبزی خوردن و سالاد که در واقع هم اصل تنوع در افطار و سحر گنجانده شود و هم با مصرف متعادل و به اندازه اصل تعادل را مد نظر قرار دهند.

آب لیموترش تازه را در آب بچکانید
حمزه لو بیان کرد: بعد از شام با یک فاصله کوتاه تری می‌شود از میوه‌ها به عنوان دسر استفاده کرد که می‌تواند مرکبات باشد به علت دارا بودن ویتامینC بالا که باعث جذب بیشتر آهن می‌شود، یا از سایر  میوه‌ها استفاده کنند.

این مشاوره تغذیه اظهار کرد: روزه‌داران در طول فاصله افطار تا سحر هم می‌توانند به صورت تدریجی و در دفعات متعدد آب بنوشند تا در این صورت آب مورد نیار بدن خود را تامین کرده باشند؛ به هیچ عنوان خوردن آب به صورت یکدفعه و زیاد بعد از خوردن سحری برای اینکه در طول روز کمتر تشنه شود و یا خوردن آن بالافاصله بعد از اذان توصیه نمی‌شود زیرا باعث اختلال در هضم و جذب غذا می‌شود.

وی با اشاره به کاهش عطش روزه داران در طول روز مطرح کرد: می‌توانند آب لیمو ترش تازه را در آب بچکانند و یا شربت‌‌هایی تهیه کنند که در آن از تخم شربتی، خاکشیر و تخم ریحان همراه با آب لیمو استفاده شده باشد  در روز کمتر احساس عطش و تشنگی کنند.

مشاوره تغذیه و رژیم درمانی ابراز کرد: کربوهیدرات‌های پیچیده مثل غلات کامل مانند گندم، جو، حبوبات، نان‌های سبوس دار، غذاهایی با فیبر بالا مانند سبزی‌ها و میوه‌هایی که می‌توان با پوست مصرف کرد مانند سیب، گلابی، آلو و میوه‌های خشک؛ مواد غذایی هستند که فرایند هضم آنها آهسته اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود افراد کمتر احساس گرسنگی کنند که در این ایام ترجیحا بهتر است بیشتر مصرف شود.

حمزه لو تصریح کرد: توصیه می‌کنم در ایام ماه رمضان، روزه‌داران در صورت مقدور بودن، حدالامکان یک پیاده روی کوتاه چه در بیرون و چه در خانه داشته باشند؛ پیاده روی در طول شب‌های ماه رمضان هم جبران کم فعالیتی و کم تحرکی در طول روز به علت روزه داری و نبود انرژی است، و هم اثر مثبتی در متابولیسم غذا اثر مثبتی خواهد داشت.

پروتئین‌های گیاهی و حیوانی مصرف کنید
وی گفت: برای روزه اولی‌ها نوجوانان، در سن رشدی هستند که نیازمند توجه و دقت بیشتری از سوی خانواده‌ها در انتخاب غذاهای مفید در وعده سحری و افطار هستند؛ تا موادغذای مغذی و مقوی تر را در وعده‌های سحری و افطار بگنجانند مانند شیر با خرما که می‌تواند با مغزیجات به صورت میکس کنند و یا استفاده از خود مغزیجات به صورت میان وعده در شب‌ها به فرزاندان خود بدهند.

این مشاوره تغذیه عنوان کرد: اگر فاصله افطار تا شام روزه‌ اولی‌ها زیاد باشد، شب‌ها دیرتر می‌خوابند و باعث می‌شود که اشتهای کمتری به خوردن سحری داشته باشند پس بهتر است که افطار و شام را باهم بخورند یا فاصله کوتاه تری بین آنها باشد؛ که بتوانند برای سحر زودتر بیدار شود تا وقت کافی تری برای خوردن سحری داشته باشند.

حمزه لو اشاره کرد: برای روزه اولی‌ها با رعایت اصل تنوع و تعادل از تمام گروه‌های غذایی استفاده کنند و استفاده از پروتئین‌های گیاهی و حیوانی هم باعث مغذی شدن سحر و افطار و هم اینکه باعث کمتر گرسنه شدن افراد می‌شود‌.

مشاوره تغذیه و رژیم درمانی اذعان کرد: والدین برای روزه‌ اولی‌ها خواب کافی و به موقع را فراهم کنند به صورتی که خواب آتها کمتر از ۸ ساعت نباشد و این عادت را در آن‌ها به وجود بیاوردند که وعده سحری را آهسته و با آرامش میل کنند.

وی تاکید کرد: در ایام ماه رمضان از مواد غذایی سرخ شده کمتر استفاده شود خصوصا برای روزه اولی‌ها زیرا هم هضم و جذب سخت‌ تری دارند و هم باعث بروز تشنگی در طول روز می‌شود؛ پس ترجیحا از غذاهای آبپز و کبابی استفاده کنند‌.

این مشاوره تغذیه در پایان اظهار کرد: اگر والدینی فرزند روزاولی شان دارای اضافه وزن یا مشکل بی اشتهایی  است، حتما با متخصص تغذیه در خصوص نحوه غذا خوردن، انتخاب‌های غذایی و تعیین مقادیری که در غذاهای فرزندشان باید رعایت شود، مشورت کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان