۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بنای تاریخی"کاروانسرا " در قزوین ساماندهی و مرمت می‌شود
کد خبر: ۳۰۸۶۲۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۸ ساعت: ۹:۳۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان:

بنای تاریخی"کاروانسرا " در قزوین ساماندهی و مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: بنای موسوم به "کاروانسرا" و محل فعلی مرکز اطلاع رسانی گردشگری استان قزوین تنها بخش باقی مانده از کاروانسرای بیرون شهری و متعلق به دوره قاجار است.

بنای تاریخی"کاروانسرا " در قزوین ساماندهی و مرمت می‌شود
محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: در راستای حفاظت و نگهداری از بنای ارزشمند تاریخی موسوم به "کاروانسرا "، محل فعلی مرکز اطلاع رسانی گردشگری استان قزوین واقع در محدوده دروازه راه کوشک به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ساماندهی و مرمت می‌شود.

وی افزود: بنای موسوم به "کاروانسرا" و محل فعلی مرکز اطلاع رسانی گردشگری استان قزوین واقع در ابتدای محور تاریخی – فرهنگی شهر قزوین محدوده دروازه راه کوشک، تنها بخش باقی مانده از کاروانسرای بیرون شهری و متعلق به دوره قاجار است که در دوره پهلوی به قزاقخانه، درشگه خانه، ماشین خانه، کارگاه روغن کشی و موزاییک سازی تغییر کاربری داد که پس از مرمت و احیای مجدد به عنوان مرکز اطلاع رسانی گردشگری استان قزوین فعالیت دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی اذعان کرد: احیای بخشی از طاق‌ها و دیوارها، مرمت‌های موضعی، زیربندی و بند کشی داخلی، انجام فرش کف مجموعه، تعویض آجرهای پوسیده و بندکشی بدنه خارجی، عایق‌کاری و فرش بام با آجر ختائی، مرمت راه پله بام از جمله اقدامات مرمتی بود که در سال‎های گذشته در این بنا صورت گرفت.

وی ادامه داد: مرحله جدید ساماندهی و مرمت آن از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری تحت نظارت مهندس برجعلی زاده آغاز و اقداماتی چون خاکبرداری حریم بنا، رطوبت زدایی، اجرای کانال نای کش، کف سازی و مرمت بدنه های آجری با اعتباری در حدود 400میلیون ریال از محل اعتبارات استانی در حال انجام است.

این مسئول بیان کرد: این بنا نخستین بنای واقع در محور تاریخی – فرهنگی شهر قزوین بوده و در کنار دو بنای تاریخی خانه داعی و دروازه راه کوشک مجموعه ارزشمندی را در آغاز بافت تاریخی قزوین تشکیل داده اند.

وی اافه کرد: بنای مذکور در تاریخ 12/6/1380 به شماره 3848 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و بخش باقی‌مانده از مجموعه‌ای است که تصور می شود در دوره قاجار و در حاشیه بیرونی و خارج از دروازه ورودی شهر(راه کوشک) به منظوره محل استراحت و بیتوته کاروان‌ها دائر شده است.

حضرتی گفت: شکل کلی این بنا یک طبقه و دارای طول شرقی و غربی است و تزئین اصلی لچکی‌ها همگی به شیوه خفته راسته انجام گرفته و قوس‌ها آجری، ساده و نیزه‌دار هستند. پوشش فوقانی فضاها به دلیل ایجاد تنوع و تعمیرات کمی سطح با روش‌های مختلف اجرا شده که زیباترین آن پوشش چهارترک راهروی مرکز است. نیم ستون‌های جبهه جنوبی نیز با استفاده از آجر تراش و پیشروی و عقب نشینی مناسب زیبایی خاصی به بنا داده اند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان